کلید موفقیت ایران در مواجهه با تحریمها

به گزارش راوه بلاگ، به گزارش خبرنگاران، اویل پرایس در این تحلیل که به قلم سیمون هارلو نوشته شده آورده است: در دور پیشین تحریم ها، یک واقعیت خوارکننده برای ایران این بود که برای تامین بنزین هم نیازمند آمریکا بود.

کلید موفقیت ایران در مواجهه با تحریمها

اما در این دور تازه، ایران نه تنها در فراوری بنزین خودکفا شده، بلکه درصدد تقویت ظرفیت صادراتی بنزین است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس با صادرات محصولات نفتی تنها در هفت ماهه اول سال جاری 100 میلیون دلار درآمد کسب نموده است. اکنون نیز، برای آنکه حجم صادرات و درآمد این شرکت در ماه های پیش رو از 360000 بشکه در روز به 540000 بشکه در روز برسد، برنامه هایی در دست اجراست.

طرح اولیه پالایشگاه، شامل یک توسعه سه مرحله ای می شد. هر کدام به گونه ای طراحی شده بود تا فراوری 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5، به علاوه 4.5 میلیون لیتر سوخت دیزل استاندارد یورو 4، یک میلیون لیتر نفت سفید، و 300 هزار لیتر گاز مایع، ممکن گردد. برای دستیابی به این اهداف 260 میلیون یورو وام اضافه از صندوق توسعه ملی دریافت شد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ذخیره گاز خود را مستقیما از پارس جنوبی دریافت می نماید. به رغم تغییرات مختلف در شرکای خارجی این غول نفتی، فراوری گاز پارس جنوبی، همراستا با هدف کوتاه مدت ایران برای فراوری حداقل یک میلیارد متر مکعب در روز، رو به افزایش است. یعنی پالایشگاه با ذخیره 450000 بشکه ای گاز مایع از سمت پارس جنوبی حمایت می گردد که بیشتر از هدف اولیه 360000 بشکه ای سه مرحله رسمی است. این حجم از گاز به ایران، امکان اضافه کردن فاز چهارم(هدف 540000 بشکه ای) و به کارخانه، اجازه فراوری نفتای شیرین را می دهد که در مقایسه با نفتای شوری که قبلا فراوری می شد کاربردهای تجاری داشته و می تواند در طیف گسترده ای از محصولات پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد.

تهران با این امید که تحریم ها دوباره برداشته شوند، بازهم مشغول آنالیز طرح های اولیه بخش بنزین است. این طرح که دو سال و نیم پس از برجام به کار گرفته شد به ایران اجازه می داد تا حداقل ده درصد از کل نیازهای دیزلی و بنزینی اروپای جنوبی را تامین کند و به بزرگترین فراوری نماینده بنزین خاورمیانه تبدیل گردد. صادرات بنزین و فراوری پتروشمیی از اجزای کلیدی برنامه ایران برای بقا در شرایط تحریم می باشد. فراوری پتروشیمی جزء کلیدی مدل اقتصاد مقاومتی ایران است که اساسا مفهوم ایجاد ارزش افزوده از گذر به کارگیری سرمایه های فکری در توسعه کسب و کارهاست.

وزیر نفت ایران هفته گذشته گفت: حتی با وجود تحریم ها، 95 درصد از شرکت های پتروشیمی ایرانی می توانند از فروش محصولات خود پول نقد دریافت نمایند. کارخانجات پتروشیمی ایران هم اکنون 66 میلیون تن محصول در سال فراوری می نمایند و پروژه های در دست اجرا تا سرانجام سال 2025، فراوری پتروشمی کشور را به 130 میلیون تن در سال می رسانند.

تقریبا 21 پروژه پتروشیمی به چینی ها معرفی شده که هزینه توسعه اولیه آن 20 میلیارد دلار پیش بینی می گردد. 19 پروژه دیگر توسط صندوق توسعه ملی ایران تامین مالی می گردد که هزینه تقریبی آن 6 میلیارد دلار است. قبل از آغاز دوباره تحریم ها نیز از سوی طرف های اروپایی پیشنهاداتی برای ارائه جدیدترین فناوری ها ارائه شد. اولین توافق با شرکت ایتالیایی Maire Technimont برای ساخت و ساز یک واحد پتروشیمی در منطقه ویژه مالی پارس به امضا رسید. همچنین غول مهندسی آلمانی، زیمنس، نیز توافق نامه ای با گروه مپنا به امضا رسانده بود که به این شرکت اجازه می داد دانش فنی لازم برای فراوری توربین های گازی کلاس F را به ایرانی ها منتقل کند.

با توجه به خروج ایالات متحده از خاورمیانه تهران می خواهد تا قبل از کاهش تحریم ها از زمان باقیمانده استفاده کند. تهران همچنین معتقد است که شرکت های اروپایی حتی تا قبل از برداشته شدن تحریم ها می توانند در اولین مرحله در بخش پتروشیمی با ایرانی ها وارد همکاری شوند. در این رابطه سید رضا قاسمی شهری در یکی از بزرگترین نمایشگاه های صنعت لاستیک و پلیمر جهان گفت: شرکت صنایع پتروشمی خلیج فارس آمادگی اش را برای چندین توافق نامه با شرکت های مختلف، به ویژه اروپایی اعلام نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 21

به "کلید موفقیت ایران در مواجهه با تحریمها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید موفقیت ایران در مواجهه با تحریمها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید