افراد خلاق با مسائل چگونه برخورد می نمایند؟!

به گزارش راوه بلاگ، خلاقیت چگونه به یاری شما خواهد آمد؟

در حقیقت، فرآیند حل مساله اغلب آشفته و پرهرج و مرج است. اما سه عادت کلیدی در این میان هست که معمولا در این شرایط استفاده می گردد و افراد خلاق و کارآفرینی که در مسائل نیز از نیروی خلاقیت خود استفاده می نمایند، زمانی که ریسک ها به حداکثر می رسند، این عادت ها را به کار خواهند گرفت. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

افراد خلاق با مسائل چگونه برخورد می نمایند؟!

احساس راحتی با ابهام و ایجاد آن در بعضی اوقات

برای درک این موضوع می توانیم کتاب مصور بچگانه گربه کلاهی برمی گردد را تحلیل کنیم. داستان در حالی آغاز م ی گردد که شب گذشته برف سنگینی باریده است. سالی و می شخصیت های کتاب هستند که مادرشان هنگام بیرون رفتن از خانه هدف واضحی را برای آنها مشخص می سازد: تا من برمی گردم دم در تا جاده اصلی را پارو کنید. وقتی مادر از خانه خارج می گردد. گربه کلاهی برای بار دوم ظاهر می گردد. سالی با نگرانی به برادرش هشدار خواهد داد که به او توجه نکن. فراموش نکن دفعه قبل چطور همه جا را به هم ریخت! بچه ها که اجبار شده اند ماموریت شان را رها سازند، درون خانه می دوند تا گربه کلاهی را پیدا نمایند و در نهایت او را در حال خوردن کیک در وان حمام پیدا می نمایند. آنها فریاد سر می دهند: چه کار می کنی؟گربه کلاهی ویژگی سنتی یک فرد نوآور را به نمایش گذاشته است؛ اینکه با ابهام احساس بسیار راحتی دارد. برای افرادی که فکر تحلیلگر دارند، این هدر دادن کامل وقت به شمار میرود، نه بخشی از فرآیند خلاقانه. چرا گربه کلاهی هنگام دوش گرفتن کیک می خورد؟ چون او در وضع قطعیت نیست و با این احساس ابهام راحت است. در حقیقت، او به این کار احتیاج خواهد داشت تا بتواند همه چیز را از چشم انداز تازه خودش مشاهده کند. از سوی دیگر، سالی و می با ابهام راحت نیستند. همان طور که سرینی پیلای، روانشناس و موسس گروه نوروبیزنس می گوید: ابهام می تواند مرکز ترس مغز را فعال سازد و به این ترتیب در فرآیندهای تفکر که برای نوآوری پیروز اهیمت دارند، اختلال ایجاد کند. به عبارت دیگر، گربه کلاهی سالی و می را در شرایط تشویش قرار داده است. اگر می خواهید نوآور باشید، اما ابهام فرآیند موجود شما را به ترس و اضطراب کشانده است، نکته مفیدی را به شما ارائه می کنیم: تا می توانید کوشش کنید رد پای قطعیت را در بقیه زندگی خود به وجود آورید تا طبق نوشته گوستاو فلابرت در زندگی خود مستحکم و مبتکر باشید. هر چقدر عادت ها و رسوم بیشتری ایجاد کنید، بنیه بیشتری برای روبه رو شدن با ابهام نوآوری دارید.

تغییر در چگونگی چارچوب شکست ها در زمان درست

در ادامه داستان بالا، گربه کلاهی یک دایره صورتی رنگ در وان حمام برجای خواهد گذاشت. او خودش داوطلب می گردد که این لکه را پاک کند، اما برای این کار لباس مادر، دیوار، کفش 10 دلاری پدر، فرش و ملحفه را کثیف می نماید. بعد از همه این کارهای شکست آمیز تعجبی نخواهد داشت که سالی و می و همه ما از این گربه بدمان بیاید. آیا دوست دارید این نوع شخصیت ها در تیم تان باشند؟ اما گربه کلاهی در این مرحله ناامید و سرگردان نمی گردد. او در عوض کلاهش را در می آورد و گربه های A، B و C از آن بیرون می آیند. آنها با هم فکر می نمایند که چگونه لکه صورتی را با برف های بیرون پاک نمایند. به عبارت دیگر، گربه کلاهی در مواجهه با شکست از دیگران یاری خواهد گرفت. از آنجایی که شکست احساسات منفی مثل شرم، ترس و ناامیدی را به همراه دارد، بسیاری از ما کوشش می کنیم آن را پنهان سازیم. اما همه این احساسات همان چیزی هستند که روانشناسان از آن به عنوان چارچوب هایی نام برده که در سرمان حمل می کنیم. افرادی که تفکر خلاقانه دارند، به جای اینکه این شکست ها را درون خود نهادینه نمایند و بگویند من شکست خوردم می توانند آن را بیرون نمایند و با گفتن این جمله که من شکست را امتحان کردم چارچوب آن را تغییر دهند.

به پیشرفت مستمر اعتقاد دارند

البته لکه صورتی اکنون به برف های بیرون منتقل شده و این راه حلی قطعی به حساب نمی آید. گربه کلاهی کلاهش را برمی دارد و گربه های بیشتری برای یاری دادن بیشتر ظاهر می شوند. راهکارهای ممکن با الهام از گربه کلاهی مرتب تکرار می شوند. آنها برف را به نقطه های صورتی رنگ تبدیل می سازند. در نهایت گربه کلاهی گربه Z را بیرون می آورد که با نوآوری او برف ها کاملا سفید می شوند، به علاوه جهت دم در نیز کاملا پارو می گردد. گربه کلاهی همان کاری را انجام می دهد که کارول وک، روانشناس از دانشگاه استنفورد آن را فکریت رشد به جای فکریت ثابت نام گذاری نموده است این گربه فکر نمی نماید برای حل مشکل هوش کافی ندارد. در عوض او خودش را در شرایطی مشاهده می نماید که هنوز مشکل را حل ننموده و لازم می بیند از مهارت ها یا دانش نو به وسیله یاری گرفتن از نیروهای نو استفاده کند و این کار را انجام می دهد. این فکریت رشد به گربه یاری می نماید نیروی احساسی خود را در کل فرآیند نوآوری محفوظ دارد. نکته مفید و فوری در اینجا عبارت است از: کلمه هنوز را به کلام خود بیفزایید؛ هنوز این مشکل را حل ننموده ام، هنوز پاسخی برای این مساله نیافته ام، هنوز اطمینان ندارم باید چه کاری بکنم. افراد خلاق در حل مسائل، با اضافه کردن این کلمه ساده به جملات خود، به خودشان و دیگران این پیغام را ارسال می نمایند که پیشرفت سر راهشان واقع شده است و آنها هنوز این راه را نیافته اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2797

به "افراد خلاق با مسائل چگونه برخورد می نمایند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد خلاق با مسائل چگونه برخورد می نمایند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید