شتاب عصر نوآوری و هوش مصنوعی در گردشگری
به گزارش راوه بلاگ، حسن تقی زاده انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در یادداشتی نوشت: بیماری عالم گیر کووید 19 علاوه بر این که بر سبک زندگی انسان ها تأثیر گذاشت، تغییر را به یکی از ویژگی های اصلی کسب وکارهای مختلف به ویژه صنعت گردشگری تبدیل کرد. البته تغییر از مدت ها پیش و با ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی شروع شده بود، اما شرایط بحرانی کرونا ویروس به آن شتاب بیشتری بخشید.
اکنون تغییرات و اصلاحات عمده در چشم اندازها، راهبردها، اولویت ها و فعالیت ها اجتناب ناپذیر است. الگوهای سنتی بیش از پیش با الگوهای مدرن جایگزین می شوند، روینمودها و راهکارها در حال دگرگونی است، جنس چالش ها تغییر یافته، و به طور کلی می توان گفت با تغییر پارادایم روبرو هستیم.
در عصر حاضر که عصر اقتصاد نوآوری است، چابک سازی سازمان، ارتقا بهره وری، و بکارگیری فناوری های نوین جزو شروط اساسی برای ادامه حیات کسب وکارها، به ویژه کسب وکارهای گردشگری است. امروز در جهان شاهد تحولی عمیق در عرصه فناوری هستیم که از آن به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد می گردد و به گفته سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، تأثیرات هوش مصنوعی مهمتر و عمیق تر از آتش و برق است.
اگر نخستین انقلاب صنعتی را در اواسط سده هجدهم تا نوزدهم در نظر بگیریم، که جوامع کشاورزی و روستایی با بهره گیری از نیروی آب و بخار تبدیل به جوامع صنعتی و شهری شدند، دومین انقلاب صنعتی از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم رخ داد که صنایع نفت، فولاد، و برق موجب پدیدار شدن فرایند فراوری انبوه شد و تلفن، چراغ برق، ضبط صوت و موتور احتراق اختراع شد.
سومین انقلاب صنعتی اما، که از اواسط تا اواخر قرن بیستم رخ داد، انقلاب دیجیتال نام گرفت که در آن فناوری های الکتریکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری های دیجیتال تبدیل شد که طی آن شاهد ظهور و فراگیری رایانه شخصی، اینترنت و فناوری های اطلاعات و ارتباطات بودیم.
اکنون اما به عصر چهارمین انقلاب صنعتی رسیده ایم؛ عصری با سیستم های فیزیکی - مجازی (Cyber-Physical Systems) و فناوری های نوینی در حوزه های رباتیک، هوش مصنوعی (AI)، بلاک چین، نانوتکنولوژی، اینترنت اشیا (IoT)، و غیره همراه است. این انقلاب روش های فراوری محصول و مدیریت کسب وکارها را در هر صنعتی متحول خواهد نمود و صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست.
یکی از مهمترین فناوری های انقلاب صنعتی چهارم، فناوری هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی یا AI با ایجاد تحولی عمیق در عرصه فناوری، به تحلیل داده ها، انجام فعالیت های خلاقانه و پیچیده، تصمیم گیری های استراتژیک، و مدل سازی و شبیه سازی یاری شایانی نموده و با ارتقا بهره وری و بهینه سازی خدمات، ارزش افزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسب وکارها فراهم می سازد.
با استفاده از هوش مصنوعی می توان کارهایی را که انجام آنها به طور معمول، احتیاجمند زمان طولانی و تفکر و بکارگیری هوش و قدرت تصمیم گیری انسانی است را به ماشین ها و ربات ها محول نموده و ضمن صرفه جویی در وقت، منابع و افزایش بهره وری، احتمال بروز خطا را کاهش داد.
یکی از رایج ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، تحلیل رفتار و احتیاج گردشگران، ارائه خدمات متنوع امور مشتریان بصورت آنلاین و طراحی چت بات در هتل ها، آژانس های مسافرتی، موزه ها و اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و غیره است؛ به گونه ای که در کمترین زمان بدون دخالت انسان می توان به کلیه سوالات و درخواست های مشتریان پاسخ داده و آن ها را هدایت کرد و برای خدمات آینده درخواستی گردشگران و افزایش میزان رضایتمندی آنان کاربرد دارد.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت احتیاج، سلیقه، و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به یاری هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها، و دیگر فعالیت های کاربر در صفحات وب سایت، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی صورت می پذیرد.
به عنوان مثال، امروزه وب سایت های گردشگری قادرند بر اساس جستجو، نحوه تعامل، ورود اطلاعات، محتوای دریافتی، و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وب سایت رد و بدل می گردد به احتیاجها، انتظارات و علاقمندی های مخاطب پی برده و بر اساس آن، انواع محصولات و خدمات جذاب را ویژه کاربر شخصی سازی و طراحی نموده و با قیمت دهی منعطف به وی ارائه و یا برای تغییر تمایلات در فصل های مختلف پیش بینی خدمات مورد احتیاج را فراهم نمایند.
همچنین بسیاری از کسب وکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده های اقتصادی و تجاری خود را پردازش و ارزیابی نموده و بر اساس نتایج آن، اقدام به بخش بندی مشتریان، قیمت گذاری انعطاف پذیر، تدوین استراتژی کسب وکار و افزایش درآمد و راندمان کاری می نمایند.
بی تردید اهمیت و صندلی فناوری های انقلاب صنعتی چهارم روز به روز رجحان می گیرد. هم اکنون هوش مصنوعی دست کم بازار 70 میلیارد دلاری در اختیار دارد و از آن به عنوان آینده همه چیز تعبیر می گردد. در گردشگری نیز با توجه به گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین که باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه شده، می توان محصولات و خدمات جدیدتر، جذاب تر و ارزان تری را برای گردشگران تدارک دید و با تبدیل فعالیت های سنتی به فعالیت های نوآورانه و مدرن، تجربه لذت بخشی را در حوزه های مختلف گردشگری پیش روی مشتریان قرار داد.
برای انجام این کار، احتیاجمند طراحی اکوسیستم نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی مبتنی بر فناوری در گردشگری و صنایع وابسته هستیم. اینجاست که کسب وکارهای نوین، دانش بنیان و استارتاپ ها، با ماهیت چابک، نوآورانه و فناورانه خود، می توانند به یاری صنعت گردشگری آمده و محصولات و خدمات نوینی را در این حوزه فراوری نمایند. از این رو، لازم است که ابتدا زیرساخت های لازم و کافی را فراهم نموده و به امر آموزش و فرهنگ سازی توجه ویژه کرد.
بدین منظور، لازم است که فرصت مساعد برای تأسیس، فعالیت و حمایت از مراکز نوآوری، شتاب دهنده ها، آموزشگاه های کارآفرینی، مراکز رشد (انکوباتورها) و صندوق های سرمایه گذاری فراهم گردد و از آنها در راستای ایجاد اکوسیستم نوآوری گردشگری حمایت و پشتیبانی صورت پذیرد. البته زمینه سازی، حمایت، و سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها تنها بعد از تحقق اکوسیستم نوآورانه گردشگری است. بعد دیگری که باید به طور جدی بدان توجه کرد، بعد آموزشی و مهارت افزایی مدیران، کارآفرینان، مشاوران و کارکنان گردشگری و صنایع وابسته است.
بدین ترتیب با حمایت و ایجاد مرکز نوآوری تخصصی گردشگری و صنایع وابسته، مشاغل گردشگری و فرآیندها و فعالیت های آنها می بایست مورد بازبینی، اصلاح، حذف، و ادغام قرار گیرد؛ آموزش، مهارت، و مشاوره های لازم به فعالان صنعت ارائه گردد؛ و از ایده های نوآورانه، استارتاپ ها و کسب وکارهای نوین گردشگری در حوزه های مختلف به ویژه آموزش، مشاوره، پشتیبانی، و تأمین سرمایه حمایت به عمل آید تا از این طریق، صنعت گردشگری کشور با بهره مندی از فناوری های نوین و همگام با دانش روز جهان، به توسعه و تعالی خود ادامه دهد و گردشگران را از خدمات مطلوب و مدرن بهره مند سازد.
مهر
منبع: گردشبان