ماجراجویی هایی که تا قبل از 30 سالگی باید امتحان کنید!

به گزارش راوه بلاگ، ایران کشوری پهناور است که از تاریخی غنی برخوردار است. این عوامل سبب شده تا جاذبه های دیدنی فراوانی در آن باشد که این موارد از دیدنی هایی طبیعی بسیار متفاوت تا جاذبه های فرهنگی را در بر می گیرد. همه ما علاقه مند به کشف این دیدنی های هستیم اگر می خواهید به ماجراجویی در ایران بپردازید با خبرنگاران همراه شوید و لیستی از آن ها را ببینید. البته بعضی از آن ها نیازمند قدرت بدنی بالایی هستند و ممکن است برای همه مناسب نباشند.

ماجراجویی هایی که تا قبل از 30 سالگی باید امتحان کنید!

بازدید از بزرگ ترین غار نمکی دنیا

غار نمکدان در جزیره قشم قرار گرفته است و در سال 1390 در در لیست میراث طبیعی به ثبت رسیده است. از دور که کوه را دیدن می کنید رگه های سفید نمک را بر روی بدنه کوه می بینید. این غار تنها دو کیلومتر از ساحل فاصله دارد و ماجراجویی در ایران را می توانید از پیاده رفتن به سمت غار شروع کنید. درون غار مملو از استالاگتیت ها و استالاگمیت هایی است که از سقف و کف غار شکل گرفته اند، در کف آن جریان هایی از آب نمک جاری است که به صورت جریان دائمی جریان دارد . راه خود را به خارج از غار یافته است. این آب ها چشمه ای موچک را شکل داده اند که آبش بسیار شفاف است و همچون آینه ای بزرگ جلوه ای ویژه به غار بخشیده است. طول غار 6400 متر است.

قنات (کاریز) کیش

در حین ماجراجویی در ایران مجددا به جنوب کشور و این بار به جزیره زیبای کیش می رسیم. کاریز کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و 16 متر پایین تر از سطح زمین ساخته شده است. سقف آن با صدف ها و مرجان هایی که 270 تا 570 میلیون سال عمر دارند پوشیده شده است. این مجموعه، هرگز یک شهر زیرزمینی تاریخی نبوده و در اصل شبکه ای از مسیرهای زیرزمینی است که به وسیله ایرانیان برای راهنمایی آب حفر شده است. کاریز کیش 15 کیلومتر طول و مساحتی نزدیک به 10000 متر مربع دارد. همان طور که می دانید ایرانی ها تبحر خاصی در ساخت قنات داشتند و بعضی از آن ها حدود 6000 سال عمر دارند. کاریز کیش در حال نابودی بود که مهندس حاجی حسینی در سال 1378 این قنات را مورد آنالیز قرار داد. وی با سرمایه گذاری خصوصی، کاریز فراموش شده کیش را به مجموعه ای گردشگری تبدیل کرد و در احیای آن از سنت معماری ایرانی بهره گرفت.

برج خاموشان

ماجراجویی در ایران را ادامه می دهیم و به برج خاموشان یکی از مهم ترین دخمه های زرتشتیان می رسیم. آن ها به دنیا پس از مرگ اعتقاد داشتند و آن را سفری به دیار دیگر می دانستند. این افراد مردگان را به دخمه ها می بردند و اجساد را در محل مشخصی که برایشان معین شده بود دفن می کردند. اغلب اجساد خوراک پرندگان و سایر جانوران می شدند. درواقع دخمه محوطه ای دایره ای شکل و بسته است که بالای کوه ساخته شده و از محل زندگی مردم فاصله زیادی دارد. برج خاموشان در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد و در حوالی منطقه صفائیه، بر بلندای کوهی رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار گرفته است.

روستای کندوان

در ادامه ماجراجویی در ایران به روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی می رسیم. این روستا در دل صخره ها ساخته شده و از همین رو روستای صخره ای ایران لقب گرفته است. این روستا هم به عنوان یک اثر بسیار ارزشمند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم معروفیت دنیای دارد و تنها روستای صخره ای در دنیا است که در حال حاضر در آن سکونت می شود. در سراسر دنیا تنها دوروستا شبیه به روستای کندوان وجود دارند که یکی کاپادوکیه در کشور ترکیه و دیگری روستای داکوتا در آمریکا است که بر خلاف کندوان که در آن زندگی جاری است، در این 2 روستا کسی زندگی نمی کند. روستای کندوان دستکند است و در دل صخره ها کنده شده است. گفته می شود قدمت آن به 700 سال پیش بازمی شود و برای فرار از قوم مغول ساخته شده است.

دریاچه مهارلو

ماجراجویی در ایران این بار تجربه ای کاملا متفاوت را پیش روی شما خواهد گذاشت. دریاچه ای خلاف آن چه همواره از این نام انتظار داریم. دریاچه مهارلو، در 15 کیلومتری جنوب شیراز قرار گرفته است. این دریاچه صورتی رنگ، یکی از جاذبه های طبیعی و حیرت انگیز کشور ایران به شمار می آید. صورتی بودن آب این دریاچه، به علت وجود پدیده کشنده های قرمز در آن است. کشنده های قرمز، نوعی جلبک هستند که به علت مقاومت در برابر افزایش اندازه شوری آب، رشدشان بیشتر می شود. تبخیر بالا موجب شده نمک دور دریاچه رسوب کند و در واقع آن چه شما از دور مشاهده می کنید دریاچه ای صورتی رنگ است که نواری سفید آن را احاطه نموده است. از دیگر جذابیت های این دریاچه رویایی می توان به پرندگان مهاجر از جمله اردک مرمری، یلوه آبی، یلوه نوک سبز، چوب پا، پرستوی دریایی کوچک، پلیکان سفید، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، خوتکا، درنای معمولی، فلامینگوی بزرگ و … اشاره نمود.

همین حالا برای رزرو آنلاین هتل های شیراز اقدام کنید

دشت کویر

اما پایان ماجراجویی در ایران به دشت کویر ختم می شود. کویر مرکزی یا صحرای بزرگ نمک بسیار بزرگ است و از دامنه های جنوبی البرز تا مرکز ایران توسعه یافته است. و طول آن 800 کیلومتر و عرض آن نیز 320 کیلومتر است. در میان کویر گنبدهای نمکی شکل گرفته اند که برترین نوع از گونه خود در دنیا هستند. دشت کویر یکی از قطب های حرارتی کره زمین محسوب می شود. دمای آن در تابستان به 50 درجه سانتی گراد می رسد و گاهی در این منطقه اختلاف دمای بین روز و شب به 70 درجه سانتیگراد می رسد. گیاهانی که در بیابان رشد می نمایند بیشترا گیاهان شورپسند هستند. بیشتر زمین های دشت کویر با گل و لای و باتلاق های نمک پوشیده شده است.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2935

به "ماجراجویی هایی که تا قبل از 30 سالگی باید امتحان کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی هایی که تا قبل از 30 سالگی باید امتحان کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید