چهار اثر ویژه از تاریخ ایران که اعتبار جهانی دارند

به گزارش راوه بلاگ، ایران از جمله کشور هایی است که آثار تاریخی زیادی دارد. بعضی از این آثار در لیست میراث دنیای قرار گرفته اند. ایران در سال 1358 خورشیدی با کوشش و هزینه های شخصی دکتر شهریار عدل، توانست سه اثر خود یعنی چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش دنیا را هم زمان در لیست یونسکو ثبت کند. تا به امروز 26 اثر میراث فرهنگی و طبیعی ایران در لیست سازمان یونسکو قرار گرفته است. در این مطلب با چهار اثر ویژه از آثار تاریخی ثبت شده ایران آشنا شوید.

چهار اثر ویژه از تاریخ ایران که اعتبار جهانی دارند

1. معبد چغازنبیل در خوزستان

به گزارش چیدانه، اولین اثر تاریخی که در سازمان یونسکو (در سال 1358) ثبت شده است، زیگورات چغازنبیل یا معبد چغازنبیل است. این نیایشگاه مربوط به دوره عیلامی ها است. برای تماشا این معبد زیبا باید به استان خوزستان و شهر شوش سفر کنید. زیگورات چغازنبیل در گذشته حدود 5 طبقه و 100 متر ارتفاع داشته. به مرور زمان و در طی تاریخ بخش بالایی آن تخریب شده است و امروزه 25 متر ارتفاع دارد.

2. میدان نقش دنیا در اصفهان

علت اصلی جذب گردشگران به شهر اصفهان، آثار تاریخی آن مخصوصا مجموعه نقش دنیا است. میدان نقش دنیا اصفهان یا میدان شاه که میدان امام هم نام دارد، در مرکز مجموعه تاریخی نقش دنیا واقع شده است. این اثر تاریخی زیبا در سال 1358 در فهرست یونسکو نهاده شد. این میدان مستطیل شکل، متعلق به دوره صفویه است. زمانی که صفویان مرکز خود را به اصفهان منتقل می نمایند این مجموعه تاریخی ساخته و تکمیل می گردد.

3. تخت جمشید در شیراز

یکی دیگر از آثار تاریخی معروف کشورمان، تخت جمشید شیراز است. این اثر هم در سال 1358 در یونسکو ثبت شد. این اثر تاریخی زیبا متعلق به دور هخامنشیان است. از مجموعه چند کاخ تو در تو که در واقع مرکز تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان بوده، تشکیل شده است. تخت جمشید در شمال شهرستان مرودشت استان فارس واقع شده است.

4. چهار اثر ویژه از تاریخ ایران که اعتبار دنیای دارند

دشت لوت که نام های دیگری مانند؛ کویر لوت، چاله لوت و بیابان لوت دارد، یکی از بیابان های ایران است که در جنوب شرقی ایران نهاده شده است. بخش هایی از آن در استان های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده است. لوت به معنی لخت، تشنه، بی آب و علف است.

این بیابان نمکزار ندارد و دارای تپه های ماسه ای و شنی است. یکی از زیباترین قسمت های این دشت؛ کلوت هایی است که در دشت شهداد کرمان وجود دارند. این کلوت ها از دور شبیه به آسمان خراش هایی هستند که باعث جذابیت آن می گردد.

کلام آخر

در این مطلب چهار اثر تاریخی ایران که در یونسکو ثبت شده اند، معرفی گردید. شناخت آثار تاریخی و طبیعی به حفظ و نگهداری آن ها یاری می نماید. در بخش مکان های تماشای؛ می توانید با شهر های و آثار مختلفی آشنا شوید.

منبع: فرارو
انتشار: 6 خرداد 1402 بروزرسانی: 6 خرداد 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3052

به "چهار اثر ویژه از تاریخ ایران که اعتبار جهانی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار اثر ویژه از تاریخ ایران که اعتبار جهانی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید