نقش رسانه ها در همبستگی و آگاه سازی جامعه در دوره کرونا

به گزارش راوه بلاگ، 27 اردیبهشت ماه (هفدهم ماه می) یادآور گردهمایی نمایندگان 20 کشور جهان در سال 1865 و تأسیس نخستین اتحادیه بین المللی با عنوان اتحادیه تلگراف است و به همین مناسبت این روز بنام روز جهانی مخابرات یا ارتباطات نام گذاری شد تا توجه دولت ها و مردم جهان به مقوله ارتباطات و فناوری اطلاعات در عصر حاضر جلب شود.

نقش رسانه ها در همبستگی و آگاه سازی جامعه در دوره کرونا

با شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن بیماری ناشی از این ویروس (کووید - 19) اهمیت مقوله ارتباطات و اطلاع رسانی بیش از هر زمان دیگری محرز شده و در شرایطی که تأکید دولت ها بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی است، اصحاب رسانه بیش از هر زمان دیگری به مردم نزدیک تر می شوند تا مهم ترین نقش خود را در بحران فعلی در ساده سازی اطلاعات و ایجاد اعتماد در جامعه ایفا کنند.

از زمان اعلام رسمی ورود کرونا به ایران تا امروز، کرونا و بیماری کووید -19 تیتر یک همه رسانه های جهان است. این پرسش که ارتباطات و اطلاع رسانی در این عرصه چه وظیفه ای دارد و فعالان این حوزه باید صرفاً اخبار مثبت را پوشش دهند یا متعهد به بیان واقعیت هستند؟ و نقشی که رسانه ها با لقب دریافت کرونا به عنوان بحران سال 2020، در حوزه اطلاع رسانی و ایجاد اعتماد میان دولت و مردم می توانند ایفا کنند، بیش از هر زمان دیگری موردتوجه قرارگرفته است.

انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران در همان روزهای آغازین شیوع کرونا، با انتشار بیانیه ای پیشنهادهایی تعیین برای رفتار رسانه ای در مواقع بحران ارائه داد. در ابتدای مطلب انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، با اشاره به مطلبی که در ابتدای کتابچه سال 2014 مرکز پیشگیری و مدیریت بیماری های دپارتمان خدمات انسانی و سلامت ایالات متحده آمریکا در موردتعامل با رسانه ها در زمانه بحران شده، خطاب به روزنامه نگاران تأکید شده: اولین باشید، حقیقت گو باشید، معتبر باشید. این احتمالاً جان مایه تمام آن چیزی است که ساختار حاکمیتی مدیریت بحران باید ضمن مواجهه رسانه ای با کروناویروس یا هر موضوع مرتبط با امنیت جانی و روانی شهروندان به خاطر داشته باشد.

سرعت و صحت اخبار از دیگر پیشنهادهای تعیینی است که در این بیانیه از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران موردتوجه قرارگرفته است. دو مقوله ای که با بررسی جریان ارتباطات درباره کرونا از اسفند 98 تا اردیبهشت 99، موردنقد برخی از کارشناسان و اصحاب رسانه قرارگرفته است. در دوره شیوع بحران یعنی از 29 بهمن که اعلام رسمی انجام و موارد مشکوکی در قم اطلاع رسانی شد. درواقع اول اسفندماه شاهد انتشار این خبر بودیم که دو نفر براثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند. بااین حال، از هفته اول تا 15 اسفند ما شاهد کوچک نمایی و عادی سازی بحران ویروس کرونا بودیم و این موضوع در عملکرد مطبوعات مشاهده می شد، یعنی مطبوعات به جای آنکه غفلت و تعلل خود را جبران کنند و به واقع نمایی موضوع بپردازند و به سرعت مردم را نسبت به این بحران حساس کنند و در کنار آن آموزش های لازم را برای مقابله با این وی رس ارائه دهند، اما در این شرایط عادی نمایی جای سرعت را گرفت.

اما از 15 اسفندماه به بعد، شاهد تغییر استراتژی رسانه های در بازنمایی اخبار مرتبط با کرونا هستیم. در این مقطع است که سرعت و صحت اخبار باهم موردتوجه قرار می گیرد و رسانه ها دولت را مجبور به پاسخگویی و شفاف سازی می کنند. چرایی تداوم پروازهای ایران به چین و پیگیری برای لغو آن از سوی رسانه ها، یک نمونه تعیین از رفتارهای رسانه ای در بحران کروناست که از رادیو، تلویزیون و روزنامه ها گرفته تا شبکه های اجتماعی به آن پرداختند تا درنهایت دولت تسلیم پرسشگری آن ها شد تا فقدانی که مرجعیت خبری بود، به نحوی جبران و احیا شود.

نقش آفرینی شبکه های اجتماعی

یکی از مهم ترین نکاتی که در جریان اطلاع رسانی کرونا از زمان شیوع این ویروس تا به امروز شاهد هستیم، نقش آفرینی شبکه های اجتماعی در اطلاع رسانی جهانی درباره ویروس کروناست. به عبارتی، شبکه های اجتماعی به کمک رسانه های رسمی آمدند و در فضای مجازی مطالبه گری های مناسبی از نیازهای مردم انجام و در کنار آن بسته های آموزشی مناسبی منتشر شد که همین امر حساسیت مسئولان و مردم را نسبت به بحران کرونا ایجاد کرد. به لطف همین شبکه های اجتماعی بود که به اجبار در خانه ماندن ها سپری شد؛ مدارس به خانه ها آمدند؛ مشاغل بسکمک با تکیه بر تکنولوژی و ابزارهای نوین اطلاع رسانی، دورکاری را انتخاب کردند؛ در ایام نوروز که قرنطینه جای دیدوبازدیدها را گرفت، بسکمک از طریق رسانه های جدید با خانواده های خود، مجازی دیدار کردند؛ در شرایطی که مردم به دلیل محدودیت های تردد و تأکید بر خانه نشینی، امکان خرید روزنامه نداشتند، اخبار 24 ساعته در شبکه های اجتماعی رصد می شد و شرکت های و سازمان های خصوصی و دولتی بنا بر مسئولیت اجتماعی خود، اقدام به ساخت تیزرهای اطلاع رسانی و سایر طراحی های گرافیکی برای آموزش مردم کردند. علاوه بر این، کمپین #باهم کرونا را شکست می دهیم، یا کمپین #در خانه می مانیم و یا کمپین های #تولید بسته های درمانی و بهداشتی مقابله با کرونا برای افراد نیازمند ازجمله اقداماتی بود که در بستر شبکه های اجتماعی رخ داد و توانست حس همدلی و همراهی را در میان مردم کشور افزایش دهد.

رسانه ها و پساکرونا

شیوع ویروس کرونا در وهله اول سلامتی انسان ها را هدف قرار داده است و در وهله دوم اقتصاد. همین امر منجر به تعلیق و تعطیلی بسکمک از کسب وکارها شده است. در شرایطی که دولت هم اذعان دارد هیچ پدیده ای برای اقتصاد سهمگین تر از تداوم کرونا نیست؛ فعالان بخش خصوصی و صاحب نظران اقتصادی تاکید می کنند که جبران خسارت های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا یکی از مهم ترین اهدافی است که دولت باید توجه خود را بر آن متمرکز و به عبارتی دقیق تر برای پساکرونا برنامه ریزی کند. در همین ارتباط همانطور که فعالان حوزه رسانه و اساتید دانشگاهی علوم ارتباطات تاکید دارند، کارکرد رسانه ها برای بازتاب انتظارات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به دولت اهمیتی دو چندان پیدا خواهد کرد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 871

به "نقش رسانه ها در همبستگی و آگاه سازی جامعه در دوره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش رسانه ها در همبستگی و آگاه سازی جامعه در دوره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید