10 میلیارد یورو سرمایه گذاری مردمی برای ساخت کانال جدید استانبول ، عبور سالانه 200 هزار کشتی و توسعه تجارت ترکیه

به گزارش راوه بلاگ، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: پروژه ایجاد کانال استانبول که موازی تنگه هرمز است بیش از 10 میلیارد یورو هزینه دارد و به صورت کامل توسط بخش خصوصی ساخته می گردد.

10 میلیارد یورو سرمایه گذاری مردمی برای ساخت کانال جدید استانبول ، عبور سالانه 200 هزار کشتی و توسعه تجارت ترکیه

سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران وترکیه در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران گفت: پروژه ایجاد کانال استانبول که موازی تنگه هرمز با سرمایه گذاری بخش خصوصی ترکیه ساخته می گردد بیش از 10 میلیارد یورو هزینه دارد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه دو هفته پیش بعد از اقامه نماز آدینه در استانبول در یک مصاحبه با رسانه ها بیان کرد که پروژه کانال استانبول یک آبراه جهانی است که نقش اساسی در ارتباط کشور های شاقتصادی دریای سیاه با حوزه دریای مدیترانه و کشور های سواحل شاقتصادی آک دنیز و کشور های شمال آفریقا و اروپا دارد.

اردوغان همچنین گفته است که مناقصه اجرای این پروژه به اتمام رسیده و هیچ مسئله ای در امر اقتصادی و جذب سرمایه و هزینه کردن آن وجود ندارد با اجرای پروژه کانال استانبول که یک کار مهندسی است و در موازات تنگه بسفر دو دریای مدیترانه و دریای سیاه را به یکدیگر وصل می نماید و نقش سیاسی و استراتژیک برای ترکیه و پیمان ناتو می تواند داشته باشد و از طرفی از لحاظ حمل و نقل دریایی و تسهیل عبور و مرور کشتی های باری، تجاری و افزایش حجم مبادلات بازرگانی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه در ادامه گفت: ترکیه که اداره تنگه بسفر و داردانل را در اختیار دارد در بازی اقتصادی و سیاسی از موقعیت این گذرگاه های دریایی استفاده می نماید، ولی تنگه بسفر، تنگه طبیعی در آب های بین المللی است و فقط ترکیه ناظر بر عملیات عبور و مرور کشتی ها است.

بیشتر بخوانید:

اردوغان دست به گریبان با مسائل اقتصادی و سیاسی در ترکیه / استانبول 3 ماه هم نمی تواند تحریم را تحمل کند!

ابراهیمی افزود: تنگه بسفر در دوره سوم زمین شناسی بعد از رخداد حرکات تکتونیکی در حوزه قاره گندوانا و روراندگی کوه ها آلپ، وژ، پیرنه و ادامه آن در ایران، زاگرس، البرز پاتاق روی داد و باعث جدائی قاره های آسیا و اروپا و ایجاد دریای مدیترانه و سیاه و به وجود آمدن دریاچه ارومیه، دریاچه خزر، قم، هامون، پریشان، بختگان و هزار دریاچه در چین شد و این شکاف طبیعی بین دریای سیاه و مدیترانه را به وجود آورد که البته نظریات دیگری هم در شکل گیری آن ابراز شده که از جمله آن بالا آمدن سطح دریای سیاه بوده است.

وی ادامه داد: طول کانال جدید استانبول 45 کیلومتر و عرض آن از 250 متر تا 1000 متر بر حسب موقعیت و اقلیم جغرافیایی و شرایط ژئومورفولوژی زمین متفاوت است، ولی عمق آن در همه جای آن 25 متر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه نمود: کانال استانبول درست از کنار فرودگاه جدید استانبول می گذرد و دارای منظره و افق زیبای دید از بالا و هواپیما است که سرمایه گذار عظیم کناره های این کانال قطری ها هستند و ساخت این کانال در پروژه های ریلی و جاده های ترکیه نیز تاثیر گذاشته و احتیاج های جدیدی را همزمان تعریف نموده است.

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری ترکیه برای توسعه تجارت الکترونیک/ وزارت تجارت ترکیه با آمازون قرارداد بست

پای پیمانکاران ترکیه مجددا به شمال آفریقا باز شد/ رشد 6 میلیارد دلاری صادرات ترکیه در سایه شوم کرونا

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: هزینه پیش بینی شده برای ساخت این کانال 10 میلیارد یورو و مدت زمان ساخت این کانال دوسال است. گفته می گردد تعداد عبور کشتی و ناو های دریایی که در تنگه بسفر و داردانل 42000 کشتی بوده است، با ساخت این کانال به 200 هزار کشتی خواهد رسید و حق آبرو یا حق عبور کشتی ها درآمد سرشاری نصیب دولت ترکیه می نماید و از طرف دیگر رشد ساخت و ساز و پیمانکاری ها، شهرک سازی و آسمان خراش ها و هتل و تأسیسات شهری را بالا خواهد برد.

ابراهیمی افزود: علاوه بر اینکه در امر رشد تاسیسات شهری و نوسازی و ایجاد شغل در حوزه ساختمان بسیار موثر خواهد بود، در جاذب سرمایه از کشور های عربی و حوزه خلیج فارس نیز اثرگذار خواهد بود. حاکمیت بین المللی دریائی را دارد و ترکیه فقط ناظر بر عملکرد عبور و مرور کشتی ها است، ولی مالکیت کانال استانبول در انحصار رسمی دولت ترکیه است.

دبیرکل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: اردوغان در حالی اجرای پروزه کانال استانبول را مطرح میکند که در روز ها اخیر مسائل مربوط به تنش دریای اژه افزایش یافته و از طرفی تورم موجبات نارضایتی مردم را فراهم نموده است و بیکاری و فشار آمریکا برای استقرار موشک های بالستیک در ترکیه و همچنین شرایط سیاسی داخلی خاصی برای اردوغان پیش رو است.

وی افزود: اردوغان در مراسم پروژه استانبول بیان کرد که اولین قرارداد فراوری 28 دستگاه مترو بوس را در آنکارا شروع می نماید. این مرکز قادر به فراوری اتوبوس های برقی، مترو و تراموا بوده و اولین قرارداد صادرات آن به تعداد 28 دستگاه امضاء شده است و شرکت بوزان کایا اولین پیمانکاری خطوط ریل ساحلی منطقه صنعتی قبضه و OSB DARCAK را در اختیار گرفت و اولین خط مترو به طول 90 کیلومتر را بخش خصوصی فراوری می نماید که قادر به حمل 1080 مسافر خواهد بود.

ابراهیمی اضافه نمود: ارزش این قرارداد قریب به 350 میلیون لیر ترکیه است که در منطقه صنعتی سینجان آنکارا فراوری می گردد. کلیه عملیات طراحی و تکنولوژی و اجرای آن با دانش فنی مهندسین ترک است. بوزان کایا که قبلا در آلمان فعال بود در سال 2003 شرکت AR GI به ترکیه منتقل کرد در این مرکز 100 مهندس و 1000 کارگر در حال کار هستند.

وی ادامه داد: امام اوغلو شهردار استانبول نیز همزمان با اعلام ساخت کانال استانبول از سوی اردوغان از ایجاد 4 خط مترو در این شهراطلاع داد که طول مترو استانبول را به 52 کیلومتر و با 39 ایستگاه میرساند و او با صدور و فروش سهام یورو باند توسط شهرداری استانبول به سرمایه گذار های آسیا و اروپا بیان کرد با دریافت 580 میلیون دلار به وسیله یورو باند برای ایجاد خطوط جدید مترو امکان سازی باشد.

استانبول شهری یا 16 میلیون نفر جمعیت احتیاج به خطوط مترو و متروبوس

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه افزود: شهردار استانبول گفته که رابطه ما با بانک های دولتی صفر است. او ضمن انتقاد صریح از بانک های دولتی ترک گفت که من نمی دانم آن ها چه می نمایند، ولی خوب میدانم که ضرر 750 میلیارد لیری دارند.

امام اوغلو همچنین گفته است که من نمیدانم بانک های دولتی به چه کسی و کجا قرض داده اند! امیدوارم وقتی باشد که این مسائل آنالیز گردد. امام اوغلو گفته رابطه شهرداری استانبول با بانک های دولتی در نقطه صفر است و رابطه اعتباری نداریم. شهردار استانبول یادآوری نموده است که بانک های دولتی باید بدانند که صاحبان آن ها ملت ترکیه است.

ابراهیمی افزود: امام اوغلو در شرایطی از یورو باند و اخذ وام 580 میلیون دلاری که به وسیله فروش اوراق قرضه صورت گرفت سخن میگفت که همان روز آقای اردوغان رئیس جمهور از ساخت 28 دستگاه متروبوس اطلاع داد و گفت که شرکت بوزان کایای این اتوبوس های متروئی را می سازد و ساخت 28 دستگاه از این مترو بوس شروع شده است. او گفت ارزش این قرارداد 350 میلیون لیر است که از سوی بخش خصوصی پرداخت شده است.

لازم به ذکر است؛ شهرداری استانبول عضو حزب جمهوریخواه خلق ترکیه به رهبری قلیچدار اوغلو است و حزب آگ پارتی به رهبری اردوغان نتوانست در انتخابات شهرداری در استانبول و ازمیر پیروز گردد. امام اوغلو عضو اصلی ترین حزب مخالف اردوغان یعنی حزب (CHP) است و بعضی از او به عنوان اصلی ترین رقیب بالقوۀ اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2023 یاد می نمایند، امام اغلو می گوید که این پروژه ده میلیارد یورویی باعث اصراف منابع اقتصادی کشور می گردد، فاجعه ای برای محیط زیست منطقه است و خطر وقوع زمین لرزه را نیز در استانبول افزایش می دهد که البته اردوغان و طرفدارانش این ادعاها را قبول ندارند.

به گزارش دانشجو، دکتر ابراهیمی معتقد است علی رغم اینکه تنش های سیاسی داخلی و خارجی در ترکیه وجود دارد، اما همه مسئولین آن به دنبال رشد و ارتقاء زیرساخت های اقتصادی و تجاری خود هستند و در این فضا با هم رقابت مینمایند. آن ها علاوه بر اهمیت به توسعه زیرساخت ها برای تامین اقتصادی و اجرای عملیات از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی به بهترین نحو استفاده می نمایند و این درحالی است که ایران نیز چنین ظرفیت هایی داشته و دارد، اما همچنان شرایط برای پیش بردن اقتصاد توسط مردم از سوی دولت فراهم نشده و از طرفی متولیان امر به توسعه زیرساخت ها در جهت رشد و تقویت تجارت خارجی بویژه صادرات و حضور در بازار های منطقه ای بی توجهی می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1861

به "10 میلیارد یورو سرمایه گذاری مردمی برای ساخت کانال جدید استانبول ، عبور سالانه 200 هزار کشتی و توسعه تجارت ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 میلیارد یورو سرمایه گذاری مردمی برای ساخت کانال جدید استانبول ، عبور سالانه 200 هزار کشتی و توسعه تجارت ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید