کشف سفالینه های دوره پیش از تاریخ در بازار تهران

به گزارش راوه بلاگ، کشف سفالینه در بازار تهران

با توجه به اهمیت آثار تاریخی در هر کشوری هر زمان که یک آثاری کشف گردد برای آن شهر می تواند سند محکمی برای تاریخ آن کشور به شمار بیاید. خبری که در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره آن خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم، سفالینه هایی است که در بازار تهران کشف شده است، در ادامه خبر کشف سفالینه در بازار تهران در ادامه همراه باشید.

کشف سفالینه های دوره پیش از تاریخ در بازار تهران

با توجه به گزارش هایی که از خبرگزاری های رسمی اعلام شده، مسئول باستان شناسی اداره کل میراق فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران قدیر افروند در طی خبری گفت که تعدادی آثار سفالینه مربوط به دوره پیش از تاریخ (عصر مس) در محدوده بازار بزرگ تهران کشف شده است.

در همین زمینه آقای افروند گفت و گویی با خبرگزاری های رسمی داشت و گفت:

با توجه به حدس های باستان شناسی در بازار صندوق سازان تهران در سال 1392 انجام شد و آثاری از سفالینه های بازار تهران به دست آمده که بر اساس نتایج بدست آمده ارزیابی هایی بر روی این آثار اجرا شده است که می توان نتیچه گرفت قدمت آن ها به پیش از دوره تاریخ باز می گردد.(بازار صندوق سازان در نزدیکی خیابان 15 خرداد واقع شده است).

افروند، مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران در ادامه صحبت های خودش اعلام کرد:

صاحب بنایی در محدوده بازار صندوق سازان در تهران تقاضایی در نوسازی ملک خود نیز داشت که میراث فرهنگی از وی خواست و شرایط حدس های باستان شناسی در آن مکان نیز فراهم آورده شده است. با توجه به کاوش هایی که در باستان شناسی با هزینه مالک و همکاری میراث فرهنگی در این مکان در دستور کار نهاده شد و در عمق سه تا چهار متری کف زیرزمین ملک (سطح کف بازار) با توجه به محدودیت فضای تراشه (یک در یک متر) قطعه هایی از سفال به دست آمد.

وی نیز اضافه نمود:

در زمان کشف سفالینه در بازار تهران باستان شناسان درباره قدمت آن تردید داشتند و برای اطمینان از اطالت آن ها نیز تصمیم گرفتند که نمونه هایی از آن را برای تاریخ نگاری به آزمایشگاه پژوهشگاه میراث فرهنگی ارسال کنیم.

بعلاوه افروند درباره تاخیر در اعلام نتایجی که به آنالیز ها اجرا شده بر روی این آثار اعلام کرده که:

به علت برخی از محدودیت هایی که وجود دارد نظیر کمبود اعتبار، آزمانش و ارزیابی نمونه هایی انجام نشد اما تابستان سال جاری پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور محدودیت های گذشته را رفع کرد و درخواست برای آزمایش مجدد از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و پژوهشکده باستان شناسی به پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه کرد و نتایج را اخیرا گفت.

در ادامه صحبت هایی که درباره کشف سفالینه در بازار تهران اجرا شده مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از قدمت دقیق این سفالیه های اطلاع داد:

با توجه به اینکه سه قطعه سفال برای نمونه گیری و آزمایش به آزمایشگاه شناسایی قدمت آثارتاریخی رفته بود، نتایج آزمایش ترمولومینسانس شیوه ای از آزمایش با انتشار نور مرئی از ماده پرتودهی شده است که از نخستین نمونه کشف شده در عمیق ترین لایه (عمق چهار متری) مربوط به دوره تاریخی حدود پنج هزار و 377ساله (با نوسان زمانی 476 سال) معین قدمت شد. نمونه دوم سفال از عمق (380سانتیمتری) مربوط به چهار هزار و 950 سال پیش (با نوسان زمانی 460سال) و نمونه سوم نیز که از عمق سه متری به دست آمده بود مربوط به 6 هزار و 750 سال (با نوسان زمانی 620 سال) تاریخ گذاری شده و قدمت آن را معین کرده اند.

افروند نیز اعلام کرد که آثار دیگری هم در این بازار بدست آمده است که آن ها عبارت از:

در لایه های عمیق تری که در اعماق 110 متری از کاوش گری های این منطقه تاریخی اجرا شده نیز آثار مربوط به دوران صفویه و قاجاریه که شامل بخش هایی از دیوار، کف های آجری، قطعه هایی از سفال، کاشی و شیشه نیز بدست آمده است.

وی در دقایق پایانی مصاحبه خودش با خبرگزاری های رسمی به اهمیت کشف سفالینه در بازار تهران اشاره نمود و گفت:

زمانی که برای اولین بار مطالعاتی در خصوص باستان شناسی و کاوش هایی در دشت تهران صورت گرفت نیز آثار و شهواد فرهنگی بسیاری در دوره های پیش از تاریخ نیز مشاهده شد که بسیارهم قابل تامل هم بود.

سرپرست گروه باستان شناسی پروژه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران بعلاوه در سال 93 گفته بود که کاوش های باستان شناسی در حفاری های فاضلاب خیابان مولوی تهران باعث شده بود، اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و نیز دیگر آثار باستانی کشف گردد.

آقای افروند از کم توجهی به ضرورت و اهمیت مطالعات باستان شناسی در برنامه ریزی های توسعه شهری تهران اطلاع داد و گفت:

با توجه به تاریخ چند صدساله مشهوری که اخیرا بدست آمده و ناآگاهی هایی که به سبب این دیدگاه وجود داشت سبب شد که بقایا محوطه های باستان شناسی هزاره اولیه قیطریه در شمال نیز نابود گردد. متاسفانه برخی مواقع نهادهای علمی باستان شناسی و مسئولان متولی هم نسبت به این مهم آگاهی کامل ندارند.

مطابق با آن چه که مسئولان باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده، پروژه های عمرانی که از جمله آن های می توان به احداث تونل ها، بزرگراه ها و … دانست باعص ویرانی هر چه بیشتر مرکز شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2843

به "کشف سفالینه های دوره پیش از تاریخ در بازار تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سفالینه های دوره پیش از تاریخ در بازار تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید