همه استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

به گزارش راوه بلاگ، کمتر از یک ماه دیگر تا شروع جام جهانی 2022 به جای مانده است، جام جهانی ای که برای اولین بار در خاور میانه و در کشور قطر برگزار می شود. در کل، کشور قطر هشت استادیوم را برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 مهیا کرده است که در ادامه به معرفی همه آن ها می پردازیم. همراه با ما باشید.

همه استادیوم های جام جهانی 2022 قطر

ورزشگاه لوسیل

Lusail Stadium

ورزشگاه لوسیل (Lusail Stadium) ظرفیتی 80000 نفری دارد که به عنوان بزرگترین ورزشگاه در کشور قطر شناخته می گردد و مسابقه فینال جام جهانی 2022 در آن برگزار خواهد شد. برای طراحی این ورزشگاه از فانوس های سنتی فنار الهام گرفته شده و پایکوبی نور و سایه در آن جلوه بسیار زیبایی به آن داده است.

ورزشگاه لوسیل به گونه ای طراحی شده تا نمایانگر جهان عرب باشد و شکل ظروف، کاسه ها و آثار هنری منطقه را به نمایش بگذارد. این ورزشگاه علاوه بر مسابقه فینال، محل برگزاری شش مسابقه از دور گروهی و سه مسابقه از دور حذفی از جمله یکی از مسابقات نیمه نهایی است. ورزشگاه در فاصله 15 کیلومتری از شمال مرکز شهر دوحه قرار گرفته است و به عنوان مرکز شهر تازه لوسیل شناخته می گردد.

پس از برگزاری جام جهانی 2022، ورزشگاه لوسیل به مرکزی اجتماعی تبدیل خواهد شد که شامل مدرسه، فروشگاه، کلینیک های سلامت و مکان های ورزشی است. بیشتر صندلی های این ورزشگاه نیز جدا شده و به دیگر پروژه های ورزشی اهدا خواهد شد.

ورزشگاه شهر آموزش

Education City Stadium

ورزشگاه شهر آموزش (Education City Stadium) ظرفیتی 40000 نفری دارد و در طراحی آن نیز از شکل های هندسی رایج در معماری سنتی و اسلامی الهام گرفته شده است. پیرامون این ورزشگاه نیز مراکز آموزشی و دانشگاه های برجسته قطر قرار دارند.

تهویه هوا و سیستم خنک کننده منحصربه فردی در داخل ورزشگاه شهر آموزش به کار رفته و در پیرامون آن نیز می توان فضاهای سبز بسیار خوبی را مشاهده کرد. همه این ها حاکی از آن هستند که دولت قطر برنامه طولانی مدتی برای این ورزشگاه در نظر دارد و در پی استفاده از آن در آینده است. شکل این ورزشگاه به ظاهر الماس است و پس از انتها مسابقات جام جهانی، 15000 از صندلی های آن برداشته می گردد تا به دیگر پروژه های ورزشی سراسر کشور اهدا گردد.

ورزشگاه احمد بن علی

Ahmad bin Ali Stadium

ورزشگاه احمد بن علی (Ahmad bin Ali Stadium) از طراحی متمایزی برخوردار است و 40000 نفر را می تواند درون خودش جای بدهد. این ورزشگاه و ساختمان های اطراف آن نیز بازتاب کننده جنبه هایی از سنت ها و فرهنگ محلی است. نمای پیچیده ورزشگاه منعکس کننده موج های تل ماسه های شنی است و این در حالی است که الگوهای هندسی پیچیده آن نمایانگر زیبایی بیابان، گیاهان و جانوران بومی و همچنین تجارت بین المللی و محلی است.

در انتها مسابقات جام جهانی 2022، ورزشگاه احمد بن علی به عنوان ورزشگاه باشگاه الریان قطر به کار خود ادامه خواهد داد و محل برگزاری مسابقات لیگ این کشور خواهد بود. بیش از 80 درصد از مصالح برای ساخت این بنا متعلق به ورزشگاهی بوده که قبلا در همین مکان قرار داشته است. نزدیکی ورزشگاه به سیستم متروی دوحه باعث شده تا طرفداران فوتبال بتوانند به راحتی به این ورزشگاه بیایند. پس از برگزاری جام جهانی نیز نیمی از صندلی های ورزشگاه به پروژه های ورزشی خارج از قطر اهدا خواهند شد.

ورزشگاه الثمامه

Al Thumama Stadium

در ساخت ورزشگاه الثمامه (Al Thumama Stadium) از گفیا الهام گرفته شده که کلاه بافتنی و سنتی است و از طریق مردان مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت ورزشگاه 40000 نفر است و مخصوص برگزاری جام جهانی 2022 ساخته شده و محل برگزاری مسابقات متعددی تا مرحله یک چهارم نهایی خواهد بود.

همچون دیگر ورزشگاه های موجود در قطر، ورزشگاه الثمامه نیز تهویه مناسبی در سراسر خود دارد و محیطی بهینه و مناسب را در داخل ورزشگاه برای طرفداران فراهم کرده است. پس از اتمام مسابقات، نیمی از صندلی های ورزشگاه برداشته شده و به کشورهای دیگر برای توسعه پروژه های ورزشی اهدا می گردد که نشان دهنده سخاوت مردم و دولت قطر است.

ورزشگاه 974

Stadium 974

ورزشگاه 974 (Stadium 974) با استفاده از کانتینرهای باری ساخته شده و بیش از 40000 نفر ظریف دارد. شماره 974 نیز نشان دهنده کد شماره گیری بین المللی قطر است و علاوه بر آن، تعداد دقیق کانتینرهای به کار رفته در ساخت این ورزشگاه را نشان می دهد.

این سازه موقت یکی از برجسته ترین ورزشگاه های ساخته شده تا به امروز به شمار می رود و اولین ورزشگاه در تاریخ برگزاری مسابقات جام جهانی است که پس از برگزاری مسابقات به طور کامل جمع آوری خواهد شد. در ساخت این ورزشگاه از مصالح کمتری نسبت به ورزشگاه های معمولی استفاده شده و پس از مسابقات نیز بخش های مختلف آن جدا شده و این ورزشگاه کاملا برچیده می گردد.

ورزشگاه البیت

Al Bayt Stadium

ورزشگاه البیت (Al Bayt Stadium) در شهر الخور (Al Khor) قرار گرفته است، شهری که برای صید مروارید و ماهیگیری معروفیت دارد. این بنا به تقلید از بیت الشعر ساخته شده که چادرهایی سنتی هستند و در طول تاریخ از طریق مردم عشایر قطر مورد استفاده قرار می گرفتند. بیش از 60000 نفر می توانند در داخل این ورزشگاه نظاره گر مسابقات جام جهانی 2022 باشند.

ورزشگاه البیت از تهیه هوا و سیستم خنک کننده پیشرفته برخوردار است و مسابقات مهمی در آن برگزار می شوند که شامل مسابقه آغازین جام جهانی 2022، پنج مسابقه از دور گروهی و همچنین چندین مسابقه دور حذفی از جمله یکی از مسابقات بسیار مهم نیمه نهایی است. نیمی از صندلی های این ورزشگاه نیز پس از مسابقات برای توسعه پروژه های عمرانی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ورزشگاه الجنوب

Al Janoub Stadium

ورزشگاه الجنوب (Al Janoub Stadium) به گونه ای طراحی شده که نمایانگر بادبان های قایق های سنتی است و ادای احترامی به گذشته قایق رانی الوکره به شمار می رود. این ورزشگاه 40000 نفر ظرفیت دارد و در یکی از قدیمی ترین منطقه ها مسکونی قطر واقع شده است. سیستم خنک کننده برجسته و سقف جمع شونده این ورزشگاه باعث می گردد تا بتوان در تمام طول سال از آن استفاده کرد.

ورزشگاه الجنوب در نزدیکی ایستگاه الوکره در خط قرمز متروی دوحه قطر قرار گرفته است و طرفداران فوتبال با استفاده از این خط مترو به راحتی می توانند به این ورزشگاه رفت و آمد داشته باشند. پس از برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 نیز نیمی از صندلی های ورزشگاه از طبقه بالا برداشته می گردد و به دیگر کشورها اهدا خواهد شد.

ورزشگاه بین المللی خلیفه

Khalifa International Stadium

ورزشگاه بین المللی خلیفه (Khalifa International Stadium) در سال 1976 میلادی ساخته شده و در گذشته نیز محل برگزاری مسابقات مختلفی همچون بازی های آسیایی بوده است. با این حال، این ورزشگاه برای آماده شدن برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 قطر مورد بازسازی و توسعه بسیار گسترده ای قرار گرفت.

در پی بازسازی های اجرا شده در ورزشگاه بین المللی خلیفه، دو طاق برجسته بالای ورزشگاه دست نخورده باقی ماندند و در زیر آن ها نیز سایبان بسیار بزرگی قرار داده شده تا کمک حالی برای سیستم خنک کننده این ورزشگاه باشد. بیش از 10000 صندلی به این ورزشگاه اضافه شده تا ظرفیت آن به 40000 نفر برسد.

منبع: فوت و فن / english.alarabiya.net
انتشار: 13 آبان 1401 بروزرسانی: 13 آبان 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2965

به "همه استادیوم های جام جهانی 2022 قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه استادیوم های جام جهانی 2022 قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید