سیلاب در18 استان کشور قربانی می گیرد، تا 10 مرداد گردش و سفر ممنوع!

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران : رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اکنون 18 استان کشور درگیر سیلاب هستند، گفت: هموطنان تا دهم مردادماه از قرار گرفتن در حریم رودخانه ها و نقاط کوهستانی خودداری نمایند.

سیلاب در18 استان کشور قربانی می گیرد، تا 10 مرداد گردش و سفر ممنوع!

پیر حسین کولیوند در حاشیه بازدید از منطقه سیل زده تهران گفت: طبق پیش بینی هواشناسی و گزارش های ارسالی از سراسر کشور، 18 استان درگیر سیلاب هستند.

وی گفت: استان های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان، استان های متأثر از سیلاب هستند و خدمات هلال احمر برای مقابله با سیلاب و یاری به هموطنان بدون وقفه در حال اجرا است.

کولیوند بیان نمود: تا این لحظه امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در استان های مختلف خدمات گوناگونی از جمله امداد رسانی، اسکان و تغذیه اضطراری در منطقه ها سیل زده برای هموطنان انجام دادند و این خدمات ادامه خواهد شد و تمامی نیروهای عملیاتی هلال احمر در آماده باش کامل هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر توصیه ای به مردم داشت و گفت: با توجه به پیش بینی وقوع بارش های رگباری تا روز دوشنبه 10 مرداد ماه، از تمامی هموطنان درخواست داریم تا از قرار گرفتن در حریم رودخانه ها و مسیل های سیل و بعلاوه حضور در نقاط کوهستانی پرهیز نمایند.

بدتر از سیل امامزاده داوود در انتظار منطقه ها جنوبی کشور

رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی به خبرآنلاین می گوید: ناپایداری های روزهای اخیر چند روز دیگر ادامه دارد، احتمال بارش های رگباری که منجر به خسارت گردد هست به ویژه در دامنه ها و ارتفاعات استان البرز و تهران که باید حتما احتیاط لازم انجام گردد.

به گزارش خبرآنلاین؛ این روزها سامانه ای بارشی روی آسمان ایران قرار گرفته است، سامانه ای که بعدازظهر تا شب احتمال بارش دارد و اگر ببارد در عرض پانزده دقیقه تا نیم ساعت می تواند سیلی خطرناک ایجاد کند، حالا بعد از سیل جنوب این حادثه در تهران تکرار شد، اما اطلاع رسانی درباره آن چندان وسیع نبود، اگرچه هواشناسی از قبل هشدارهایی داده بود با این وجود وزارت کشور امروز و به طور گسترده این متن را برای تهرانی ها فرستاد: پیرو هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران برای تاریخ (5/5/1401)، مبنی بر احتمال بالا آمدن سطح رودخانه ها، آب گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب در مسیل ها و احتمال برخورد صاعقه، از شهروندان محترم درخواست می گردد از هرگونه توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اکیدا خودداری نمایند.

بعلاوه علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان های شهر تهران امروز گفت تا فردا هرگونه تجمع در بوستان های پر خطر ممنوع است؛ او گفت: باتوجه به احتمال ادامه بارش ها برای امروز و فردا تمام بوستان های شهر تهران که در نزدیکی کوه قرار دارند مانند بوستان آبشار، جوانمردان، نهج البلاغه، گلابدره، بوستان فردوسی در منطقه 1 و… تا فردا تعطیل هستند.

اما بهنظر می رسد این اقدامات کمی دیر باشد، چراکه سیل در منطقه امامزاده داوود جاری شد و تلفات گرفت.

شاید اگر این قبیل اقدامات و اطلاعیه ها از روزهای گذشته به طور وسیع در دستور کار قرار می گرفت سیل امروز در منطقه امامزاده داوود با تلفات همراه نمی گردد. حوالی ساعت 20 دقیقه بامداد امروز تماس با سازمان های امدادی خبر از جاری شدن سیل در این منطقه داد، قدرت الله محمدی، سرپرست آتش نشانی تهران با اشاره به امدادرسانی آتش نشانی در سیل امام زاده داوود (ع) گفت: این اتفاق ساعت 12:20 رخ داد و آتش نشانی از ساعت یک بامداد با چهار ایستگاه امداد، نجات، حریق و ایستگاه پشتیبانی با تجهیزات سنگین و سبک برای آواربرداری، امدادرسانی و تخلیه گل ولای وارد عمل شد.

وی ادامه داد: این عملیات با حضور 150 نفر از نیروی انسانی از ساعت یک بامداد شروع شد و هم اکنون نیز در حال جست وجوی پیکرهای مفقودشده احتمالی هستیم، فعلا به علت حضور زائران و افراد متفرقه در محل حادثه، آمار دقیقی از مفقودی ها نداریم و در حال جست وجو هستیم.

اما کمی بدتر گزارش های اولیه از مرگ 2 تن و مصدوم شدن 8 نفر خبر دادند، اندازه خسارت طوری گزارش شد که علیرضا زاکانی شهردار تهران و احمد وحیدی، وزیر کشور در محل وقوع سیل حضور پیدا کردند، وزیر کشور در اظهار نظری برای توضیح عمق حادثه گفت: حوالی نیمه شب پنجشنبه، باران شدیدی در منطقه امام زاده داوود (ع) در شمال غرب تهران بارید و گل و لای بسیاری از پشت امام زاده بازارچه و محله امام زاده داوود (ع) را در بر گرفت و وارد حرم شد.

او بیان نمود: این سیل با گل و لای فراوانی همراه شد تا جایی حجم گل و لای در برخی محله های امامزاده داوود به چهار متر می رسد و برخی از زائران و مردم محلی اسیر این سیل شدند و گل و لای فراوان مردم را دچار مشکل کرد.

بعلاوه محمد حسین نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص عمق سیل جاری شده در امامزاده داوود گفت: صحن شمالی و جنوبی امام زاده داوود(ع) پس از سیل امروز مملو از گل ولای به عمق یک و نیم متر است و لودرها در حال تخلیه گل ولای هستند. مشکل فعلی ما باریکی دره در امامزاده داوود است که باعث افزایش خطر شده است. در حال حاضر صحن شمالی و جنوبی و مقبره مملو از گل ولای است.

او ادامه داد: خود امام زاده خسارت زیادی دیده است. ما مجبور شدیم دیوار جنوبی امام زاده را برای تخلیه گل ولای تخریب کنیم. بعلاوه چند در برداشته شد تا بابکت به صحن شمالی منتقل گردد.

اما علاوه بر خسارت های مادی سیل امامزاده داوود تلفات جانی هم دارد، اعزام نیروی امدادی و بعلاوه سگ های زنده یاب سبب شده تا عملیات جست وجو ادامه پیدا کند، عملیاتی که تا لحظه تنظیم این گزارش خبر از فوت شش نفر می دهد، بعلاوه گزارش ها نشان می دهد نزدیک به 14 نفر در این حادثه مفقود هستند.

با این وجود به نظر می رسد اگر هشدارها به موقع و وسیع تر اعلام نگردد، به علت ادامه داشتن بارش های مشابه در نقاط مختلف کشور تلفات جانی مردم دور از انتظار نباشد. دراین یاره صادق ضیائیان، رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی به خبرآنلاین می گوید: ناپایداری های روزهای اخیر چند روز دیگر ادامه دارد، احتمال بارش های رگباری که منجر به خسارت گردد هست به ویژه در دامنه ها و ارتفاعات استان البرز و تهران که باید حتما احتیاط لازم انجام گردد.

او در ادامه بیان می نماید: اما شدیدتر از بارش های منطقه امامزاده داود، بارش هایی است که در جنوب کشور داریم، امروز در نیمه غربی کرمان بارش های شدیدی خواهیم داشت، شرایط خیلی شدیدی را برای استان فارس انتظار داریم، بخش هایی از استان هرمزگان درگیر بارش های شدید خواهند بود، جنوب بوشهر و استان های یزد و اصفهان هم درگیر بارش های خطرناک و رگباری که منجر به رواناب گردد خواهند بود.

ضیائیان با اعلام هشدار می گوید: با توجه به اینکه روزهای آینده تعطیل است، مردم دقت نمایند از کنار رودخانه ها، مسیل ها، حتی رودخانه هایی که به نظر می رسد خشک شده اند فاصله بگیرند، به ویژه در ساعت بعدازظهر و شب قرار گرفتن در بستر رودخانه ها بسیار خطرناک است، این بارش ها همراه با وزش باد شدید است، بنابراین از پارک کردن ماشین در کنار درختان فرسوده و تیر چراغ برق خودداری نمایند، چراکه گاهی تصور می گردد هوا صاف است اما به یکباره بارش های سنگینی شروع و روانآب جاری می گردد، آن چیزی که در امامزاده داوود و خیلی از نقاط کشورمان این روزها شاهد آن هستیم همین مسئله است.

رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی در سرانجام یادآور می گردد: فردا (آدینه) کماکان نیمه غربی استان کرمان شرایط خطرناکی دارد، استان فارس فردا درگیر بارش های شدید خواهد بود، استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، و استان های تهران و البرز در ارتفاعات شرایط مشابه و خطرناکی از نظر بارش ها خواهد داشت.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2912

به "سیلاب در18 استان کشور قربانی می گیرد، تا 10 مرداد گردش و سفر ممنوع!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیلاب در18 استان کشور قربانی می گیرد، تا 10 مرداد گردش و سفر ممنوع!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید