درمان زوال عقل با دستگاه پوشیدنی

به گزارش راوه بلاگ، دستگاه پوشیدنی جدید برای ارائه پالس های الکتریکی تحریک کننده سیستم بویایی به عنوان راهی برای پیشگیری یا کاهش سرعت تخریب عصبی مرتبط با زوال عقل پیشنهادشده است. گمان می رود که ناکارآمدی حس بویایی یکی از اولین علائم آلزایمر و پارکینسون است، پس این فرضیه وجود دارد که با تحریک بویایی می توان از این بیماری ها جلوگیری کرد.

درمان زوال عقل با دستگاه پوشیدنی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

سال هاست محققان فهمیده اند که اختلال در عملکرد بویایی می تواند نشانه اولیه از بیماری پارکینسون و آلزایمر باشد. گمان می رود که شبکه های بویایی در مغز شاید جزو اولین سیستم هایی هستند که با پیشرفت این بیماری ها مختل می شوند.

یوسف اوزگور کاکماک، محقق اصلی این تحقیق جدید از دانشگاه اوتاگوی نیوزیلند، شرح می دهد: اعصاب بویایی پایانه های عمیقی در مناطق مغز دارند که بر حافظه و مسیریابی اثر می گذارند. بنابراین این فرضیه مطرح شده است که تحریک مناطق بویایی در مغز می تواند راهی برای تسکین علائم این بیماری های تخریب عصبی یا حتی سرکوب پیشرفت آن ها باشد. زیربنای این فرضیه جدید تحقیق اخیر بوده است که نشان می دهد عملکرد بویایی نشانه ارزشمندی از هوشیاری در بیماران بی واکنش با آسیب شدید مغزی است.

البته اگر محققان بخواهند به طور دقیق تحقیق نمایند که آیا تحریک بویایی می تواند یک گزینه درمانی برای تخریب عصبی در مراحل اولیه باشد، آنان برای انجام کار ابتدا به یک دستگاه پوشیدنی ساده، غیرتهاجمی و موثر احتیاج دارند. نتایج مطالعه جدید منتشر شده در مجله Frontiers in Neuroscience نمونه اولیه از دستگاه پوشیدنی تا حدودی شبیه عینک گوگل را معرفی می نماید که تحریک الکتریکی بهینه را در مناطق بویایی پیشنهاد می دهد.

محققان گفتند: هدف نهایی توسعه دستگاهی بود که امکان آزمایش راحت تر را در آزمایش های بالینی آینده فراهم کند و فرصتی برای توسعه کامل این گزینه بالقوه درمانی فراهم گردد. ما 6 صندلی بالقوه الکترود را با به کارگیری حقایق معمول پذیرفته شده در خصوص تحریک الکتریکی، دسترسی راحت تر به وسیله مسیرهای رسانایی به نسبت بالاتر به مغز و کاربردهای عملی، طراحی کردیم.

مدل سازی الکتریکی مغز نشان داد که دستگاه نمونه اولیه به طور موثر تحریک را به مناطق مغز که مسئول پردازش بویایی هستند، راهنمایی می نماید. این تحقیق همچنین نشان می دهد که تحریک این ساختارهای بویایی می تواند منجر به فعالیت بیشتر در قشر درون بینی، قسمتی از مغز که نقشی اساسی در تشکیل حافظه دارد، گردد.

تحقیقات بیشتری ضروری است تا ابتدا، این دستگاه نمونه اولیه روی انسان آزمایش و پتانسیل تحریک عصبی آن تایید گردد. سپس، محققان تعدادی از کاربردهای درمانی ممکن را پیشنهاد می دهند که می تواند در آزمایش های بالینی موردبررسی قرار گیرد.

کاکماک می گوید: به کارگیری این روش درمانی به وسیله گوشی بر روی منطقه ای بدون مو که می تواند به طور روزمره به جای درمان های تهاجمی استفاده گردد، این روش را منحصربه فرد می نماید. ما امیدواریم که این روش به تحریک این شبکه ها برای کاهش علائم یا پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر به زوال عقل یاری کند. همچنین این روش، پتانسیل یاری به بهبود کما و بیماری پارکینسون را دارد.

نتایج تحقیقات جدید در مجله Frontiers in Neuroscience منتشرشده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1846

به "درمان زوال عقل با دستگاه پوشیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان زوال عقل با دستگاه پوشیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید