کارزار بچه ها کار در برابر کرونا

به گزارش راوه بلاگ، با توجه به گسترش ویروس کرونا که همه به دنبال حفظ سلامت و جان خود و فرزندان خود هستند، بچه هایی نیز هستند که بدون رعایت اصول بهداشتی در خیابان ها و حتی مقابل مغازه ها به دنبال لقمه نانند و برای تأمین این نان سلامتی خود را به راحتی به خطر می اندازند.

کارزار بچه ها کار در برابر کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، این روزها عده ای از خانواده ها مدام برای تعطیل شدن مدارس فرزندان خود با مسئولان چانه زنی یا رایزنی می نمایند که حاضر نیستند فرزندانشان به مدرسه در شرایط کنونی بفرایند و برای در امان ماندن از کرونا، بشدت به دنبال قرنطینه کردن خانگی خانواده و بچه ها خود هستند.

اما دراین بین، بچه هایی نیز وجود دارند که تعطیل شدن و نشدن مدرسه در شرایط شیوع ویروس کرونا برایشان معنایی ندارد و آن ها به دلیل فقر، بیماری اعضای خانواده و یا اعتیاد اعضای خانواده و یا بی سرپرست و بد سرپرست بودن، بی محابا در خیابان ها، مغازه ها و حتی در میان زباله ها به دنبال تأمین یک لقمه نان برای اعضای خانواده خود می فرایند.

این بچه ها بدون توجه به رعایت نکات بهداشتی در حفظ سلامت خود و به دوراز هیاهوی روزهای اخیر که تأمین ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی است، به فکر تأمین مایحتاج اولیه خانواده خود که بعضی مواقع یک لقمه نان است، هستند.

تهیه ماسک و دستکش برای این بچه ها که نیازمند هستند و سطح مالی خانواده آن ها اجازه تأمین اقلام بهداشتی را برای آن ها نداده است، چندان دغدغه ای مهمی نیست و این یعنی این بچه ها و حتی خانواده های آن ها بیشتر در معرض آسیب و خطر هستند.

بچه ها کار بدون پوشیدن دستکش و ماسک در خیابان ها به دنبال لقمه ای روزی هستند و بعضی از آن ها نیز در آستانه نوروز دست فروشی می نمایند.

یونیسف در اطلاع رسانی اخیر درباره کرونا، و میزان ابتلای بچه ها به این ویروس نوشته است: این ویروس جدید است و ما هنوز نمی دانیم که چه تأثیری بر بچه ها یا زنان باردار خواهد گذاشت.

علی یک کودک 9 ساله در شهرکرد است، که به دلیل بیماری پدر مشغول کارشده است. او می گوید: برای تأمین مایحتاج خانواده 5 نفره خود چند سالی است که کار می نماید و همه ساله شب های عید بهترین زمان برای درآمدش است.

وی با اشاره به این که سال جاری به دلیل انتشار این ویروس درآمدش کمتر شده است، گفت: در زمان شلوغی بازار برای جابجا کردن اقلامی که افراد از این مغازه می خریدند، از افراد متمکن دستمزد می گیرد، اما بازار خیلی خلوت است.

این کودک کار در مورد رعایت بهداشت فردی و مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا اضافه نمود: ما که پول نداریم مایحتاج خود را خریداری کنیم ماسک و دستکش را چگونه خریداری کنیم.

وی اضافه نمود: دفترچه بیمه اش روستایی است، تأمین ماسک و دستکش برای قشر فقیر جامعه خیلی سخت است و کاش افراد خیری برای این قشر فقیر وسایل بهداشتی تأمین می کردند.

یاسر نوجوان 16 ساله ای که یک گونی بر دوش در کنار خیابان، جوی و جدول به دنبال جمع کردن زباله های خشک ازجمله قوطی ها، کارتن و کاغذ است این روزها بیشتر از همه در معرض آسیب قرار گرفته است.

این نوجوان بدون در دست داشتن دستکش در زباله ها و جداول که امروزه پرشده از اقلام بهداشتی که خود ناقل بیماری های مختلف ازجمله کرونا است، در جست وجو است.

وی گفت: کاش همان گونه که خیران و نیکوکاران در حوزه های مختلف فعالیت داشتند، برای بچه ها کار و خیابانی نیز یاری داشتن تا این بچه ها بدون داشتن دغدغه تأمین نان خانواده بتوانند به تحصیل مشغول شوند.

دستگاه های متولی بچه ها کار را تنها نگذارند

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به گسترش ویروس کرونا گفت: اعتبار خاصی برای تهیه لوازم بهداشتی خاص بچه ها کار به استان اختصاص داده نشده است.

جواد نجفی، با اشاره به اینکه 90 کودک کار و خیابانی در استان شناسایی شده است، اضافه نمود: هم اکنون یک مرکز و موسسه خیریه روزانه خاص بچه ها خیابانی در استان فعال است.

وی گفت: این بچه ها به دلیل مسائل مالی، اجتماعی، اعتیاد خانواده ها در سطح خیابان های شهر مشغول کار می شوند، که با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری این بچه ها شناسایی شده اند و در این مرکز روزانه نگهداری، خدمات رسانی و آموزش داده می شوند.

وی به کمبود ماسک و لوازم پزشکی در استان اشاره نمود و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات تا به امروز برای این بچه ها که بیشتر در معرض آسیب و بیماری قرار دارند اعتبار خاصی در نظر گرفته نشده است.

نجفی گفت: در استان یک موسسه خیریه نگهداری بچه ها کار و خیابانی و 6 مرکز بچه ها بی سرپرست و بد سرپرست فعال است که در این مراکز 50 کودک بی سرپرست و بد سرپرست نگهداری می گردد.

وی از اختصاص اعتبار 300 هزار ریالی برای خرید تجهیزات و بسته های بهداشتی در مراکز استان به ازای هر مددجو اشاره نمود و گفت: پذیرش کودک جدید در مراکز تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست.

این مسئول بهزیستی استان اظهار کرد: طبق مصوبه سال 84 هیات وزیران درزمینهٔ حمایت از بچه ها کار و خیابانی، 11 دستگاه با بهزیستی درزمینهٔ رسیدگی به مسائل این بچه ها فعالیت می نمایند که این امر در استان چهارمحال و بختیاری کمرنگ است.

وی گفت: بیمه های تأمین اجتماعی و سلامت، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دادگستری، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری، آموزش وپرورش و آموزش فنی و حرفه ای و دستگاه های دیگر در این امر باید همکاری نمایند تا بتوان مشکل این بچه ها را تا حدی کم کرد.

یکی از مسئولان موسسه خیریه نگهداری بچه ها کار در شهرکرد نیز از اختصاص ندادن اعتبار خاص برای تهیه اقلام بهداشتی بچه ها کار در استان اطلاع داد.

وی با اشاره به اینکه این موسسه خیریه است، اضافه نمود: تأمین تجهیزات و ملزومات برای بچه ها کار و خانواده آن ها که به دلیل فقر و مسائل مالی توان تهیه ملزومات بهداشتی را ندارند، نیازمند حمایت خیران است.

مدیر ارتباطات و روابط عمومی شهرداری شهرکرد با تأکید بر اینکه جمع آوری بچه ها کار از وظایف ذاتی شهرداری و اجرائیات شهرداری است، اضافه نمود: یک ساختمان برای ساماندهی و نگهداری این بچه ها در شهرکرد آماده و تجهیز شده است.

اکبر ایازی اضافه نمود: تهیه غذا و اسکان این بچه ها نیز بر عهده شهرداری و موسسه خیریه بچه ها کار است که پیش بینی می گردد در صورت تأمین اعتبار برای تأمین غذای این بچه ها این مرکز تا سرانجام سال راه اندازی گردد.

وی از مردم استان خواست تا در مورد بچه ها کار و مشاهده آن ها با سامانه 137 شهرداری اطلاع رسانی انجام گردد.

وی به حضور بعضی نوجوانان در ساعات سرانجامی شب و زباله گردی اشاره نمود و گفت: در صورت مشاهده با این افراد برخورد می گردد.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین آغاز شد، به تعدادی از کشورهای دنیا نیز سرایت نموده است.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت نکات بهداشتی، جلوگیری از دست دادن های مکرر از سوی پزشکان برای مقابله با این ویروس توصیه شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 483

به "کارزار بچه ها کار در برابر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارزار بچه ها کار در برابر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید