پوششی که کاغذ را هوشمند می نماید

به گزارش راوه بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان دانشگاه تسینگهوا در چین با یاری اریگامی به دستاوردی در حوزه مواد هوشمند دست یافته اند.

پوششی که کاغذ را هوشمند می نماید

این گروه از محققان یک پوشش فلز مایع ابداع نموده اند که می تواند کاغذ معمولی را به یک گجت چسبنده با قابلیت انتقال گرما و برق تبدیل کند. هرچند فلز مایع در مدارها و حسگرهای پوشیدنی به کار می رود، امکان استفاده از آن به عنوان پوشش تا به امروز آنالیز نشده است.

محققان به طور موفقیت آمیز یک آلیاژ مایع را فراوری و با استفاده از روش مهر زدن آن را روی کاغذ به کار بردند، به این ترتیب احتیاج به چسب نیز از بین رفت. این امر فرصت های زیادی برای ایجاد اشیا و نرم ربات هایی فراهم می نماید که می توانند به طور اتوماتیک در محیط های مختلف فعالیت نمایند.

این تحقیق پتانسیل استفاده از فلز مایع به عنوان پوشش و کاربردهای مختلف آن را آنالیز می نماید. محققان به رهبری بو یوان از دانشگاه تسینگهوا در چین ترکیب آلیاژهای مختلفی را برای چسبیدن پوشش فلزمایع آزمایش کردند. آنها آلیاژ ایندیوم-گالیوم را با بیسموت، ایندیوم و اکسید قلع(BiInSn) مقایسه کردند و متوجه شدند ترکیب دوم قابلیت چسبندگی و ثبات بیشتر دارند.

این آلیاژ در مجاورت هوا اکسیده نشد و به این ترتیب تضمین شد که چسبندگی آن به ورقه اکسید بستگی ندارد. علاوه بر آن BiInSn در دمای اتاق جامد نمی گردد و نقطه ذوب آن بالاتر است به همین علت مزیت دیگری دارد و در دمای کمتر از 62 درجه سانتیگراد به مایع تبدیل نمی گردد.

محققان کاغذی با این پوشش را به شکل مکعب های اریگامی تا کردند و با یاری ماهیت خود چسبندگی ماده، شاهد باز شدن و دوباره تا شدن آن به طور اتوماتیک بودند. علاوه بر این موارد ساختارهای سه بعدی از قطعات جداگانه کاغذ پوشیده شده از فلز را ایجاد کردند که بدون هیچ گونه عامل پیوندی شکل خود را حفظ کردند.

این پوشش فلزی طوری طراحی شده تا به راحتی کنده گردد و در نتیجه می توان بدون آسیب به کاغذ زیرین آن را بازیافت و دوباره استفاده کرد.

بو یوان و تیمش معتقدند اسپری های رنگ حافظ محیط زیست که با یاری این فناوری ساخته می شوند، می توانند بسته بندی جعبه هایی که اتوماتیک باز و بسته می شوند را دگرگون نمایند و بعلاوه می توان در بخش درمان آن را در بانداژهایی به کار برد که بدون ایجاد یک وصله حجیم روی پوست به درمان یاری می نماید.

نرم ربات های مجهز به پوشش فلز مایع ناوبری در مسیرهای چالش برانگیز را ساده تر می نمایند و قابلیت خود چسبندگی به این ربات ها یاری می نماید در صورت احتیاج باز یا بسته شوند .

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 تیر 1402 بروزرسانی: 4 تیر 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3065

به "پوششی که کاغذ را هوشمند می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوششی که کاغذ را هوشمند می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید