کیش می روید ؛ مراقب انگشتان تان باشید!

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران : دست پخت کدبانوهای جنوب ایران مثل زیبایی های سواحل دل انگیز خلیج فارس نظیر ندارد. مهارت آنها در پخت خوراکی های دریایی به همراه ادویه های خاص و جذابشان برای همواره شما را نمک گیر خواهد نمود و به قولی سر سفره های خوشمزه شان اگر مراقب نباشید انگشتان تان را هم خواهید خورد! با خبرنگاران همراه شوید تا سفره پر روزی جزیره نشینان کیش را پیش رویتان پهن کنیم و با غذاهای محلی کیش آشنا شوید.

کیش می روید ؛ مراقب انگشتان تان باشید!

به گزارش خبرنگاران ،جزیره کیش یکی از مقاصد محبوب گردشگران در جنوب ایران می باشد که در تمام طول سال به خصوص فصل پاییز و زمستان گرشگران بسیاری دارد. سفر به این جزیره زیبا قطعا یکی از به یادماندنی ترین سفرهای شما خواهد بود چرا که علاوه بر داشتن جاذبه های دیدنی و تفریحی متنوع، مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز دارد که می توانند سفری بسیار خاطره انگیز را برای گردشگران رقم بزنند. یکی از مجذوب نماینده ترین بخش های سفر خوراک است و چشیدن مزه های تازه. جزیره کیش نیز لیست بالابلندی از خوراکی های محلی و منحصربفرد دارد که در ادامه برایتان از آنها خواهیم گفت.

برنج مجبوس از غذاهای محلی کیش

یکی از غذاهای محلی کیش که بسیار معروف می باشد و از آن به عنوان غذای مجلسی یاد می نمایند، برنج مجبوس نام دارد. برای تهیه این غذا از برنج، گوشت یا مرغ یا ماهی، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل سیاه، دانه های گشنیز، چوب دارچین، رازیانه، هل، میخک و در نهایت زردچوبه استفاده می شود. طرز تهیه برنج مجبوس بدین گونه است که ماهی یا گوشت یا مرغ را که یکی از آن را انتخاب نموده اید قطعه قطعه کنید و داخل یک قابلمه بریزید، ادویه هایی که نام برده شد را برای طعم دار کردن آن اضافه نمایید. در آخر نوبت به گوجه می رسد که آن را اضافه نموده و باهم مخلوط می کنید و می گذارید به خوبی دم بکشد. این غذا به همراه برنج سرو می شود و کیشوندان آن را برای مجالس خود تهیه می نمایند.

مرگوگ یا مرقوق

غذاهای محلی کیش طعم و عطری بسیار نزدیک به غذاهای عربی دارند. مرگوگ یا مرقوق یکی از غذاهای سنتی کیش می باشد که از غذاهای اصیل عربی بوده اما برای تهیه آن از دستور پختی متفاوت استفاده می شود. مواد لازم برای این غذا گوشت بره، بادمجان، سیب زمینی، فلفل سبز تند، گوجه فرنگی، هویج، سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص می باشند. بعلاوه برای تهیه آن ابتدا گوشت بره و بقیه مواد غذایی که نام برده شد، هرکدام را به صورت جدا می پزند و پس از پخت، آن ها را با یکدیگر ترکیب می نمایند. در نهایت که همه آن ها باهم مخلوط شدند قطعه های کوچک خمیر نان سنگک را به آن به صورت تیلیت اضافه می نمایند. مرگوگ یا همان مرقوق به عنوان خورشت بوده و به همراه برنج آن را سرو می نمایند. اگر نام مارگوگ به گوشتان خورد، تعجب نکنید. چراکه این غذا با نام های مرگوگ، مارگوگ و مرقوق شناخته می شود. مرگوگ که از لذیذترین غذاهای سنتی کیش شمرده می شود، علاوه بر داشتن طعم خوب و دلچسب، بسیار مقوی و مفید می باشد.

سمک مشوی

همانطور که گفته شد، ذائقه بومیان کیش بسیار نزدیک به ذائقه عرب ها بوده و طعم غذاهایشان بسیار نزدیک به هم می باشند. یکی از غذاهای محلی کیش سموک مشوی نام دارد که در تهیه آن از ماهی تازه به همراه ادویه جات عربی استفاده می شود. مواد اصلی آن ماهی تازه ای است که دریای خلیج فارس صید می شود. بعلاوه فرقی نمی کند چه نوع ماهی باشد. ماهی را طبق میل خود سرخ و یا کبابی می نمایند و از ادویه جات خوش طعم و بوی عربی برای طبخ آن استفاده می نمایند.

برنج بریانی

از دیگر غذاهای خوشمزه و خوش عطر جنوبی که به عنوان غذای محلی کیش شناخته می شود، برنج بریانی می باشد. برای تهیه برنج بریانی از موادی همانند برنج، گوشت قرمز، کشمش، سیب زمینی، زرشک و عدس استفاده می شود. طرز تهیه آن بدین صورت است که گوشت را به مواد خوش عطر و طعم آغشته نموده و می گذارند خوب بپزد. عدس و سیب زمینی را هم باید بگذارند به خوبی بپزد. کشمش و زرشک را به عدس و سیب زمینی اضافه نموده و با هم تفت می دهند. برنج را آبکش نموده و هل و دارین را به آن می افزایند و به یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش تبدیل می شود. اما جالب است بدانید از آنجایی که جای خالی ماهی حس می شود، برنج بریانی از غذاهای جنوبی به شمار می رود.

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از معروفت ترین غذاهای محلی کیش که نمی توان گفت، از معروف ترین غذاهای جنوبی به شمار می آید و کمتر کسی پیدا می شود قلیه ماهی نخورده باشد و یا آن را نشناسد. قلیه ماهی یکی از اصلی ترین غذاهای جنوبی ایران می باشد که در هر شهری به شکل متفاوتی تهیه می شود. همانطور که می دانیم، ماهی یکی از مواد اصلی تهیه غذاهای جنوبی و غذاهای سنتی کیش می باشد و در قلیه ماهی هم به کار می رود. از دیگر مواد غذایی که در تهیه قلیه ماهی استفاده می شود، سیر، گشنیز، تمبر هندی و… می باشند که به صورت خورشتی خوشمزه و لذیذ تهیه شده و به همراه برنج سرو می شود. حتی در این خورشت می توان به جای ماهی از تن ماهی نیز استفاده کرد. اما باید سعی شود از سبزیجات خوش عطر و بوی محلی و تازه در آن استفاده کرد.

مضروبه

مضروبه یکی از لذیذترین غذاهای محلی کیش به شمار می رود که از ماهی تهیه می شود. ماهی یکی از عضوهای جدانشدنی از سفره های جنوبی ها می باشد. برای تهیه مضروبه که از خوش طعم ترین غذاهای سنتی کیش شناخته می شود، ماهی به همراه سبزی و سیر استفاده می شود.

حمسه الخرت

یکی از لاکچری ترین و متفاوت ترین غذاهای محلی کیش، حمسه الخرت نام دارد که از گوشت صدف تهیه می شود. داخل صدف مروارید، نوعی گوشت نهفته شده که محار نام دارد و با باز کردن صدف می توانید آن را ببینید. تمام قسمت های محار قابل خوردن نیست و بایستی بخش های غیر قابل خوردن آن را جدا کرد. پس از جدا کردن بخش خوراکی می توان آن را با ادویه جات مختلف و به همراه پیاز پخت و طعمی بی نظیر برای آن به وجود می آید. حمسه الخرت را می توان به همراه برنج و یا نان سرو کرد.

محمر کیش برای مزاج های شیرین پسند

اگر ذائقه شما به غذاهای شیرین و طعم های خاص تمایل دارد؛ حداقل یک بار باید محمر کیش را امتحان کنید. این غذا که یکی از غذاهای سنتی کیش معرفی می شود، به برنج شکری نیز معروفیت دارد. در پخت این غذای آسان از سبزیجات معطر، برنج شیرین، انواع ادویه و ماهی های جنوبی استفاده می شود. در واقع محمر، برنجی است که با شکر پخته می شود و می توان آن را با ماهی سرخ شده، ماهی کبابی یا با آب ماهی پخته شده و تمر هندی خورد.

کوکو ماهی بندری

اگر به غالب بودن طعم و بوی ماهی در غذاهای جنوبی علاقه ندارید و در عوض می خواهید غذاهای سنتی کیش را امتحان کنید؛ کوکو ماهی برترین انتخاب شماست. در این غذای بسیار لذیذ و خوشمزه از گوشت ماهی کباب و میکس شده، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر پیتزا، جعفری و انواع ادویه های جنوبی به کار برده می شود. شما می توانید کتلت ماهی بندری یا کوکو ماهی جنوبی را در انواع رستوران غذاهای سنتی کیش پیدا کنید و از طعم دلچسب و متفاوت آن لذت ببرید.

کله کندی کیش

از آنجایی که کله کندی کیش از غذاهای شناخته نشده و کاملا سنتی و محلی است؛ اطلاعات زیادی از دستور آن در دسترس نیست. ولیکن با توجه به دستورهای موجود، این غذای بی نظیر با جداکردن سر ماهی از بدنه، معطرکردن آن با سبزیجات و ادویه های تند جنوب و بعلاوه روغن طبخ می شود. نوع این ماهی نیز، ماهی ساردین پهلو طلایی است که در اهالی بومی جنوب کشور به آن ماهی عومه می گویند. دلیل نام گذاری کله کندی نیز به نحوه پاک کردن ماهی برمی شود که سر آن را جدا نموده و گوشت بدن ماهی ساردین یا عومه را طعم دار می نمایند. اگر در پی تست کردن آن هستید بهتر است در زمان سفر به جزیره کیش، سری به رستوران های سنتی کیش بزنید. بی شک آشپزهای محلی و ماهر آن ها این غذای سنتی کیش را بسیار خوشمزه و خوش رنگ و لعاب درست خواهند کرد.

پودنی

بسیاری از توریستان و مسافران علاقه زیادی به تست کردن غذاهای تازه و به ویژه غذاهای محلی هر مقصد دارند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، توصیه می کنیم پودنی کیش یا پودنی جنوب (پودنی کوسه) را از قلم نیاندازید. وجه تمایز این غذای سنتی کیش با سایر غذاهای محلی مردم کیش، در نوع گوشت ماهی است.

در پودنی از گوشت کوسه ماهی جنوب استفاده شده که بافتی سخت و سفت دارد؛ لذا برای نرم کردن آن می بایست قبل از سرخ کردن اقداماتی انجام شود. ابتدا آن را به خوبی با آبلیمو و ادویه جات (ترجیحا زردچوبه) آغشته می نمایند و زمانی که سفت بودن خود را از دست داد؛ با فشردن گوشت ماهی، آبش را می گیرند. سپس پوست کوسه ماهی را جدا نموده و گوشت طعم دارشده آن را در روغن با ادویه و سبزیجات سرخ می نمایند. سرو پودنی کیش با برنج صورت می گیرد که در صورت احتیاج از نان نیز می توانید بهره ببرید. (ترجیحا برنج)

هریسه جنوبی (حلیم جنوبی)

هریسه یکی از انواع غذاهای بین المللی و غذاهای سنتی کیش است که در منطقه ها دیگر ایران و حتی کشورهای مختلف با نام های دیگری شناخته می شود. در کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، پاکستان، آذربایجان و… به نام های اریزا، هریسا، هریسه و کشک معروف است. اما بیشتر شما آن را با نام حلیم می شناسید و در بسیاری از مراسم ها از آن استفاده می کنید. البته نحوه سرو و طبخ این غذا در جای جای ایران و دنیا متفاوت بوده که همین امر سبب می شود هریسه را در کیش حتما امتحان کنید. در هریسه جنوبی از ماهی استفاده نشده و گوشت قرمز مانند گوشت گوسفندی یا بوقلمون جای آن را می گیرد. سپس همراه بلغور (گندم) پخته شده و میکس می شود. برای سرو آن نیز از دارچین، کره و شکر استفاده می نمایند.

دم پخت میگو و غذای محبوب همه

به طور کلی دم پختک از غذاهای محبوب و آسان میان ایرانیان است. دمپختک میگو یا دم پخت میگو نیز از غذاهای پرطرفدار میان جنوبیان شناخته می شود که در دسته غذاهای سنتی کیش نیز می توان آن را جای داد.

دال عدسِ

بی تردید همگی عدسی را امتحان نموده اید ولی خوب است بدانید در کیش و در منطقه ها جنوبی ایران، غذایی بسیار شبیه به عدسی نیز وجود دارد. این غذا که از غذاهای سنتی کیش شناخته می شود، بسیار خوشمزه، مقوی و آسان بوده که توصیه می کنیم حداقل یک بار آن را مصرف کنید. نحوه طبخ آن نیز با پختن دال عدس (نارنجی) ، رب گوجه فرنگی یا گوجه رنده شده، سیب زمینی نگینی، سیر و پیاز و ادویه جات صورت می گیرد. این غذای محبوب علاوه بر کالری و ویتامین زیاد، پروتئین و آهن زیادی داشته و برای افرادی که گوشت مصرف نمی نمایند عالی است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2939

به "کیش می روید ؛ مراقب انگشتان تان باشید!" امتیاز دهید

1 کاربر به "کیش می روید ؛ مراقب انگشتان تان باشید!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیش می روید ؛ مراقب انگشتان تان باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید