پس لرزه های مخرب کرونا در سرمایه گذاری جهانی

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران : آنکتاد از آسیب سرمایه گذاری در دنیا به واسطه شیوع ویروس کرونا اطلاع داد.

پس لرزه های مخرب کرونا در سرمایه گذاری جهانی

به گزارش خبرنگاران ارزیابی های این نهاد بین المللی نشان می دهد جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان نسبت به پیش بینی قبلی با کاهش 5 تا 15درصدی روبرو گردد. این امر باعث خواهد شد تنها رشدی ناچیز در جریان سرمایه گذاری سال های 2020 و 2021 حاصل گردد. به نظر می رسد اثرات منفی کروناویروس حتی در آینده وخیم تر نیز خواهد شد. تا به امروز صنایع خودرویی با ضرر 44درصدی، هواپیمایی با کاهش 42درصدی و انرژی و مواد خام با ضرر 13درصدی بیشترین آسیب را از کروناویروس دیده اند.

شیوع ویروس کرونا جدید باعث خواهد شد جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان نسبت به پیش بینی قبل با کاهش 5 تا 15 درصدی روبرو گردد. این امر باعث خواهد شد تنها رشدی ناچیز در جریان سرمایه گذاری سال های 2020 و 2021 حاصل گردد. براساس آماری که روز یکشنبه دپارتمان متولی بخش سرمایه گذاری سازمان ملل منتشر کرد، این امر عمدتا به خاطر آسیب دیدن فعالیت های اقتصادی در بخش های خودرویی، هواپیمایی و صنایع انرژی به دنبال شیوع ویروس کرونا است. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه جهانی اقتصاد، ارزیابی کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) حاکی از این است که اثرات منفی ویروس کرونا حتی در آینده وخیم تر نیز خواهد شد. از میان 100 شرکت بین المللی که در شاخص اقتصادی جهانی آنکتاد مورد ارزیابی قرار گرفته اند، بسیاری اعلام نموده اند مخارج سرمایه گذاری آنها در مناطق آلوده فرایندی رو به کاهش دارد. در این رابطه 41 مورد از این شرکت ها درخصوص شرایط سوددهی خود شرایط هشدار صادر نموده اند. این شرایط سود برای سرمایه گذاری مجدد آنها را که یکی از مشتقات اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی محسوب می گردد، به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.براساس ارزیابی ها بسیاری از هشدارها پیرامون شرایط سوددهی شرکت هایی است که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند. در واقع این فرایند کاهشی سوددهی به خاطر تضعیف تقاضای این شرکت ها بوده است. به عقیده کارشناسان انتظار می رود کاهش تقاضا اثرات مستقیم شدیدتری بر سود نسبت به فراوری و اخلال زنجیره عرضه داشته باشد.آنالیز های جامع تر از 500 شرکت برتر نیز نشان می دهد پیش بینی سوددهی این شرکت ها برای سال اقتصادی 2020 طی یک ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور میانگین 9 درصد کاهش یافته است، ویروسی که تا به امروز بیش از 100 هزار نفر را مبتلا نموده و چند هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. به گفته آنکتاد صنایع خودرویی با ضرر 44 درصدی، هواپیمایی با کاهش 42 درصدی و انرژی و مواد خام با ضرر 13 درصدی بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده اند.

در این رابطه آنکتاد در ماه فوریه برآورد نموده بود جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2019 روی سطح 39/ 1 هزار میلیارد دلار ایستاد. براساس آن برآورد پیش بینی شد سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان در امسال افزایش 5 درصدی را تجربه کند. با این حال ارزیابی های جدید این سازمان نشان می دهد در صورت شیوع گسترده ویروس کرونا و ادامه یافتن آن در ادامه سال، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی با شدیدترین آسیب از زمان بحران اقتصادی 2008 روبرو خواهد شد. جیمز ژان، رئیس بخش سرمایه گذاری و کسب وکار این سازمان در این رابطه می گوید شرق آسیا بیشترین آسیب را از این شرایط می بیند. او می گوید: چین دومین کشور عظیم پذیرنده جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان است، بنابراین از این کاهش بیشترین آسیب را متحمل خواهد شد.

در عین حال، با شیوع کرونا سازمان های بین المللی اقداماتی را برای محافظت از کارکنان خود در دستور کار قرار داده اند که در این زمینه می توان به تجربه فائو اشاره نمود.سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) طی 5 هفته گذشته برای حفاظت از کارکنان خود و خانواده های آنها در برابر ویروس جدید کرونا موسوم به کووید-19 مجموعه ای از اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده است. براساس خبری که در وبگاه این سازمان منتشر شده، این اقدامات در هماهنگی با دستورالعمل ها و پروتکل های تنظیم شده توسط سازمان بهداشت جهانی و همچنین دولت ایتالیا بوده است. آخرین اقدام که توسط کیو دونگیو، رئیس این سازمان اجرا شد، دورکاری از خانه و ارتباط اینترنتی با سازمان بوده است. این اقدام به دنبال اعلامیه واتیکان درخصوص مثبت شدن تست کرونای یکی از کارکنان در کنفرانس آموزشگاه زندگی اسقف اعظم که در تاریخ 26 تا 28 فوریه در رم برگزار می شد، اجرا شده است. براساس دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی دبیرکل فائو به همراه هفت تن از کارکنان او که در این کنفرانس حضور داشتند برای مدت 14 روز در خانه قرنطینه خواهند بود و کارهای خود را به صورت غیرحضوری انجام خواهند داد. در این رابطه دمای بدن و شرایط سلامت آنها توسط تیم پزشکی فائو به طور روزانه رصد می گردد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه جهانی اقتصاد، در هفته های اخیر فائو به صورت فعال تحولات ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا را زیر نظر داشته است. بر این اساس از شروع ماه فوریه، دستورالعملی به اجرا گذاشته شده که طبق آن برای کارکنانی که از نواحی در معرض خطر ویروس کرونا بازمی گردند دوره دورکاری 14 روزه و قرنطینه در خانه در نظر گرفته می گردد. از دو هفته گذشته که شیوع این ویروس در ایتالیا شروع شد، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد که مقر آن در رم ایتالیا است، با جلسات منظم با مراجع ایتالیایی، شرایط را به صورت روزانه رصد نموده است. برای مثال از هفته آخر ماه فوریه این سازمان از مشارکت نمایندگان در کنفرانس بین المللی متخصصان تنوع زیستی بیش از هزار تست تشخیصی کرونا گرفت. با حمایت های صلیب سرخ ایتالیا، این ارزیابی ها برای تمام کارکنان و بازدیدنمایندگان مان انجام شد. به ادعای سازمان، تا این لحظه هیچ جای نگرانی درخصوص ابتلای کارکنان این سازمان به ویروس کرونا وجود ندارد.

همزمان برنامه های نشست، گردهمایی، کارگاه ها، بازدیدهای گروهی و نمایش فیلم این سازمان که برای اواخر فوریه و ماه مارس برنامه ریزی شده بود لغو شده یا به تعویق افتاده است. برنامه ای که قرار بود روز آدینه به مناسبت روز جهانی زن برگزار گردد نیز به صورت مجازی برگزار گشت. فائو همچنین به کارکنان خود پیشنهاد نموده است فاصله اجتماعی خود را در فضاهای این سازمان حفظ نمایند. از آن موقع حضور در کافه تریاها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. فروشندگان و تامین نمایندگان خدمات نیز اقدامات احتیاطی لازم را در این شرایط به کار می گیرند. به علاوه دستورالعمل هایی به ادارات این سازمان در نقاط مختلف جهان ابلاغ شده است تا سفرهای برنامه ریزی خود را مورد آنالیز قرار دهند و محدودیت های ضروری را برای حفظ سلامت افراد اجرایی نمایند.این سازمان همچنین تداوم توافقات اقتصادی خود را مورد ارزیابی قرار می دهد. با توجه به برنامه پیروز به اجرا گذشته در هفته گذشته مبنی بر دورکاری با ارتباط اینترنتی، این امکان فراهم شده است تا روزانه حدود نیمی از کارکنان این سازمان بتوانند دورکاری نمایند، شرایطی که البته در آن ارائه خدمات و عملکرد مطلوب سازمان تضمین شده است. به علاوه با توجه به تعطیلی مدارس در هفته گذشته، کارکنانی که والدین دانش آموزان هستند، علاوه بر ماندن در خانه و دورکاری، زمان کافی را برای مراقبت های فرزندان خود به دست آورده اند. با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایتالیا و سایر نقاط جهان، فائو شرایط را به دقت زیر نظر دارد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 514

به "پس لرزه های مخرب کرونا در سرمایه گذاری جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس لرزه های مخرب کرونا در سرمایه گذاری جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید