آخرین برآورد ها درباره چشم انداز قیمت جهانی نفت خام در ماه های آینده
به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران: بازار نفت طی بیش از سه هفته گذشته با پیش دریافت روندی متفاوت به سطوح بالاتری رسیده است، اما همچنان هر دو شاخص مهم نفت بیش از 30 دلار از قیمت ابتدای امسال میلادی عقب هستند.
به گزارش خبرنگاران سوالی که ذهن بعضی را مشغول نموده این است که آیا نفت به این فرایند ادامه خواهد داد و اگر پاسخ مثبت باشد تا چه سطحی؟ گذشته از فرایند قیمتی بازار و آمار رسمی و غیررسمی از میزان عرضه و تقاضا که به طور مستقیم چشم انداز نفت را نشان می دهند، فعالان به نشانه هایی که این عوامل بنیادین را به حرکت در می آورند توجه می نمایند.
از این رو، مایکل لینچ، نویسنده ارشد فوربس و کارشناس اقتصاد نفت و سیاست انرژی برای یاری به فهم بیشتر بازار نفت به نشانه های متداول مورد استفاده تحلیلگران پرداخته است. این تحلیلگر معتقد است تا یکی تا دو سال آینده عامل غالب بازار رشد پاندمی کرونا خواهد بود که فعالیت اقتصادی و به تبع آن تقاضا برای نفت را کاهش می دهد اما بهبود نفت را مشروط به کاهش سطح ذخیره سازی می داند. این امر هفته قبل پس از 15 هفته رشد محقق شد. با این وجود ادامه فرایند کاهشی هنوز نامشخص است. به باور لینچ، مادامی که سطح موجودی انبارهای نفتی به طور قابل ملاحظه ای کاهش نیابد، قیمت نفت روی 50 دلار برای هر بشکه را نخواهد دید. علاوه بر این، او پایبندی اوپک پلاس به توافق ماه گذشته شان برای کاهش فراوری را یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بازار می داند که شدیدا توسط کارشناسان دنبال می گردد. با آنالیز هفت نشانه پیشنهادی لینچ می توان فرایند مثبت بازار در آینده نزدیک را مشاهده کرد.
دیروز قیمت نفت برای چهارمین روز پیاپی افزایش یافت. نفت خام آمریکا در زمان تنظیم این گزارش (ساعت 17 به وقت تهران)، 88 سنت معادل 77/ 2 درصد رشد کرد تا به قیمت 7/ 32 دلار بر بشکه برسد. نفت برنت نیز همزمان با 19 سنت افزایش معادل نیم درصد، به کانال 35 دلار در هر بشکه وارد شد.
موارد ابتلا به کرونا: بی شک به طور پیوسته ای تعداد موارد مبتلا به کووید-19 در سرتاسر دنیا افزایش خواهد یافت و به عقیده لینچ مشخصا کشورهای با نظام درمانی کمتر پیشرفته بسیار از این امر متاثر می شوند. با این وجود، تقاضای نفت در کشورهای ثروتمندتر کاهش عمیق تری را تجربه خواهد نمود. هرچند بعضی از این کشورها پیش از این بازگشایی کسب و کار ها را آغاز نموده اند. اما عظیم ترین نگرانی در این باره شیوع موج دوم کرونا همزمان با افزایش فعالیت های اقتصادی است. کشورهای کره جنوبی، چین، ایتالیا و آلمان در خطر قرار دارند. از نظر این کارشناس، چنانچه شیوع کرونا در این کشورها به سرعت شناسایی و کنترل گردد و قرنطینه بازنگردد، معنای ضمنی آن بهبودی عمده تقاضای نفت در اواسط و اواخر تابستان خواهد بود. در غیر این صورت، محدودیت ها افزایش خواهد یافت، تقاضا در سطح پایینی باقی خواهد ماند و بر موجودی ها افزوده می گردد. تا به امروز بیش از 4 میلیون و 900 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بیشتر از 320 هزار نفر نیز به این خاطر جان باخته اند. با این وجود قرنطینه در بسیاری از کشورها در حال کاهش است. بر این اساس، از 9/ 3 میلیارد نفری که در قرنطینه قرار دارند، اغلب آنها نوعی از کاهش محدودیت ها را تجربه می نمایند.
کونتانگو: این اصطلاح به معنای بالاتر بودن قیمت نفت برای سررسیدهای دورتر نسبت به سررسید ماه آینده است که نشان دهنده وجود مازاد عرضه در بازار است و منجر به افزایش ذخیره سازی در انبارهای نفتی می گردد. طی بحران چند ماه گذشته اختلاف قیمت سررسیدهای دورتر با سررسید نزدیک به سطح کم سابقه ای رسیده بود که در مقطع زمانی طولانی حدود 10 دلار اختلاف برای هر بشکه را نشان می داد. با این حال، در روزهای گذشته برای اولین بار در چند ماه اخیر نفت وست تگزاس اینترمدییت از شرایط کونتانگو خارج شده است که بوی بهبود بازار را به مشام می رساند. لینچ در این باره می گوید: کاهش کونتانگوی بازار از طرفی نشان می دهد که بعضی از دارندگان قراردادهای با سررسید دورتر در زمانی که نرخ کرایه نفتکش ها بالا بود، آنها را به فروش رسانده اند. از سوی دیگر این امر موید این واقعیت است که معامله گران احتمال پر شدن ذخایر نفتی را پایین می دانند. در عین حال اگر کونتانگو در ماه ژوئن آغاز به افزایش کند، به معنای کمبود فضا برای ذخیره سازی نفت است.
نرخ نفتکش ها: به دلیل استفاده از نفتکش ها برای ذخیره نفتی که راهی به انبارهای خشکی پیدا ننموده، نرخ اجاره آنها افزایش چند برابری را تجربه کرد. بنابراین این امر می تواند به طور غیرمستقیم میزان و هزینه ذخیره سازی را نشان دهد. از ابتدای آوریل تا به امروز نرخ ها به طور ملموسی کاهش یافته که از طرف دیگر نشان دهنده تاثیر کاهش فراوری اوپک پلاس است. این گروه که ماه گذشته به توافق رسید تا 7/ 9 میلیون بشکه در روز فراوری نفت را کاهش دهد، از ابتدای جولای طبق این توافق این رقم را به 7/ 7 میلیون بشکه در روز خواهد رساند. سازمان بین المللی انرژی در گزارش ماهانه آوریل بیان کرد بازار در ماه جولای به توازن نسبی خواهد رسید.
به باور لینچ، کاهش فراوری اوپک پلاس آنقدر طولانی برنامه ریزی شده که نرخ اجاره کشتی ها طی چند ماه آینده افزایش نخواهد یافت. با این وجود اگر این اتفاق پیش از افزایش فراوری اوپک پلاس رخ دهد، گویای این نکته خواهد بود که فضای انبارهای نفتی بر خشکی در حال پر شدن است. این کارشناس معتقد است موجودی انبارهای نفت در اقصی نقاط دنیا بسیار رشد خواهد نمود اما کاملا پر نخواهد شد.
کارت های اعتباری: ردیابی بعضی شاخص های جزئی نیز می توانند به میزان مصرف سوخت و دیگر کالاها اشاره نمایند. برای مثال EZPass که یک کارت اعتباری برای پرداخت عوارض جاده ای و از قبیل آن است به شناخت رفتار مصرف نمایندگان درباره عبور و مرور آنها در مناطق خاص یاری می نماید. لینچ می گوید پیش بینی هزینه مصرف نمایندگان سخت است اما آمار مربوط به کارت های اعتباری شاخصی زودهنگام برای این امر خواهد بود. علاوه بر این، کارت اعتباری بسیار متداول مسترکارد نیز نشان می دهد آیا مصرف نمایندگان نسبت به شرایط اقتصادی خود اطمینان دارند یا خیر؟ به عنوان نمونه اگر دارندگان این کارت با بازگشایی مشاغل به سوی خرید کالاها از فروشگاه های ارائه دهنده تخفیف در قیمت ها هجوم برند، نمایانگر این واقعیت است که آنها از شرایط خود نگرانند و ممکن است در آینده نزدیک شکوفایی اقتصادی در راه نباشد. با این وجود، شرکت مسترکارد اخیرا از افزایش خرید با این کارت سخن گفته که نشانه ای از افزایش مصرف است.
واردات نفت چین: رشد واردات در پرجمعیت ترین کشور دنیا می تواند شاخصی برای بهبوداقتصاد و افزایش تقاضا باشد. با این وجود، این امر ممکن است منعکس نماینده تمایل این کشور به ذخیره نفت ارزان نیز باشد. در روزهای گذشته خبری مبنی بر حرکت 117 نفتکش غول پیکر به این کشور منتشر شد که می توانند دست کم 230 میلیون بشکه نفت را حمل نمایند. بعضی از تحلیلگران این اتفاق را خبری مثبت ارزیابی کردند زیرا چین برای یاری به توازن عرضه و تقاضا به جای آنکه واردات خود را کم کند، ذخیره سازی را افزایش داده. با این وجود در بلندمدت و در زمانی که قیمت نفت به سطوح بالایی برسد، چین می تواند از نفت ذخیره شده مصرف کند و وارداتش را کاهش دهد. در خبری دیگر که طی دو روز گذشته به رشد قیمت نفت یاری کرد، معامله گران و مدیران این صنعت به بلومبرگ گفتند مصرف نفت در این کشور به 13 میلیون بشکه در روز رسیده که فقط اندکی از سطح پیش از همه گیری کرونا کمتر است. داده های ماهواره ای نیز نشان می دهند اخیرا موجودی نفت در چین از پیک خود گذشته است.
پایبندی اوپک پلاس: یکی از مهم ترین مسائلی که فرایند بازار را پیش می برد، درجه پایبندی اعضای اوپک پلاس به توافق ماه قبلشان است. به گفته لینچ، اینکه این کشورها در زمانی که موجودی انبارها کاهش یابد، چگونه رفتار خواهند کرد، مشخص نماینده انسجام این گروه است. خلل در این امر معمولا به صورت اعتراض عربستان (غالبا به روسیه) در خصوص فراوری بیش از سهمیه اعضا بروز پیدا می نماید. در این نقطه فرضی بهبود قیمت نفت کند خواهد شد و حتی امکان دارد معکوس گردد. با این وجود، شرکت های ردیابی کشتی اعلام نموده اند اوپک پلاس در نیمه اول ماه جاری میلادی به شدت صادرات نفت را کاهش داده که نشان دهنده پایبندی بالا به این توافق است. به گزارش رویترز، شرکت های کپلر، پرولجستیکس و رفینیتیو این امر را تایید نموده اند، هرچند تعهد عراق و نیجریه به توافق هنوز نیازمند گذر زمان برای اثبات است.
سفرهای هوایی: جا به جایی با هواپیما یکی از اولین حوزه هایی بود که از شیوع کرونا متاثر شد چراکه کشورهای مختلف با لغو پروازها به کشور چین درصدد محافظت شهفرایندان خود از ابتلا به این بیماری بودند. این اتفاق پس از آن به دیگر کشورها نیز سرایت کرد و ارتباطات هوایی را به کمترین حالت ممکن رساند. علاوه بر مسافرت های بین المللی، پروازهای داخلی نیز در سرتاسر دنیا کاهش شدیدی را تجربه کرد. با وجود بازگشت بسیاری از مشاغل، مصرف سوخت جت هنوز بسیار پایین است. دست کم در آمریکا هیچ نشانه ای از بهبود تقاضای این سوخت دیده نمی گردد. بر اساس آمار رسمی، مصرف سوخت جت در این کشور به 400 هزار بشکه در روز رسیده که حدود یک چهارم میزان قبل از شیوع کرونا است. بعضی کارشناسان معتقدند شاید تا سال ها تقاضای این سوخت به حالت قبل بازنگردد چراکه رفتار مردم دنیا که حدود 4 میلیون نفر آنها تحت نوعی از قرنطینه قرار داشته اند، تغییر خواهد نمود. بسیاری از تاجرانی که به سفرهای مکرر هوایی خو گرفته بودند، اکنون گزینه ارتباطات مجازی را به طور کاراتری پیش روی خود می بینند.
منبع: اقتصادنیوزbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا