پیاز بخورید و این بیماری ها را از خود دور کنید!

به گزارش راوه بلاگ، مصرف روزانه پیاز، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت دارد و در بهبود بیماری های قلبی عروقی مؤثر است.

پیاز بخورید و این بیماری ها را از خود دور کنید!

پیاز یک ماده مغذی است که حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین C، سلنیوم، فولات و آنتی اکسیدان های فرق دارد.

امروزه، پیاز پرکاربردترین ماده اولیه برای پخت غذاست و نام آن در بسیاری از دستور غذا های خوش طعم به چشم می خورد.

مصرف مداوم پیاز باعث بهبود کیفیت زندگی انسان ها می گردد و تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها دارد. در ادامه به آنالیز مهم ترین فواید مصرف پیاز می پردازیم:

کاهش خطر ابتلا به سرطان

پیاز دارای ترکیبات آلی گوگرد است که تاثیر مواد سرطان زا را که ما هر روز مصرف می کنیم، بی اثر می نماید. اگر این سبزی پرخاصیت را با مواد مفید دیگر مانند زردچوبه، ترکیب و سپس استفاده کنیم، فواید بیشتری خواهد داشت.

این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان است بنابراین با رادیکال های آزاد مبارزه و از آسیب آن ها به DNA سلولی که باعث ایجاد سرطان می گردد، جلوگیری می نماید.

موضوع قابل توجه اینکه هرچه مصرف روزانه پیاز بیشتر باشد، نقش محافظتی آن بیشتر خواهد بود.

آنالیز های محققان نشان داده است مصرف این سبزی جادویی، تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان کبد، سرطان تخمدان، سرطان دهان و مری، سرطان پستان، پروستات، کلیه و معده دارد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

پیاز ماده ای بسیار مفید برای کاهش پیشروی دیابت نوع دوم است؛ این نوع دیابت زمانی اتفاق می افتد که انسولین نتواند گلوکز را به خوبی سنتز کند.

معمولا وقتی قند موجود در رژیم های غذایی زیاد باشد، این بیماری به وجود می آید. زمانی که شما پیاز مصرف می کنید، میزان انسولین موجود در سیستم بدن افزایش پیدا می نماید.

آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز، برخی بخش های کبد را که انسولین در آن ها غیرفعال می گردد، فعال نموده و بدین ترتیب میزان انسولین بیشتری برای سنتز گلوکز در جریان خون آزاد می گردد. در نتیجه تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به دیابت دارد.

بهبود سلامت قلب و عروق

پیاز، حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان به نام کوئرستین است که اثر رادیکال های آزاد را که باعث آسیب سلولی می گردد، خنثی نموده و نقش مهمی در سلامت افراد دارد.

بعلاوه کوئسترون، باعث نرمی و انعطاف پذیری رگ ها می گردد، به تنظیم فشار خون و کاهش سطح کلسترول افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، یاری می نماید.

علاوه بر این خوردن پیاز، باعث رقیق شدن خون می گردد؛ در نتیجه احتمال لخته شدن خون کاهش پیدا می نماید. به منظور تامین سلامت قلب و عروق، توصیه می گردد افراد مصرف پیاز را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهند.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

کوئسترون به همراه سلنیوم موجود در پیاز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

موضوع قابل توجه اینکه سیستم ایمنی فوق العاده فعال می تواند باعث بروز مسائل زیادی گردد که یکی از آن ها التهاب مفاصل یا آرتروز است، اما به نظر می رسد ترکیب کوئسترون و سلنیوم این مشکل را رفع می نماید.

علاوه بر این سلنیوم نقش مهمی در کنترل بیماری های ویروسی، التهابی و آلرژیک دارد.

منبع: برنا

منبع: فرارو
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3048

به "پیاز بخورید و این بیماری ها را از خود دور کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاز بخورید و این بیماری ها را از خود دور کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید