آشنایی با آب انبار سنتی کیش

به گزارش راوه بلاگ، ایران جز مناطق کم بارش است بنابراین مردم در گذشته برای ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز خود در طول سال به خصوص فصول گرم سال اقدام به ساخت سازه ای هوشمند به نام آب انبار می کردند، سازه ای که یکی از زیباترین های آن به نام آب انبار دوقولو یا پنج بادگیر در جزیره کیش قرار گرفته و هر گردشگری را به خود جذب می کند.

آشنایی با آب انبار سنتی کیش

با ما همراه باشید و درباره دیدنی های کانادا بیشتر بدانید.

چرا بازدید از آب انبار سنتی کیش پیشنهاد می شود؟

یکی از سازه های هوشمند معماری سنتی ایران است که 27 سال قدمت دارد.

بازدید از این مکان شما را با نحوه زندگی در گذشته آشنا می کند.

و نشستن در فضای خنک آب انبار در گرمای تابستان کیش بسیار لذت بخش است.

تاریخچه آب انبار سنتی کیش

بساری از ایرانیان کیش را شهری مدرن و نوساز با پاساژها و تفریحات نوین می دانند اما جالب است بدانید جزیره کیش از قدیم الایام محل سکونت بوده و حتی در دوران حکومت هخامنشیان مرکز عمده صید مروارید بین النهرین و هندوستان بوده است و بازرگانان بزرگ دنیا به این جزیره رفت و آمد داشتند. از آنجایی که کیش دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک بوده همیشه به عنوان محل عبوری برای کشتی های بازرگانی بوده است.

از آن جهت است که در بخشی از ساحل این جزیره، کشتی به گل نشسته و قلعه ای وجود دارد که منسوب به پرتغالی ها می باشد که امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره تبدیل شده است.

از آنجایی که کیش همانند یزد شهری گرم و کم بارش است وجود آب انبار در آن دور از انتطار نیست زیرا ساکنین این جزیره همیشه به دنبال راهی برای ذخیره کردن آب شرب به خصوص در فصول گرم بوده اند. این آب انبار حدود 27 سال پیش یعنی در سال 1372 برای جمع آوری و ذخیره آب های سطحی در اطراف شهر تاریخی و زیبای حریره بر روی خرابه هایی که از آب انبار قدیمی تر به جای مانده بود ساخته شد.

اما متاسفانه با گذشت زمان و ساخت و ساز های بسیار در این جزیره جهت آب های سطحی از بین رفته و باعث شده آب انبار پنج بادگیر کارایی خود را از دست بدهد و جای خود را به دستگاه های آب شیرین کن بدهد و تنها به یک آب انبار نمایشی تبدیل شده است اما قرار گیری این آب انبار در جوار شهر حریره و نور پردازی زیبای این مکان در شب باعث شده آب انبار دوقولو به یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری جزیره کیش تبدیل شود.

معماری آب انبار سنتی کیش

به طور کلی آب انبار ها دارای فضای گود همانند استخر در زیر زمین، سقفی گنبدی شکل و بادگیرهایی برای خنک ماندن آب دارند. آب انبار سنتی کیش هم از این قاعده جدا نیست بنابراین در نگاه اول با دیدن بادگیرهای این آب انبار معماری شهر یزد برایتان تداعی می شود.

اما چیزی که این آب آنبار را به یکی از جاذبه های مهم شهر کیش تبدیل کرده است معماری و زیبایی آن است که در ظاهر آن کاملا مشهود است. آب انبار سنتی کیش دارای دو گنبد و پنج بادگیر است بنابراین به نام های دیگری چون آب آنبار دوقولو و پنج بادگیر نیز معروف است. وجود دو گنبد در این آب انبار نشان دهنده عظمت آن است.

همچنین در قسمت های بالایی آن روزنه هایی دیده می شود که وظیفه متعادل ساختن هوای داخل آب انبار در فصول گرم سال را برعهده دارد همچنین بادگیرها نیز برای خنک نگه داشتن آب را احداث شده اند. در واقع ساز و کار آب انبارهایی که دارای بادگیر می باشد به این گونه است که هوا از یک سمت بادگیر وارد فضای آب انبار می شود و به قسمت پایینی منتقل می شود و با برخود با آب هایی که در پایین وجود دارد باعث خنک کردن آب می شده است.

امروزه فضای داخل آب انبار به گونه ای سنگ فرش شده است تا امکان بازدید عموم از داخل این آب انبار را فراهم کند. اگرچه به دلیل خشک بودن این آب انبار سرما و باد داخل فضای آن کمتر از گذشته است اما با وارد شدن و پایین رفتن از پله های آب انبار سنتی کیش کاهش دما را به وضوح احساس می کنید.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از آب انبار سنتی کیش

بازدید از این آب انبار رایگان است. همچنین می توانید مدت زمان 30 دقیقه را برای بازدید از این مکان و نشستن در طبیعت اطراف این آب انبار در نظر بگیرید.

فصل مناسب برای بازدید از آب انبار سنتی کیش چه زمانی است؟

اگرچه بهترین فصل برای سفر به کیش پاییز و زمستان و اوایل بهار است اما نمی توان از تفریحات آبی تابستانه کیش هم به راحتی گذشت از این رو اگر با گرمای هوا در تابستان مسئله ای ندارید هر موقع از سال برای خرید بلیط هواپیما کیش و سفر به این جزیره هیجان انگیز مناسب است.

چگونه به آب انبار سنتی کیش برویم؟

اگر قصد رفتن به شهر تاریخی حریره در شمال جزیره کیش را دارید می توانید در میان راه از این آب انبار زیبا دید کنید و در کنارمجموعه درخت سبز کمی استراحت کنید و سپس به راه خود ادامه دهید. بهترین راه دسترسی به بلوار میرمهنا و بعد وارد شدن به بلوارالمپیک پس از رد کردنمیدان و وارد شدن به خیابان درخت سبز بادگیرهای آب انبار به راحتی قابل مشاهده هستند. پس تنها یک کلیک برای خرید آنلاین بلیط هواپیما و بازدید از زیبایی های این جزیره فاضله دارید.

در نزدیکی آب انبار سنتی کیش از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

از آنجایی که آب انبار در نزدیکی شهر حریره و مجموعه ورزشی المپیک واقع شده است این امکان را می دهد که در وقت کم از چندین جاذبه دیدن کنید که در زیر به تفکیک فاصله نام برده ایم.

شهر باستانی حریره: 1.7

شهر زیر زمینی کاریز: 2

مرکز خرید دامون:2.5

هوم سنتر پادنا:3.2

چه هتل هایی در نزدیکی آب انبار سنتی کیش برای اقامت وجود دارد؟

هتل دیدار کیش

هتل فانوس کیش

هتل داریوش کیش

هتل میراژ کیش

هتل صدف کیش

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به آب انبار سنتی کیش هستند؟

رستوران مادر بزرگ

کافه حریره

دارچین

کوه نور

منبع: گردشبان
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1415

به "آشنایی با آب انبار سنتی کیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آب انبار سنتی کیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید