واکاوی سفر عبدالله به تهران

به گزارش راوه بلاگ، آقای عبداله عبداله به عنوان ریاست شورای صلح کوشش می نماید که راهکاری در سطح منطقه پیدا کند و به گونه ای با همسایگان افغانستان از جمله ایران و پاکستان و هند که در افغانستان صاحب نفوذ است ارتباط برقرار کند که شرایط برای ادامه مذاکرات با طالبان تسهیل گردد تا به سمت یافتن راهکار سیاسی بروند. این برداشت که مشکل افغانستان منطقه ای است امروز در حال تقویت شدن است. و به نظر می رسد این تنها مشکل داخلی افغانستان و بر سر به قدرت رسیدن دولت مرکزی شرح داده نمی گردد بلکه هر کدام از بازیگران دیگر منطقه ای نیز به نوعی صاحب نقش هستند. به همین دلیل آقای عبداله عبداله به پاکستان رفت و آنجا رایزنی کرد و سپس به دعوت دولت ایران به ایران آمد و با مقامات ایرانی صحبت کرد.

واکاوی سفر عبدالله به تهران

برای سفر با سفر به پوکت در زمستان همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

قضاوت در اینباره که این سفر چه دستآوردی خواهد داشت زود هنگام است ولی این واقعیت وجود دارد که با توجه به مرز مشترک طولانی ایران و افغانستان و اهمیت و حساسیت امنیتی این مرز احساس می گردد صلح و ثبات در افغانستان می تواند به نفع ایران باشد و کنترل مرزها راحتتر انجام بگیرد. یک مساله قاچاق مواد مخدر و مساله دیگر عبور و مرور غیر قانونی آوارگان افغانی است که امروز نزدیک به دو میلیون نفر در ایران هستند و مشکل سازند. نیروهای ضد سیستمی در شرق ایران که از این فضا در پاکستان و افغانستان بر علیه ایران استفاده می نمایند. بنابراین این احساس در ایرانی ها وجود دارد که اگر صلح و ثبات در افغانستان برقرار گردد این مسائل حل و فصل می گردد. طرف دیگر قضیه نیز وجود دارد وقتی افغانستان ناامن است این ظرفیت وجود دارد که ناامنی را به سمت ایران راهنمایی کند.

از قبل شایعاتی در خصوص ارتباط ایرانی ها با طالبان وجود داشت اگر این موارد را نیز در نظر بگیریم به نظر می رسد در شرایط کنونی ایران می تواند به پیشبرد جدی تر مذاکرات یاری کند و شاید از این زاویه بتوان پیش بینی کرد که مجلس نیز مواضع خود را تا حدی تعدیل خواهد نمود. امروز این برداشت وجود دارد که تیم عبداله عبداله بر این باورند که مشکل افغانستان تنها داخلی نیست و بخشی مربوط به بازیگران منطقه ای است. به نظر می رسد بتوان از این زاویه به مصاحبه های عبداله عبداله با مقامات ایرانی توجه کرد ولی شرایط در کلیت خود به گونه ای نیست که بتوان گفت این سفر دستآورد کاملا روشنی دارد.

درون حاکمیت افغانستان اختلافاتی وجود دارد تیم عبداله عبداله به گونه ای فکر می نماید و تیم غنی طور دیگری فکر می نماید این دو تیم بر سر قدرت اختلاف دارند از طرفی دولت با طالبان مشکل دارد. چندین گروه مسلح دیگر در نقاط مختلفی از افغانستان به جنگ ادامه می دهند. داعش هم در افغانستان فعالیت می نماید امروز در داخل افغانستان بازیگران متعددی هستند که اگر قرار باشد صلح در افغانستان برقرار گردد آنها باید به تفاهم برسند. باید مذاکرات دوهه به نتیجه برسد و طالبان در قدرت شریک گردد و مسائل داخلی به سمت حل شدن برود همچنین مسائل منطقه ای افغانستان مطرح است و کشورهایی چون ایران و پاکستان و هند و حتی ترکیه نیز بپذیرند که مسائل افغانستان باید حل گردد و از تضاد منافع کاهش دهند تا به یک جمع بندی برسند مشکل سوم در سطح بین الملل است. امروز چین و روسیه و آمریکا و اروپا هم در افغانستان حضور دارند و با دولت مرکزی و طالبان کار می نمایند بنابراین اگر قرار است صلح در افغانستان برقرار باشد این سه جریان داخلی و

منطقه ای و بین المللی به جمع بندی و تفاهم برسند تا بتوان صلح و ثبات را در افغانستان برقرار کرد.

در شرایط کنونی این سه جریان با هم هماهنگ نیستند و تا زمانی که هماهنگ نشوند مسائل افغانستان تداوم خواهد داشت. این کار تنها از عهده افغانستان بر نمی آید و باید سازمان ملل ابتکار عمل را به دست بگیرد. سازمان ملل می تواند ورود کند و هم قدرتهای منطقه ای و هم قدرت های بین المللی را قانع کند و هم در داخل افغانستان این معنا را تقویت کند که صلح و ثبات به نفع همه است و هیچ کسی با صلح ضرر نمی نماید.

پیر محمد ملازهی، تحلیلگر مسائل منطقه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1620

به "واکاوی سفر عبدالله به تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی سفر عبدالله به تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید