جهش های جدید ویروس کرونا رو به افزایش است

به گزارش راوه بلاگ، ظهور نسخه های جدید ویروس کرونا که در انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل جهش یافته اند به دلیل پیامد بالقوه این فرایند بر موارد ابتلا به بیماری کووید 19 در دنیا و نیز میزان تاثیرپذیری واکسن های موجود بر آن ها، موجب نگرانی کارشناسان بهداشتی شده است.

جهش های جدید ویروس کرونا رو به افزایش است

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر اَشیش جا، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون در این رابطه شرح می دهد که چرا دنیا انتظار این جهش را از کشورهایی دارد که از ابتدا سرایت ویروس کرونا را به خوبی کنترل ننموده بوده اند و پیامد آن را بر آینده جامعه شرح می دهد.

دکتر جا در شروع می گوید: درباره جهش ویروس سارس-کوو-2 در ژاپن شنیده اید؟ نه؟ پس لابد جهش های ویروس در نیوزیلند و ویتنام به گوش تان خورده؟ البته که نه، زیرا این کشورها اجازه وقوع چنین جهش های ترسناکی را نداده اند.

این کشورها با اقدامات سریع و موثرشان از جمله مقررات قرنطینه، استفاده از ماسک و حفظ فاصله گیری اجتماعی، توانسته اند از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

در مقایسه، ایالات متحده و همراه با آن بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل در میان بعضی از دیگر کشورهایی هستند که در کنترل شیوع و پیامد مرگبار ویروس کرونا با مشکل روبه رو بوده اند.

دکتر جا می افزاید: ویروس هنگامی جهش می یابد که سرعت شیوع آن سر به آسمان می زند. یادتان باشد، هر عفونتی برای ویروس فرصتی است برای خطا یا جهش ژنتیکی.

دانشمندان از جهش های کووید 19 از هنگامی که ویروس در ووهان چین سربلند کرد، شگفت زده نشده اند. این فرایند معمول هر ویروسی است و به گفته دکتر جا، اغلبِ این جهش ها از نظر قابلیت سرایت و (مقاومت در برابر) درمان ها، از جمله واکسن، اهمیتی ندارند.

اما دکتر جا می افزاید: هرچند هرازگاهی یک رشته جهش ، قابلیت سرایت ویروس را افزایش می دهند و آن را مرگبارتر می کنند یا توانایی آن را برای فرار از مصونیت واکسن بیشتر می کنند.

پژوهش پیرامون پیامد جهش های ویروس در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی در جریان بوده است، اما دانشمندان گفته اند احتمال می رود که انواع جدید ویروس کرونا نسبت به جهش های گذشته مسری تر باشند که به معنای افزایش موارد ابتلا و بستری شدن در بیمارستان است.

در عین حال، این ویروس ها ممکن است در قابلیت ایجاد مصونیت واکسن ها نیز تاثیر داشته باشند. موسسه فراوری داروی مدرنا می گوید واکسن های آن همچنان علیه نوع بریتانیایی ویروس موثر است، اما هشدار داده است که ممکن است قابلیت آن علیه ویروس نوع آفریقای جنوبی کمتر باشد. مدرنا در حال حاضر روی یک واکسن تقویتی کار می نماید که در مقابل جهش های جدید نیز مصونیت ایجاد کند.یک نوع جهش یافته دیگر که ممکن است فراوری مشکل کند، از لس آنجلس کالیفرنیا سربلند نموده است.

دکتر جا خاطرنشان می نماید که کشورهایی مثل آمریکا، بریتانیا و برزیل، پیش از ویروس های جدید نیز با شیوع گسترده کووید 19 روبه رو بوده اند و در واقع، واکنش های گذشته به ویروس بوده است که موجب مسری تر شدن جهش های آن شده است.

اگر در بعضی کشورها برنامه واکسیناسیون عمومی اجرا گردد در حالی که دیگر نقاط دستخوش شیوع آن است، واکسن های کنونی تاثیرشان را روی جهش های جدید از دست خواهند داد. در این صورت، دانشمندان ناگزیر خواهند شد واکسن های خود را به روز کنند و (بار دیگر) همگان را علیه ویروس های جدید واکسینه کنند.

دکتر جا می افزاید: این کابوسی از یک همه گیری بی سرانجام است.

به گفته دکتر جا، دنیا برای پشت سر گذاشتن کابوس این همه گیری تنها یک راه در پیش رو دارد و آن کنترل همه گیری در سراسر دنیاست.

او تاکید می نماید: این امر به معنای در پیش دریافت سیاست های کنترل ویروس و حصول اطمینان از این است که مردم از ماسک هایی با قابلیت بالا استفاده و پروتکل ها را رعایت می کنند و آزمایش های بیشتری نیز انجام می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2017

به "جهش های جدید ویروس کرونا رو به افزایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش های جدید ویروس کرونا رو به افزایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید