مقدم: نان گران نشود، نانوا از کجا نان بخورد!؟ ، تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است

به گزارش راوه بلاگ، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: اگر قیمت نان مسکوت بماند و دوباره بعد از چند سال قیمت ها را چند برابر کنیم با اعتراض مردمی روبرو می شویم در حالی که افزایش قیمت نان به نسبت نرخ تورم خیلی به چشم مردم نمی آید و با آن کنار می آیند.

مقدم: نان گران نشود، نانوا از کجا نان بخورد!؟ ، تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است

گروه مالی خبرنگاران، از قدیم الایام آجر کردن نان مردم از زشت ترین افعالی بوده که بندگان خوب خدا هرگز آن را تصدیق نکرده اند! اما این روز ها آجر کردن نان دیگران به نوعی! سد دفاعی برای برخی از مسوولین و متولیان امور شده مثل آجر کردن نان خبرنگاران و آجرکردن بازار اطلاع رسانی که عموم مردم از آن ضرر می کنند. اخبار گرانی های مختلف هر روز بخشی از بدنه جامعه را با توجه توانایی مالی و پایین بودن درآمد ها نگران می کند، نان یکی از اقلامی است که رابطه تنگاتنگی با سفره ایرانی دارد بخصوص نان سنتی که هنوز هم مشتریان پر وپا قرص خود را دارد چرا که علاوه بردسترسی آسان به لحاظ قیمتی به صرفه تر از نان های صنعتی است.

ممنوعیت مصاحبه با رسانه ها از سوی اتاق اصناف ایران

در ایران به نوعی رسم است که در آغاز سال همه اصناف به فکر افزایش قیمت محصولات خود می افتند، نان یکی از مهمترین خوراکی هایی به شمار می رود که افزایش قیمت آن همیشه جنجال آفرین بوده است لذا بنا براهمیت این موضوع به نوروز مقدم رییس اتحادیه نانوایان سنتی زنگ زدیم تا خبری دال بر گرانی یا عدم گرانی نان و تصمیم گیری های انجام گرفته برای سال آینده بگیریم که با مقاومت مصاحبه ای البته با روی باز وگشوده وی روبرو شدم به این علت که اتاق اصناف از روسای اتحادیه ها خواسته بدون هماهنگی آن ها به هیچ وجه با خبرنگاران سخنی نگویند و اطلاعات وآماری ارائه ندهند! اتاق اصناف داشت نان ما را آجر می کرد که مقاومت و رسالت کاری بر دستورات یک طرفه اتاق اصناف چیره شد و نوروز مقدم به گفت و گوی به قول خودشان اجباری با ما پرداخت! از رییس اتحادیه نانوایان سنتی درباره خبر گران شدن یا افزایش دو برابری قیمت آرد آزاد برای سال 99 سوال کردیک وی در پاسخ گفت: این خبر مبنای دقیقی ندارد وهنوز هیچ تصمیی برای افزایش قیمت نان در سال آینده گرفته نشده است.

سال 99 نان حتما گران می شود

نوروز مقدم با اعلام اینکه قطعا در سال آینده نان گران می شود دلخوشی کوتاه من را نقش بر آب کرد و اظهارداشت: نان گران می شود، نان در سال جاری بعد از پنج سال مسکوت ماندن قیمت گران شد، با اینکه پیش از این باید افزایش قیمت را تجربه می کرد، اما پافشاری مسوولین و دستوری عمل کردن آن ها مانع از افزایش واقعی قیمت نان شد، لذا برای عدم تکرار مسائلی که از سال 93 تا 98 داشتیم و گلایه های متعدد نانوایان مبنی برعدم گرانی نان با توجه به نرخ تورم افزایش قیمت نان در سال آینده حتمی است.

قیمت نان با تورم به روز شود نانوا ضرر نمی کند

وی دراین باره توضیح داد: افزایش هزینه های تولید و هزینه حمل ونقل ساده ترین دلیل افزایش نرخ آرد و قیمت نان است، قرار نیست همه اقلام خوراکی و مصرفی مردم با نرخ تورم به روز شوند، اما نانوا خسارت ببیند و نان را به نرخ غیر واقعی نفروشد، اگرقیمت نان به صورت سالانه و با توجه به نرخ تورم افزایش پیدا کند نانوایان زیان کمتری می بینند در عین حال پذیرش این مساله برای مردم راحت تر از بالا بردن چند برابری قیمت به صورت ناگهانی در چند سال آینده است.

قیمت نان لواش بالای 400 تومان آب می خورد

نوروز مقدم با اشاره به چگونگی فرایند افزایش قیمت نان با توجه به نرخ تورم به ما گفت: از اول مهر ماه سال جاری قیمت نان بعد از گذشت پنج سال افزایش یافت، اگر به صورت سرانگشتی فرایند قیمت نان را محاسبه کنیم به راحتی متوجه می شویم نرخ نان تا چه حد از تورم اقتصاد دور مانده است. تورم سال 94 نزدیک به 12 درصد، سال 95 در حدود 10 درصد، سال 96 نیز 9 درصد و سال 97 نزدیک به 40 درصد اعلام شده است، نان لواشی که اکنون 200 تومانی باید بیشتر از 400 تومان فروخته می شد که دولت چنین اجازه ای به نانوا نداده است، پس نانوایی تنها صنفی است که از تورم عقب مانده و این وسط ضرر و زیان بسیاری کرده است.

افزایش قیمت نان با تورم به چشم مردم نمی آید!

رییس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان تبعات عدم افزایش قیمت نان در سال آینده تصریح نمود: اگر در سال آینده دولت باز هم مانع افزایش قیمت نان شود شک نکنید که نانوایان ورشکسته می شوند و شاهد شرایط بغرنجی دراین صنف خواهیم بود. اگر قیمت نان مسکوت بماند و دوباره چند سال آینده قیمت ها را چند برابر کنیم بحران تازه ای از اعتراض مردم رقم زده ایم در حالی که افزایش قیمت نان با توجه به افزایش نرخ تورم خیلی به چشم مردم نمی آید وبا آن کنار می آیند!

شاید کارت نان به ضعفا داده شود

نوروزمقدم در سرانجام با اشاره به اینکه هنوز تصمیم خاصی برای چگونگی عدد و رقم افزایش قیمت نان گرفته نشده درخصوص اقشار بسیار ضعیف جامعه و قدرت خرید آن ها اینگونه توضیح داد: متاسفانه شنیده می شود درصد کمی از مردم که همان اقشار بسیار آسیب پذیر و ضعیف جامعه به شمار می فرایند در صورت گران شدن نان توانایی خریدشان از دست می رود، لذا این مساله مطرح شده که دولت با ارائه کارت نان یا کوپن های خرید نان در صورت گران شدن قیمت نان حمایت به عمل آورد تا اقشار ضعیف قادر به خرید نان باشند. به هر حال به بهانه تعداد محدودی از اقشار آسیب پذیر نمی توان خواستار فروش نان ارزان به همه مردم جامعه شد چرا که نانوا هم باید از این راه نان بخورد!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 415

به "مقدم: نان گران نشود، نانوا از کجا نان بخورد!؟ ، تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدم: نان گران نشود، نانوا از کجا نان بخورد!؟ ، تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید