چه خبر از احیاء بازار تاریخی فرش مشهد؟

به گزارش راوه بلاگ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به تشریح اقدامات اجرا شده در زمینه بازسازی و احیاء بازار تاریخی فرش مشهد پرداخت.

چه خبر از احیاء بازار تاریخی فرش مشهد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، مرجان اکبری در مورد فرایند و اقدامات اجرا شده طرح بازسازی و احیاء بازار تاریخی فرش مشهد، اظهار کرد: قدمتی که در پفراینده ثبتی بازار فرش مشهد ثبت شده است مربوط به دوره قاجاریه است. ثبت این اثر با شماره 13499 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 1384 اجرا شده است.

وی اضافه کرد: همچنین بازسازی آب انبار این اثر در سال های 1392 یا 1393 اجرا شده، اما در مورد راسته بازار، بدنه و جداره های بازار که در واقع مغازه ها هستند، تهیه طرحی لازم بوده است. این اقدام حدود سال 1396 شروع شده است، به طوری که قراردادی میان شهرداری و دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد و با نظارت میراث فرهنگی منعقد شد که در آن طرح بازسازی و بهسازی بازار فرش تهیه شده است.

اکبری بیان نمود: فازهای صفر، یک و دو این طرح به صورت متوالی شروع شده و تأیید نهایی این طرح نیز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخذ شده است. همچنین نقشه های طرح مذکور که شامل 6 یا هفت آلبوم قطور هستند، تهیه شده و اخیراً نیز تحویل داده شده اند. به این ترتیب پس از آنالیز و اصلاح موارد مطرح شده، در حال حاضر آماده ارائه در جلسه نهایی است. این اقدامات مربوط به آخرین طرح بازسازی بازار فرش است و قبل از آن نیز طرحی در این خصوص وجود نداشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، تأکید کرد: بنابراین از سال 96 طراحی طرح بازسازی و احیاء بازار فرش در فازهای صفر، یک و دو که فاز اجرایی است شروع شده و در حال حاضر نیز به عنوان نمونه، اجرای بازسازی یک دهانه بازار را شروع نموده اند تا مسائل اجرایی قبل از ابلاغ نقشه ها مشاهده شوند. در حال حاضر قرار است اجرای بازسازی فضای راسته بازار شروع گردد و در مورد فضای داخل مغازه ها ضوابطی توسط مشاور تهیه شده است. به طوری که هر مالکی که قصد بازسازی، بهسازی و یا مقاوم سازی ملک خود را داشته باشد، می تواند با انجام هماهنگی های لازم با شهرداری و میراث فرهنگی برای احیاء ملک خود اقدام کند. عموماً بازسازی این فضاها به دلیل این که اغلب فضاهایی محدود هستند، زمان بر نخواهد بود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1344

به "چه خبر از احیاء بازار تاریخی فرش مشهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه خبر از احیاء بازار تاریخی فرش مشهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید