گل مژه چیست و درمان گل مژه به چه صورت است؟ گل مژه چیست؟

به گزارش راوه بلاگ، گل مژه برآمدگی های کوچک، قرمزو دردناک که شبیه جوش بوده و در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می شود.

گل مژه چیست و درمان گل مژه به چه صورت است؟ گل مژه چیست؟

گل مژه چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از دکتر تو گل مژه برآمدگی های کوچک، قرمزو دردناک که شبیه جوش بوده و در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می شود. پلک شما دارای تعداد بسکمک غدد کوچک چربی در اطراف مژه هاست. آسیب به پوست، ذرات گرد و غبار یا چربی می توانند این غدد را مسدود کنند. هنگامی که مجاری این غدد مسدود می شوند باکتری ها در این غدد رشد کرد و باعث ایجاد گل مژه می شوند. گل مژه می تواند یک چشم یا هردو چشم را همزمان درگیر کند. گل مژه معمولا مسئله ای جدی نبوده و تاثیری روی بینایی شما نمی گذارد.

علائم گل مژه چیست؟

هنگامی که برای اولین بار دچار گل مژه می شوی ممکن است قرمزی و احساس درد را در نزدیکی پلک خود احساس کنید. علائم دیگری که ممکن است به دنبال گل مژه دیده شوندعبارتند از:

  • درد و تورم

  • افزایش تولید اشک

  • پوسته شدن در اطراف پلک

  • خارش و سوزش

  • حساس شدن چشم به نورهای درخشان و خیره کننده

  • احساس اینکه چیزی در چشم تان وجود دارد

اگر پوست شما دردناک نیست ممکن است برآمدگی و التهاب پلک(برآمدگی و التهاب پلک) باشد درمان برآمدگی و التهاب پلک و گل مژه شبیه هم است اما برآمدگی و التهاب پلک ممکن است طول بکشد تا بهبود یابد.

درمان گل مژه چیست؟

گل مژه معمولا خود به خود بهبود می یابد، اما تمیز کردن آن باعث تخلیه زود تر آن شده و سریع تر بهبود می یابد. از آنجایی که گل مژه شبیه به جوش است ممکن است بخواهید آن را فشار دهید، اما باید یدانید که انجام این کار شرایط را بدتر می کند. گل مژه اغلب به دنبال یک بیماری چشمی به نام بلفاریت ایجاد می شود. اگر شما مکررا دچار گل مژه می شوید بایستی به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه چندین روش برای درمان خانگی گل مژه به شما توصیه می شود که می توانید به کمک آن ها فرایند بهبودی را تسریع بخشید:

1. از کمپرس گرم استفاده کنید: کمپرس گرم موثرترین روش برای درمان گل مژه است. در واقع گرما باعث می شود که چرک به سطح پوست راه یابد و گل مژه به راحتی تخلیه شود. همچنین می توانید یک حوله تمیز را با آب گرم خیس کنید و روی گل مژه بگذارید. این کار را برای 5 تا 10 دقیقه چند بار در روز انجام دهید. سپس ناحیه را به آرامی ماساژ دهید تا غدد مسدود شده باز شده و تخلیه شود.

2. پلک خود را با آب و صابون ملایم تمیز کنید: یک شامپو بچه را با آب گرم مخلوط کرده و پلک خود را به آرامی با آن بشویید. شما می توانید این کار را چند روز تا زمانی که گل مژه از بین برود انجام دهید. همچنین تمیز کردن پلک ها می تواند از ایجاد گل مژه بعدی جلوگیری کند. راه دیگر استفاده از محلول های نمکی است که می تواند به تخلیه چرک و از بین رفتن باکتری ها کمک کند.

3. از کیسه چای گرم استفاده کنید: به جای استفاده از کمپرس گرم می توانید از کیسه چای کرم استفاده کنید. چای سیاه تاثیر زیادی داشته و می تواند موجب کاهش تورم شده و همچنین خاصیت ضد باکتری نیز دارد. کیسه چای را در لیوان آب جوش بیاندازید درست مانند زمانی که می خواهید چای بنوشید. صبر کنید زمانی که کیسه یخ خنک شد آن را به مدت 5تا 10 دقیقه روی پلک تان بگذارید. برای هر چشم از کیسه های جداگانه استفاده کنید.

4. از مسکن ها برای کاهش درد خود استفاده کنید: برای کاهش درد خود می توانید از ایبو پروفن یا استامینوفن استفاده کنید، همچنین برای اثر بخشی مناسب، از دستور العمل های داروبه درستی پیروی کنید. اگر گل مژه باعث دردی شدید شود و با فعالیت های روزانه شما تداخل ایجاد می کند بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

5. اجتناب از آرایش کردن و استفاده از لنز های تماسی: اگر چشم تان دچار گل مژه شده بهتر است آرایش نکنید زیرا آرایش می تواند چشم شما را تحریک کند و بهبودی گل مژه را به تاخیر می اندازد. با این کار همچنین باکتری ها را به لوازم آرایش خود انتقال داده و چشم دیگر را نیز درگیر می کنید. قلم موی خود را مرتب بشویید و لوازم آرایش چشم را بعد از سه ماه استفاده دور بیاندازید.

تا هنگام بهبودی کامل بهتر است به جای استفاده از لنز های تماسی از عینک استفاده کنید زیرا باکتری ها وارد لنز شده و باعث گسترش عفونت می شوند.

6. از پماد های آنتی بیوتیکی استفاده کنید: شما می توانید پماد های آنتی بیوتیکی را از داوخانه ها تهیه کنید و حدود 2.5 سانتی متر از پماد را به داخل پلک بزنید. همچنین از مصرف استروئید های موضعی اجتناب کنید. زیرا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اطمینان حاصل کنید که محصولی که استفاده می کنید برای داخل یا خارج چشم قابل استفاده است. شواهد کمی نیز وجود دارد که نشان می دهند استفاده از قطره آنتی بیوتیکی چشم در گل مژه های خارج چشمی ممکن است موثر باشد.

7. ماساژ دان برای تخلیه چرک: شما می توانید با کمک دستمال مرطوب ناحیه را ماساژ داده و باعث تخلیه چرک شوید. همچنین می توانید آن ناحیه را با دست تمیز به آرامی نیز مالش دهید. پس از تخلیه چرک ناحیه درگیر را کاملا تمیز نگه دارید و از دست زدن به چشم ها خودداری کنید. اگر ماساژ دادن باعث صدمه بیش تر شود آن را متوقف کنید.

در نهایت اگر با هر کدام از روش های فوق گل مژه بر طرف نشد به پزشک مراجعه کنید و درمانی را که پزشک تجویز می کند دنبال کنید. پزشک ممکن است برای عفونت ایجاد شده کرم آنتی بیوتیک وبرای التهاب نیز استروئید تزریقی برایتان تجویز کند تا ورم چشم ها را کاهش دهند. گاهی اوقات نیز گل مژه باید توسط پزشک تخلیه شود به خصوص زمانی که از نوع داخلی بوده یا بر روی بینایی شما تاثیر گذاشته است.

ورم ناشی از گل مژه حدود سه روز طول می کشد. در نهایت مجرا باز شده و تخلیه می شود. فرایند بهبودی گل مژه می تواند حدود 7 تا 10 روز با درمانهای خانگی ساده باشد. گل مژه به ندرت به دنبال یک مساله جدی ایجاد می شود با این وجود برای فرد آزار دهنده است.

پیشگیری از گل مژه

ابتلا به گل مژه خطر ابتلای مجدد را افزایش می دهد. گل مژه می تواند در داخل چشم نیز بزند. تعداد زیاد باکتری در محل می تواند باعث ایجاد گل مژه دیگر، درگیری دیگر چشم یا حتی ایجاد گل مژه در فرد دیگر شود. با این وجود رعایت هر کدام از نکات زیر برای پیشگیری از ابتلا به گل مژه می تواند کمک کننده باشد:

  • قبل از دست زدن به چشم خود، دست ها را با آب و صابون بشویید

  • پلک هایتان را با صابون ملایم و شامپو بشویید

  • آرایش چشم را هر شب قبل از خواب پاک کنید

  • هرگز از حوله کسی استفاده نکنید (مخصوصا افراد دارای گل مژه)

چه موقع برای درمان گل مژه به پزشک مراجعه کنیم؟

لزومی ندارد که برای درمان گل مژه به پزشک مراجعه کنیم اما درصورت مشاهده هر کدام از موارد زیر بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • اگر پس از چند روز بهبود نیابد یا بدتر شود

  • علاوه بر پلک چشم شما نیز دچار آسیب شود

  • اگر روی بینایی شما تاثیر گذاشته است

  • پلک شما متورم و قرمز شود و نتوانید چشم تان را به طور کامل باز کنید

  • زمانی که در حال زدن گل مژه هستید

  • زمانی که گل مژه پزرگتر و دردناک تر می شود

  • همچنین در صورتی که مکررا دچار گل مژه می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند ملتحمه، بلفاریت یا سلولیت باشد.

اگر گل مژه به خودی خود بهبود نیابد یا در دید خود دچار مشکل شوید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک به صورت پماد برای شما تجویز کند یا اینکه با بی حسی آن را تخلیه می کند.

همچنین اگر اغلب دچار گل مژه می شوید، هر چند روز یکبار پلک های خود را با شامپو بچه یا اسکراب بشویید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1521

به "گل مژه چیست و درمان گل مژه به چه صورت است؟ گل مژه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل مژه چیست و درمان گل مژه به چه صورت است؟ گل مژه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید