فوبیای ویروس کرونا؛ خطرناک تر از خود کرونا!

به گزارش راوه بلاگ، اخبار ضد و نقیض درباره تعداد مبتلایان و افراد فوت شده بر اثر ابتلا به بیماری کرونا که به کوید 19 (COVID-19) نیز معروف است، کمبود ماسک و ژل های ضدعفونی کننده و سایر عوامل همگی دست به دست هم داده که فویبا و هراس از بیماری ویروس کرونا را در جامعه بیشتر کند. فوبیا و ترس از ابتلا به بیماری ویروس کرونا به تنهایی موجب تقویت استرس و اضطراب در بدن می شود که نتیجه آن چیزی جز تضعیف سیستم ایمنی بدن که این روزها نقش مهم و حیاتی را ایفا می کند، نخواهد بود اما برای غلبه بر اضطراب کرونا چه باید کرد؟ در این مقاله از قسمت دانستنی در مجله اینترنتی خبرنگاران می خواهیم به فوبیا و هراس از بیماری ویروس کرونا و سایر عوامل موثر بر آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

فوبیای ویروس کرونا؛ خطرناک تر از خود کرونا!

یکی از عوامل مهمی که برای جلوگیری از فوبیا و هراس بیماری ویروس کرونا تاثیر بسزایی دارد، کنترل استرس و اضطراب می باشد که در مقاله گذشته توضیحاتی راجع به راه چارههای ساده برای غلبه بر استرس کاذب و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن داده شد که کنترل آن به تنهایی کمک شایانی به تقویت این سیستم و در نتیجه مصونیت در برابر ویروس کرونا می کند.

بیشتر بخوانید: از بین بردن ویروس کرونا چرا بسیار سخت است؟ نکاتی مهم درباره ویروس کرونا

فوبیا که آن را می توان ترس شدید و یا هراس نیز نامید، نوعی رفتار غیرمنطقی و بیمارگونه است که به علت تاثیرگذاری بسیار بالا می تواند علاوه بر خود شخص، سایر افراد را نیز درگیر کند.

یک روانشناس مجرب به نام مایکل توبین که در حدود 46 سال از زندگی خود را صرف بررسی فوبیا و عوامل موثر بر آن کرده است اینگونه راجع به علل فوبیای کرونا بیان می کند که علائم فوبیا و ترس در طیف وسیعی از افراد مبتلا به بیماری ویروس کرونا دیده می شود که این وحشت و هراس بیش از اندازه واقعی است. این پزشک حاذق و متبحر همچنین گفت که با توسعه بیماری ویروس کرونا، سطح اضطراب و هراس در بین افراد عادی جامعه به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کرده که به نوعی نگران کننده است.

در بسکمک از کشورها از جمله کشور خودمان ایران، تمهدیدات ویژه ای از جمله قرنطینه برای جلوگیری از توسعه بیماری ویروس کرونا در نظر گرفته شده زیرا طبق اطلاعات و توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این بیماری به سرعت قابل انتقال است. جالب است بدانیم که مایکل توبین این روانشناس مجرب علت فوبیا و هراس از بیماری کرونا را محدودیت و قرنطینه نمی داند بلکه مهمترین عامل آن را سرعت بالای انتقال و عدم وجود واکسن ضد این ویروس تا به امروز، بیان کرده است.

این پزشک همچنین یکی از علت های اندازه اپیدمی و شیوع ویروس کرونا را ترس غیر منطقی و بی مورد می داند اما چه ترسی؟ ترس از اینکه ممکن است فردی که در روزهای اول به این ویروس مبتلا شده و هیچ علائمی ندارد، می تواند تا چند روز بعد که علائم اصلی آن بروز کند در کنار افرد سالم باشد و به شیوع این بیماری دامن بزند که این فرض به نوعی وحشتناک و دلهره آور است اما به سادگی و با انجام موارد پیشگیرانه ای که سازمان بهداشت جهانی WHO)) بر آن ها تاکید کرده می توان بر این ترس غلبه کرد. فرض بعدی این مورد است که در هر فضا و یا مکانی ممکن است این ویروس وجود داشته باشد.

دستگیره درب، باجه های بانکی و سایر مکان های عمومی و حتی خانواده و یا دوستانی که ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشند اما هنوز علائم اصلی آن ها بروز نکرده باشد، همه و همه دلهره آور و به نوعی وحشتناک است! اما واقعا کجا ایمن است و برای در امان بودن از این ویروس چه باید کرد؟ برای حل این مشکل، بهترین روش توجه به توصیه و نکات بهداشتی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اختیار عموم قرار داده است.

دکتر مایکل توبین در تاکید بر حجم شایعات می گوید: عدم اعتماد به رسانه ها و حجم بالای شایعات، اندازه فوبیا و دلهره را افزایش می دهد. بله در این بازه زمانی نباید به شایعات و اخبار کذب توجه کرد زیرا در صورت توجه به این نوع از خبرها، ریشه فوبیا و هراس را در بدن خود تقویت کرده و ثمره آن چیزی جز افزایش استرس و تضعیف سیستم ایمنی بدن نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: نام و آدرس مراکز تشخیص و درمان کرونا

بیایید واقع بین باشیم!؟

شاید این مطلب که خطر مرگ در ویروس کرونا کمتر از ویروس آنفولانزا است در ابتدا خنده دار و غیرقابل باور باشد ولی درست است. شایعات، اطلاعات و آمارهای غلط و سایر عوامل سبب شده که فوبیا و ترس از بیماری ویروس کرونا در بین افراد، بیش از پیش افزایش پیدا کند و حتی بعضی از افراد به طور ناخواسته با انتشار شایعات و عدم اطلاع از صحت و درستی خبر، در بین افراد جامعه از جمله خانواده و دوستان خود، به تنهایی تغذیه کننده ترس و دلهره در جامعه باشند.

اما راه چاره چیست؟ شاید بهترین پاسخ را مایکل توبین این روانشناس با تجربه به کل جهانیان داد: ترس و هراس، از خود بیماری مسری تر است! چه پاسخ زیبایی! پس بیایید در این روزها به جای توجه به اخبارهای ناامید کننده، بذر شور و نشاط را در جامعه تزریق کنیم تا بتوانیم سهم بزرگی در افزایش سلامت جسم و روان افراد جامعه خود داشته باشیم. شما تا به حال چه اقداماتی برای از بین بردن فوبیای ویروس کرونا انجام داده اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

علت و راه های مبارزه با فوبیای ویروس کرونا

اخبار ضد و نقیض درباره تعداد مبتلایان و افراد فوت شده بر اثر ابتلا به بیماری کرونا که به کوید 19 (COVID-19) نیز معروف است، کمبود ماسک و ژل های ضدعفونی کننده و سایر عوامل همگی دست به دست هم داده که فویبا و هراس از بیماری ویروس کرونا را در جامعه بیشتر کند. فوبیا و ترس از ابتلا به بیماری ویروس کرونا به تنهایی موجب تقویت استرس و اضطراب در بدن می شود که نتیجه آن چیزی جز تضعیف سیستم ایمنی بدن که این روزها نقش مهم و حیاتی را ایفا می کند، نخواهد بود اما برای غلبه بر این ترس و هراس چه باید کرد؟

یکی از عوامل مهمی که برای جلوگیری از فوبیا و هراس بیماری ویروس کرونا تاثیر بسزایی دارد، کنترل استرس و اضطراب می باشد که در مقاله گذشته توضیحاتی راجع به راه چارههای ساده برای غلبه بر استرس کاذب و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن داده شد که کنترل آن به تنهایی کمک شایانی به تقویت این سیستم و در نتیجه مصونیت در برابر ویروس کرونا می کند. در این مقاله می خواهیم به فوبیا و هراس از بیماری ویروس کرونا و سایر عوامل موثر بر آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن؛ پیشگیری آسان کرونا

فوبیا که آن را می توان ترس شدید و یا هراس نیز نامید، نوعی رفتار غیرمنطقی و بیمارگونه است که به علت تاثیرگذاری بسیار بالا می تواند علاوه بر خود شخص، سایر افراد را نیز درگیر کند.

یک روانشناس مجرب به نام مایکل توبین که در حدود 46 سال از زندگی خود را صرف بررسی فوبیا و عوامل موثر بر آن کرده است اینگونه راجع به علل فوبیای کرونا بیان می کند که علائم فوبیا و ترس در طیف وسیعی از افراد مبتلا به بیماری ویروس کرونا دیده می شود که این وحشت و هراس بیش از اندازه واقعی است.

این پزشک حاذق و متبحر همچنین گفت که با توسعه بیماری ویروس کرونا، سطح اضطراب و هراس در بین افراد عادی جامعه به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کرده که به نوعی نگران کننده است.

نتیجه گیری

شاید این مطلب که خطر مرگ در ویروس کرونا کمتر از ویروس آنفولانزا است در ابتدا خنده دار و غیرقابل باور باشد ولی درست است. شایعات، اطلاعات و آمارهای غلط و سایر عوامل سبب شده که فوبیا و ترس از بیماری ویروس کرونا در بین افراد، بیش از پیش افزایش پیدا کند و حتی بعضی از افراد به طور ناخواسته با انتشار شایعات و عدم اطلاع از صحت و درستی خبر، در بین افراد جامعه از جمله خانواده و دوستان خود، به تنهایی تغذیه کننده ترس و دلهره در جامعه باشند. اما راه چاره چیست؟

شاید بهترین پاسخ را مایکل توبین این روانشناس با تجربه به کل جهانیان داد: ترس و هراس، از خود بیماری مسری تر است! چه پاسخ زیبایی! پس بیایید در این روزها به جای توجه به اخبارهای ناامید کننده، بذر شور و نشاط را در جامعه تزریق کنیم تا بتوانیم سهم بزرگی در افزایش سلامت جسم و روان افراد جامعه خود داشته باشیم. شما تا به حال چه اقداماتی برای از بین بردن فوبیای ویروس کرونا انجام داده اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: gpost

منبع: اُکالا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2693

به "فوبیای ویروس کرونا؛ خطرناک تر از خود کرونا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوبیای ویروس کرونا؛ خطرناک تر از خود کرونا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید