پناهگاه حیات وحش دشت ناز کجاست؟

به گزارش راوه بلاگ، پناهگاه حیات وحش دشت ناز در شهر ساری

شهر ساری یکی از گردشگری ترین منطقه ها ایران است که در هر فصلی از سال تعداد زیادی مسافر را در خود جای می دهد. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم درباره آن توضیح دهیم، پناهگاه حیات وحش دشت ناز است که در 29 کیلومتری شمال شهر ساری در استان مازندران قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی و پوشیده از جنگلهای هیرکانی می باشد و از منحصر بفردترین زیست بوم های طبیعی کشور برخوردار است و بعلاوه وجود بیش از447 گونه گیاهی خود دلیلی بر بی نظیر بودن این منطقه می باشد. در ادامه این مطلب همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر با این جاذبه های طبیعی فوق العاده در ایران آشنا شوید.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز کجاست؟

همانطور که گفتیم پناهگاه دشت ناز در نزدیکی شهر ساری و در مرکز استان مازندران نیز قرار گرفته است. برای کسانی که علاقمند به طبیت و همینطور از دوستداران حیات وحش هستند این جاذبه بسیار گزینه مناسبی است، تا با گردش در این منطقه بتوانند از محیط بی نظیر آن تماشا نمایند. این پناهگاه دارای وسعتی به میزان 56 هکتار بوده و شمال شرقی شهر ساری محل دقیق دسترسی به آن است. اطراف این پناهگاه حصار کشى شده است و گوزن ها از پشت دیوارهاى سیمى قابل مشاهده هستند. بازدید از این منطقه در تمام ایام سال نیز آزاد است به غیر از دوران زایش گوزن ها که بازدید از آنها ممنوع می گردد. این پناهگاه که در فضایی از جنگل های جلگه ای قرار گرفته، از سال 1346 به صورت محل تکثیر گوزن زرد ایرانی درآمده است.

گونه های جانورای

این پناهگاه با توجه به شرایطی که دارا هستند، تعداد زیادی از گوزن های زرد ایرانی را پرورش می دهند و تعداد زیادی از گوزن های پرورش داده شده در این منطقه به دیگر زیستگاه های ایران که شامل حواشی رودخانه دز و کارون است نیز فرستاده می گردد. تعدادی هم از گوزن های این پناهگاه به جزیره اشک در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده شده اند.

جالب است بدانید که گوزن زرد در گذشته از غرب و شمال غرب ایران تا شمال شرقی آفریقا و در جنوب اروپا تا بالکان نیز به صورت پراکنده زیست داشته اند. این گوزن در در حال حاظر در بین جنگل های متراکم غیرقابل نفوذ در منقطه خوزستان و زاگرس در حال زندگی هستند. برای جلوگیری از این گونه نادر ایرانی تعدادی از آن ها را به دشت ناز در مازندران، دشت ارژن و جزیره اشک در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده می گردد. شکار بی رویه این گونه از گوزن زرد رنگ ایرانی به علت شکار بیش از حد از گونه جانوری است. با توجه به این که در چند سال پیش به نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست این گونه حانوری از بین رفته بود اما در سال 1337 به وسیله یکی از علاقمندان محیط زیست به باغ وحش اپل انتقال داده شده و بعد از تکثیر تعداد 6 رأس به دشت ناز منتقل شد.

مهمترین گونه های جانوری که در این منطقه هستند نیز عبارت از گوزن زرد، مرال، شوکا، گربه جنگلی و قرقاول است.

ویژگی های منطقه

پناهگاه حیات وحش دشت ناز در شهر ساری دارای اکوسیستمی طبیعی و منحصر به فرد است و پوشیده از جنگل های هیرکانی می باشد. وجود بیش از 447 گونه گیاهی خود نشان دهنده این موضوع می باشد. اگر بخواهیم مهمترین گونه های گیاهی که در این منطقه رشد می نمایند را نام ببریم عبارت از ممرز، راش، توسکا، انجیلی و لیلکی هستند.

عوامل تهدیدنماینده پناهگاه حیات وحش دشت ناز

این جاذبه به دلایل مختلف تحت خطر قرار گرفته است. یکی از مهمترین عوامل این خطر افزایش گونه گوزن زرد است که خود خطری جدی برای گونه های اندمیک منطقه به شمار می آید. بعلاوه فشار ناشی از نگهداری و تکثیر گوزن زرد طی بیش از 5 دهه و تخریب پوشش جنگلی و عدم رویش و جایگزینی درختچه های نو مهمترین عوامل مخرب تاثیر گذار بر منطقه حیات وحش دشت ناز به شمار میرود.

دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش بسیار مجذوب کننده و تماشای است و گردشگران می توانند با مجوز از سازمان محیط زیست از تماشای گوزن زرد، قرقاول و کبوتر لذت ببرند. گفتنی است فصل بهار که دوران زایمان گوزن های زرد است، به منظور حفظ آرامش و جلوگیری از نا امنی و استرس ناخواسته ناشی از ورود بازدید نمایندگان، هر ساله اوایل تا اواخر فصل بهار سعی می گردد تا کمترین حضور افراد و بازدید نماینده در منطقه انجام گردد. دوران آبستنی در گوزن های زرد حدود هشت ماه است و معمولا یک گوساله به دنیا می آورند و میانه طول عمر در اسارت گوزن های زرد 16 سال است.

دسترسی به پناهگاه دشت ناز در ساری

نشانی: سی کیلومتری شمال شرقی ساری

به منظور دسترسی به پناهگاه دشت ناز باید ابتدا به سمت شهر ساری در مازندران بروید، سپس به سمت شهر نکا و بعد از پیمودن حدود 10 کیلومتر به چهارراه شهر سورک می رسید. اما اگر به سمت چپ بروید به شرکت نکا چوب می رسید و بعد از آن هم به روستای اسلام آباد که از وسط این روستا یک جاده دارد که به سمت چپ می رود که این منطقه را هم شهریار کنده می گویند که فرودگاه بین المللی ساری در اینجا واقع شده است. درست در وسط اسلام آباد منطقه دشت ناز معین است.

جاذبه های گردشگری اطراف دشت ناز

  • باداب سورت

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری در شهر ساری، باداب سورت است. این جاذبه طبیعی پر از چشمه های بی نظیر و منحصر به فرد است که مشابه آنها در دنیا نیز انگشت شمار است. این چشمه های رنگارنگ و زیبا هر کدام برای خود داری ویژگی های مخصوص به خودشان هستند. در سال 1387 پس از کوه دماوند، باداب سورت به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در لیست آثار ملی به ثبت رسید. این جاذبه طبیعی در شهر ساری پس از پاموک کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور، در دنیا به ثبت رسیده است.

آدرس: انتهای جاده تلمادره به اورست، در جهت کیاسر به دامغان

  • پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده درواقع یکی از معدود جنگل های جلگه ای استان مازندران است که در فاصله ده کیلومتری از جنوب شرقی شهرستان ساری واقع شده است. پناهگاه سمسکنده با دارا بودن گونه های گیاهی متعدد نظیر بلوط، انجیلی، آزاد و توسکا و گونه های نادر حیوانی چون گربه جنگلی، سمور، گوزن زرد و مرال توانسته توجه بسیاری از دوست داران طبیعت و محیط زیست را به خود جلب کند.

آدرس: استان مازندران-شهرستان ساری- ده کیلومتری جنوب شرق ساری- پناهگاه حیات وحش سمسکنده

  • برج سلطان زین العابدین ساری

این جاذبه به علت شیوه معماری، گنبد هرمی شکل هشت وجهی آن و بعلاوه تزئینات کاشی کاری که دارد به عنوان یکی از بناهای با ارزش تاریخی در شهر سازی به شمار می آید. کتیبه ای به خط رقاع و بر روی کاشی نوشته شده و در سر در ورودی بنا نصب گشته است. حتما از این جاذبه بعد از بازدید از پناهگاه حیات وحش دشت ناز تماشا فرمایید.

آدرس: در محدوده مرکزی شهر ساری و ضلع شمالی خیابان جمهوری اسلامی حدفاصل بین کوچه هشتم و دهم در مجاورت امام زاده یحیی

  • حمام وزیری ساری

یکی دیگر جاذبه های نزدیک به پناهگاه دشت ناز حمام وزیری است. این بنای تماشای از لحاظ نوع معماری، مصالح و ویژگی های ساختمانی از ابنیه تماشای و مشهور مازندران به شمار می رود. این حمام با مساحتی در حدود 200 مترمربع دارای همه ی فضاهای لازم برای یک حمام سنتی شامل ورودی، سربینه، راهروی انتقالی هوا، گرم خانه، خزینه های آبگرم و سرد، سرویس بهداشتی و تون (گرمابه) است.

آدرس: حمام وزیری در ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو در کنار خانه کلبادی

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2818

به "پناهگاه حیات وحش دشت ناز کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهگاه حیات وحش دشت ناز کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید