راز جنگل عجیب و غریب قیرخلار ، فیلم

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران: ژئو پارک قیرخلار در قسمت انتهایی شمالی مراتع روستای زنجیره شهرستان مرند واقع است.

راز جنگل عجیب و غریب قیرخلار ، فیلم

ناصر غلامی هوجقان: ژئو پارک قیرخلار مرند در انتهای شمالی مراتع شور روستای زنجیره شهرستان مرند بخش مرکزی و دهستان کشکسرای واقع است.

موقعیت جغرافیایی 35 هزارگزی باختر مرند در مسیر شوسه ٔ خوی به مرند. جلگه ٔ معتدل و سکنه ٔ آن 190 تن است . آب آن از رودخانه و قنات و محصول آن غلات ، میوه جات ، حبوبات ، پنبه . شغل اهالی زراعت و گله داری است .

راه مالرو دارد گونه های منحصر بفردی از درختانی هستند که با آب باران و برف سیراب می شوند و می گردد گفت جنگلی هستند این درختان فاقد میوه و تخم هستند وبرای زنده ماندن و رشد به آب کمی احتیاج دارند شاخه های درختها شبیه اندام دختران بوده ودردیگرمناطق مرند وشهرهای همجوار همانند درخت هائی وجود ندارد.

دربهاروتابستان ازمحل شکستگی شاخه ها شیرابه بیرون می زند ، و برگ درختها شبیه به برگ قلمه می باشد و شاید قدمت آنها به دویست یا سیصد سال پیش برگردد.

در بین مردم مرند به قرخلار اوجاقی معروف می باشد این درختان به تعداد هشتاد عدداست به این خاطر نام منطقه قرخلار (یعنی دو تا چهل) می باشد مردم بر این باورند که چهل تای اینها دختر وچهل تا پسر می باشد .

وقتی دختران برای گردش به صحرا می روند در صحرا با تماشا پسران برای اینکه دست پسر ها به اینها نرسد دختران از خدا می خواهند که خدایا مارا درخت کن یا سنگ و به درخت تبدیل می شوند.

در فصل بهار از برخی نقاط تعدادی از درختان قیرخلار آبی شبیه شیر بیرون میزنه ومردم برای زیارت ودرخواست بارش باران و حاجت هایشان وقبولی ارزوهایشان براین درختان پارچه گره می زنند که قدیمها شاخه های درختان پوشیده از پارچه بود ودعا می نمایند وقربانی می آورن ومردم بر این باورند ویعنی به چشم خود دیده اند که هرکس ازشاخه های این درختان بشکند و بسوزاند حتما ضررش را میبیند ومثل این درختان در مرند وشاید در آذربایجان شرقی نیست وامروزه هم این درختان پیر به دلیل خشکسالی هنوز هم در منطقه خشک وبدون درخت وعاری از هر گونه پوشش گیاهی پا بر جا هستند.

درباور دیگر اهالی این درختها دراصل چهل نفر دختر بوده اند که از دست سربازان دشمن فرار می نموده اند وچون سربازان درحال دسترسی به آنها بوده وراه فراری نداشته اند به درگاه ایزدی ناله واستغاثه می نمایند که خدای توانا آنها را سنگ ویا درخت بکند ، وبه اذن پروردگار آنها به درخت تبدیل شده اندوحالا هرکسی شاخه ای ازاین درختها را بشکند ازمحلش شیرابه تراوش می گردد واما شنماینده شاخه هم درمدت زمان کمی به بدشگونی دچار شده و بلائی براو حادث می گردد.

برخی از افراد از شاخه های فرو افتاده آن(همانند درخت داغ داغان) برلباس بچه هایشان نصب می نمایند تا ازچشم زخم درامان بمانند.برخی هاهم در پای درختهای قیرخلار قربانی می نمایندوبر شاخه های آن پارچه گره می زنند. گویا تا سی چهل سال قبل گورستانی در پای درختها وجود داشته که یا به وسیله عوامل طبیعی مثل سیل ویا عوامل انسانی تخریب شده است، ژئو پارک قیرخلار لزوم توجه بیشتر مسئولین مربوطه را طلب می نماید تا از شگفتی های این منطقه بازدید نموده و آن را به جهانیان معرفی نمایند.

ژئوپارک یکی از عجایب هفتگانه می باشد که دارای زیبای خیره نماینده ای می باشد.ژئوپارک، ناحیه ای شامل یک یا چند ویژگی علمی، نه تنها وابسته به علم زمین شناسی، بلکه بعلاوه به خاطر وجود مزایای باستان شناسی، بوم شناسی یا ارزش های فرهنگی را دارا باشد.

شاخص ترین پدیده های زمین شناختی ایران عبارتند از: پدیده های ماگمایی، عوارض زمین ساخت، گنبدهای نمکی، ساختارهای فرسایشی بعلاوه کوه ها، بیابان ها، غارها، آبشارها، دریاچه ها و گلفشان ها که مجموعا میراث زمین شناختی ارزشمندی را برای کشور به ارمغان آورده اند. اولین ژئوپارک ثبت شده خاورمیانه جزیره قشم، اولین ژئوپارک تائید شده به وسیله یونسکو در ایران و در خاورمیانه است.

کشور ما با طبیعت بی نظیر خود می تواند ژئوپارک های بیشتری را در فهرست یونسکو به خود اختصاص دهد و این امر امکان پذیر نیست، مگر به همت علاقمندان به این مرز و بوم و کسانی که در حفظ این زیبایی های منحصر به فرد کوشا هستند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 15 مهر 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3098

به "راز جنگل عجیب و غریب قیرخلار ، فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز جنگل عجیب و غریب قیرخلار ، فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید