چه کسی نخستین بار، ویروس کرونا را شناسایی کرد و حتی برای آن نامی گذاشت؟

به گزارش راوه بلاگ، خانواده ویروس های کرونا چیزی جدیدی نیستند و دهه هاست که شناسایی شده اند. اما از نظر بالینی و اهمیت همگانی تا بروز بیماری سارس SARS و موج جدید Covid-19 تصور می شد که تهدید چندانی برای انسان نباشند.

چه کسی نخستین بار، ویروس کرونا را شناسایی کرد و حتی برای آن نامی گذاشت؟

اما اولین بار چه کسی ویروس کرونا را شناسایی کرد و بر روی آن نام گذاشت؟

خانم جون دالزیل هارت (المیدیا) در پنج اکتبر سال 1930 در گلاسکو به دنیا آمد. پدرس یک راننده اتوبوس بود و لئونارد نام داشت و نام مادرش جین بود.

بعد از جنگ دنیای دوم، او به عنوان یک دختر 16 ساله، هیچ پولی برای رفتن به کالج نداشت. انتها او توانست شغلی به عنوان تکنسین بخش بافت شناسی بیمارستان گلاسکو پیدا کند. مدتی بعد در بیمارستان سنت بارتولوموف لندن هم کار مشابهی پیدا کرد.

در سال 1954 او با همسرش - آقای المیدیا- ازدواج کرد و این زوج به کانادا رفتند. در کانادا برای او که تحصیل آکادمیک نداشت، فرصت های شغلی بهتری پیدا شد و همینجا بود که در انستیتوی سرطان اونتاریو، تکنسین کار با میکروسکوپ الکترونی شد.

او کمک زیادی به پیشبرد علم کرد و نخستین تصاویری که برخی ویروس در کتاب های درسی پزشکی به چاپ رسید کار او بود: از جمله ویروس هپاتیت B و نیز ویروس سرخجه.

او در شیوه رنگ آمیزی بافتی به نام رنگ آمیز منفی یا negative staining ماهر بود و حتی در اواخر دهه 1980، بعد از بازنشستگی برای تهیه نخستین تصاویر با کیفیت بالا از ویروس ایدز با استفاده از میکروسکوپ الکترونی دوباره مدتی مشغول پژوهش شد.

اما ما در اینجا می خواهیم در مورد داستان کرونا صحبت کنیم.

در سال 1966 زمانی که هنوز در بیمارستان لندن مشغول به کار بود از دانشمندی به نام دکتر دیوید دیوید تیرل، نکونه بافتی آلوده به ویروسی که آن زمان B814 نام داشت، دریافت کرده بود.

دکتر تیرل در کتابی با هنوان مبارزه با سرماخوردگی که در سال 2002 به چاپ رساند، از خاطرات این زمان یاد می کند و می گوید که از تکنیک ارتقا یافته خانم المیدیا برای شناسای این ویروس استفاده کرده بود.

او توانست ویروس و ذرات آن را در بافت با میکروسکوپ الکترونی شناسایی کند. بعد از آن در پی نامگذاری ویروس برآمد. از آنجا که ویروس توسط هاله ای احاظه می شود که او را یاد عکس های تاج خورشید می انداخت او نام کرونا corona را پسندید و این طور که کروناویروس عملا نامی مستقل یافت.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 837

به "چه کسی نخستین بار، ویروس کرونا را شناسایی کرد و حتی برای آن نامی گذاشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی نخستین بار، ویروس کرونا را شناسایی کرد و حتی برای آن نامی گذاشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید