دنیا، مینا را با اصفهان می شناسد

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به کسب هشت نشان جغرافیایی ملی و یک نشان جغرافیایی بین المللی در زمینه صنایع دستی گفت: با کسب این نشان بین المللی، اصفهان در دنیا به عنوان مهد مینا شناخته می گردد و تا جایی که می توانیم باید بر روی ایجاد چنین موقعیت های جغرافیایی تمرکز کنیم.

دنیا، مینا را با اصفهان می شناسد

فریدون اللهیاری، در دومین همایش سالانه توسعه پایدار گردشگری اصفهان که از صبح تا عصر 26 آذرماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید، با اشاره به علت انتخاب شعار این همایش اظهار کرد: سال 1397 میزبان جمعی از خبرنگاران حوزه گردشگری اسپانیا بودیم و آن ها در نشست خود گفتند اگر بناست درباره گردشگری کاری کنید روی سه کلیدواژه ایران، اصفهان، نقش دنیا کار کنید چون میدان نقش دنیا می تواند مهم ترین شاخص برند گردشگری ایران باشد.

وی ادامه داد: ایران یکی از کانون های مهم تمدنی دنیاست و در متون مختلف صحبت از ایران، صحبت از دنیا ایرانی است؛ به این معنی که ایران کارکرد دنیای و فراملی دارد و خواجه نصیر الملک توسی نیز آن را کانون تمدنی دنیا به شمار می آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به استفاده از لقب نصف دنیا برای اصفهان گفت: عده ای علت گسترش کاربرد این لقب برای اصفهان را میزان کمی آثار تاریخی، صنایع دستی و شکوه و رونق آن در ادوار مختلف تاریخی می دانند اما آنچه مهم است اینکه اصفهان آینه ای از دنیا و تمدن ایرانی است که دو بعد ماورایی و کالبدی دارد.

اللهیاری با اشاره به پایتختی اصفهان در دوره های مختلف تاریخی اظهار کرد: هر حکومتی که قصد داشته نگاه نظارتی خود را به صورت متوازن بر تمام کشور تعمیم دهد، اصفهان که در قلب جغرافیایی ایران قرار گرفته است را به عنوان پایتخت انتخاب نموده است و ما باید به عنوان سرمایه ای بزرگ به میدان نقش دنیا توجه داشته باشیم.

وی بحث توسعه را در تاریخ ایران دامنه دار خواند و گفت: شاید به مفهوم مدرن از زمان قاجار واژه توسعه در کشور ما به کاررفته باشد اما در اندیشه اندیشمندان کلاسیک تاریخ ایران نیز مفهوم آن مورد توجه قرارگرفته است. برای نمونه خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی که وزیر دوره ایلخانان بوده درباره سازندگی های دوره ایلخانان مطالب قابل توجهی نوشته است.

اللهیاری ادامه داد: نباید تمام دوره مغولان را دوره تخریب و ویرانی بدانیم. در این دوره سازندگی های زیادی نیز شکل گرفته و حافظ و سعدی و مولانا در همین دوره زیست می نموده اند بنابراین لازم است که تاریخ را به صورت سلسله های پادشاهی نبینیم و در تاریخ نگاری ها به مشارکت عمومی و شأن مردم نیز توجه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، با تأکید بر اینکه نباید همه بار توسعه را بر دوش دولت انداخت، اعلام کرد: وظیفه دولت تصدی گری نیست و باید به مشارکت عمومی و بخش خصوصی توجه ویژه داشته باشیم.

وی ابزار امیدواری کرد که نگاه دولت به مسئله گردشگری پایدار باشد و تنها به خاطر مسائل درآمد نفتی آن را به عنوان مبنای توسعه در نظر نگرفته باشد.

اللهیاری با بیان اینکه آمار سال های 1355 نیز نشان می دهد که گردشگری در آن دوران رشد چندانی نداشته، گفت: امیدواریم نگاهی که در گذشته به گردشگری وجود داشت، تغییر نموده باشد و همه بتوانیم از این سرمایه بزرگ برای پیشرفت کشور بهره ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اولویت های برنامه گردشگری اصفهان را در چهار شاخه خلاصه و اظهار کرد: گردشگری حوزه تاریخی فرهنگی، طبیعت و روستایی عشایری، خلاق و سلامت در اصفهان مدنظر قرارگرفته و تمرکز بازار گردشگری باید به صورت هدفمند بر حوزه های اروپا، چین، آسیای مرکزی و خاورمیانه متمرکز باشد تا بتواند بر اساس ذائقه این گردشگران روی جاذبه های خود کار کند.

وی از همه علاقه مندان به میراث فرهنگی خواست تا تدبیری برای تمرکز بر بازارهای هدف به صورت تخصصی بیندیشند.

اللهیاری از کسب هشت نشان جغرافیایی ملی و یک نشان جغرافیایی بین المللی در زمینه صنایع دستی اطلاع داد و گفت: در دنیا اصفهان به عنوان جغرافیای مینا شناخته شده و تا جایی که می توانیم باید بر روی ایجاد چنین موقعیت های جغرافیایی تمرکز کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه اصفهان در حال حاضر دو هتل پنج ستاره دارد، گفت: در دو سال اخیر 54 هتل جدید به آمار هتل ها افزوده شده که 27 مورد آن هتل و متل های سنتی هستند.

وی با اشاره به اینکه آمارها حکایت از رشد گردشگری دارند، اعلام کرد: در اصفهان تمرکز بیشتر بر گردشگری تاریخی و فرهنگی بوده و ازآنجاکه اروپا و چین به این دو حوزه علاقه دارند، متأثر از فضای بین المللی سفرهای خود را کاهش داده اند درحالی که طی همین بازه زمانی به خاطر شرایط دلار گردشگران مشهد افزایش پیدانموده اند.

اللهیاری توضیح داد: در حال حاضر 368 پروژه گردشگری در دست ساخت است که نزدیک به سه هزار میلیارد بر روی آن سرمایه گذاری شده و تعداد تأسیسات گردشگری نیز از 400 و اندی مورد به بیش از 1164 مورد رسیده است. ضمن اینکه در بحث اقامتگاه های بومگردی اصفهان با 444 واحد بومگردی در صدر کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 173

به "دنیا، مینا را با اصفهان می شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا، مینا را با اصفهان می شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید