یک خانم ایرانی، امید اماراتی ها را به مریخ رساند

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران: بامداد دیروز امارات پیروز شد فضاپیمای مریخی خود را راهی فضا کند و به اولین کشور منطقه عرب زبان تبدیل شود که به سیاره سرخ فضاپیما می فرستد. جالب این جاست که یک خانم ایرانی پشت ماجراست!

یک خانم ایرانی، امید اماراتی ها را به مریخ رساند

امارات پیروز شد اولین ماموریت فضایی خود برای جست وجوی داده های مختلف از سیاره مریخ را آغاز کند.

این ماموریت که امید (Hope) نام دارد، اولین تلاش امارات برای رفتن به سیاره سرخ است.

مریخ نورد امارات ساعت 2:28 بامداد دیروز از مرکز فضایی تانیگاشیما (Tanegashima) ژاپن به فضا ارسال شد.

موشک حامل این فضاپیما نیز H-IIA ساخت صنایع سنگین میتسوبیشی بود.

این ماموریت روی پی بردن به اتمسفر و آب و هوای مریخ تمرکز دارد.

این موضوعی است که تا به امروز تعداد زیادی از ماموریت ها به آن پرداخته اند، اما فضاپیمای امید امارات یک رویکرد جدید و جامع تر برای این موضوع خواهد داشت.

امید به محققان سراسر دنیا کمک خواهد کرد تغییرات هوایی در سیاره سرخ طی یک روز و بین فصول مریخی را بهتر درک کنند.

امید اولین ماموریت امارات برای ماموریت های فراتر از مدار زمین

امارات سابقه طولانی در پرواز های فضایی ندارد و برای اولین بار در سال 2009 میلادی در همکاری با یک شرکت کره جنوبی یک ماهواره به فضا ارسال کرد.

اولین ماهواره ای که در داخل امارات ساخته شد، یک ماهواره رصد زمین به نام خلیف ست (KhalifaSat) بود که در سال 2018 میلادی به فضا پرتاب شد.

ولی کاوشگر مریخی امید اولین تلاش امارات برای فراتر از زمین است. البته امارات برای انجام این مهم از دانش کشور های دیگر مانند آمریکا هم استفاده کرده است.

انجام ماموریتی سریع و ارزان

انجام ماموریت امید که ماموریت مریخی امارات هم نامیده می شود، برای اولین بار در سال 2014 میلادی به عنوان راهی برای توسعه اقتصادی و فناوری به همگان اعلام شد.

این ماموریت با چندین قید و بند پیش بینی شد: اگرچه که پروژه بر اساس همکاری ها است، تیم تحقیقاتی باید فضاپیما را می ساختند نه اینکه صرفا آن را بخرند.

شرط دوم این بود که فضاپیما باید تا قبل از دسامبر 2021 میلادی به مریخ برسد که با پنجاهمین سالگرد تأسیس امارات متحده عرب مقارن باشد.

با توجه به این مهلت این ماموریت باید در تابستان امسال انجام می شد.

دیگر شرط این بود که این ماموریت نمی توانست خیلی هزینه بر باشد. به گفته اماراتی ها کل ماموریت 200 میلیون دلار برای آن ها هزینه برداشته است. البته این مبلغ شامل انجام ماموریت در فضا نیست.

سازمان فضایی امارات، پنجمین سازمانی که به مریخ فضاپیما فرستاده

تا به امروز تنها فضاپیما های ناسا، آژانس فضایی روسیه، آژانس فضایی اروپا و هند با پیروزیت مریخ را ملاقات کرده اند.

اگر همه چیز به درستی پیش رود، امارات نیز به این گروه خواهد پیوست.

ولی داستان رفتن به مریخ همچنان ادامه دارد و چین هم در تابستان جاری در حال پرتاب اولین ماموریت مریخی خود است.

امید، حامل سه ابزار

فضاپیمای امید سه ابزار را با خود به مریخ می برد، یک تصویربردار، و دو طیف سنج. طیف سنج ابزاری است که برای اندازه گیری خصوصیات نور بر پایهٔ تجزیه طیف الکترومغناطیسی کاربرد دارد.

یکی از طیف سنج های امید روی نور فرابنفش کار می کند و دیگری روی مادون قرمز.

به این ترتیب این سه ابزار به امید این قابلیت را می دهند که جو نازک و غنی از دی اکسیدکربن مریخ را مورد مطالعه قرار دهد تا هوای سیاره سرخ را بهتر درک کند. البته امید مدار مریخی منحصر به فردی خواهد داشت.

در حالی که ابزار های این ماموریت بر اساس فناوری های موجود ساخته شده اند، فضاپیمای امید از تاکتیکی منحصر به فرد استفاده خواهد کرد تا اطلاعات علمی خود را جمع آوری کند.

این فضاپیما به مداری از مریخ سفر خواهد کرد که تا به امروز هیچ کاوشگری نرفته است.

فضاپیما هر 55 ساعت یک بار یک دور در اطراف استوای سیاره مریخ را تکمیل خواهد کرد و بر فراز 20 هزار تا 43 هزار کیلومتری از سطح مریخ خواهد بود.

این راستا به کاوشگر این امکان را می دهد که در طول روز مریخی هوا را بررسی کند.

این زن، ماهواره امارات را به مریخ فرستاد

ساره الامیری از آن زمان، در این مسند عالی واقع شده است. وی به مجله علمی نیچر چاپ بریتانیا گفته است: ما کشور جوانی هستیم که طبق معیار های دنیای، بسیار دیر وارد چنین رقابتی شده ایم.

نشریه نیچر می نویسد که ماموریت کاوشگر امید، هنجار های اجتماعی در امارات را تغییر داده است. زنان 34 درصد همکاران این ماموریت و 80 درصد کادر علمی پروژه را تشکیل می دهند. این در حالی است که میانگین اشتغال زنان در بازار کار امارات تنها 28 درصد است.

الامیری در دانشگاه آمریکایی شارجه تحصیل کرده و افزون بر پست وزیر علوم پیشرفته، رئیس تیم اکتشاف مریخ و رئیس شورای نخبگان علمی امارات نیز هست. او در سال 2015 از سوی انجمن دنیای اقتصاد جزو یکی از 50 دانشمند برتر جوان دنیا انتخاب شد.

نکته قابل توجه این خانم ایرانی الاصل می باشد و دولت امارات امید فراوانی به جاه طلبی های وی بسته است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ساره امیری در حالی که به عنوان یک دختر در دوبی در حال قد کشیدن بود، مدام سرش در کتابی بود که عکس هایی از سیارات کهکشان راه شیری محتوایش بود. وقتی او به سن دانشگاه رسید، چندین فرصت مطالعاتی در خاورمیانه برای ساره وجود داشت، اما وی ترجیح داد که علوم کامپیوتری را دنبال کند. او تنها 33 سال دارد و رئیس عملیات علمی و معاون پروژه تحقیقات فضایی در مریخ شده است. وظیفه این معاونت فرستادن کاوشگر به مریخ و ایجاد پایگاه تحقیقاتی در آن سیاره سرخ است.

منبع: ایسنا، دنیای اقتصاد

منبع: برترین ها
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1296

به "یک خانم ایرانی، امید اماراتی ها را به مریخ رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک خانم ایرانی، امید اماراتی ها را به مریخ رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید