چرا خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی خورد؟

به گزارش راوه بلاگ، حدود چهار ماه از آخرین وعده مسئولان در رابطه با اعلام زمان تصمیم گیری هیئت پذیرش فرابورس به منظور خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می گذرد اما کماکان خبری از سازمان خصوصی سازی در این زمینه نیست.

چرا خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی خورد؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از ایسنا، حدود چهار ماه از آخرین وعده مسئولان در رابطه با اعلام زمان تصمیم گیری هیئت پذیرش فرابورس به منظور خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می گذرد و در حالی که مسئولان وزارت ورزش تاکید دارند آنچه در این بر عهده این وزارتخانه بوده اجرا شده است، اما کماکان خبری از سازمان خصوصی سازی در این زمینه نیست.

وزارت ورزش و جوانان مدعی است تمامی مسائل مربوط به خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی این وزارتخانه مدنظر قرار گرفته و تصمیم گیری قطعی در رابطه با خصوصی سازی این دو باشگاه در حال حاضر منوط به تصمیم هیات پذیرش فرابورس است. بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان خصوصی سازی که به حدود چهار ماه پیش باز می گردد، در رابطه با پرسپولیس بعضی مدارک مربوط به واگذاری دارای نواقصی است و رفت و برگشت هایی بین فرابورس و مشاور پذیرش و شرکت نیز وجود دارد، همچنین در مورد استقلال، شرکت باید اطلاعات را در اختیار مشاور پذیرش قرار دهد که در این زمینه قول همکاری داده شده تا مشاور پذیرش بتواند این اطلاعات را در سامانه فرابورس بارگذاری کند.

طبق گفته معاون سازمان خصوصی سازی، تصمیم بعدی با هیأت پذیرش فرابورس خواهد بود که چه تصمیمی درباره پذیرش این دو باشگاه اتخاذ کند، اما از آن موقع تا به امروز اطلاعات دقیقی در مورد آخرین شرایط واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وجود ندارد؛ نه معین است که چه مشکلاتی در رابطه با خصوصی سرخابی ها کماکان پابرجاست و نه اطلاعات دقیقی در مورد زمان خصوصی سازی آن ها ارائه می گردد.

وزارت ورزش و جوانان چه می گوید؟

اواخر دی ماه سال گذشته بود که وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه ها، یک و دیگری 10 میلیون تومان بود، اما هم اکنون سرمایه یک باشگاه به 701 میلیارد و سرمایه دیگری به 710 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تمامی گزارشات مالی و حسابرسی ها به صورت دقیق از سوی سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و سایر گزارش ها تا دوهفته آینده آنالیز می گردد و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.

سوم خردادماه امسال، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت که فرایند خصوصی سازی در بودجه 1398 دیده و اقداماتی آغاز و در شهریور آن سال اعلام شد که با توجه به شرایط دو باشگاه امکان خصوصی سازی در آن مقطع وجود ندارد و از مهرماه سال 1398 اقدامات بسیار زیادی انجام شد تا شرایط ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه فراهم گردد و برای شفاف سازی حساب های آن ها، به مدت چند سال حسابرسی صورت گرفت و شرایط سود زیان ها، بدهی های گذشته معین و افزایش سرمایه پیدا کردند و 2 استادیوم به استقلال و 2 استادیوم به پرسپولیس تعلق گرفت و برندهای آن ها ارزش گذاری شد و مجموع اقدامات اجرا شده آن ها را آماده ورود به بازار سرمایه نموده است.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیات عالی خصوصی سازی اخذ شده است، مطرح نمود که در عین حال مصوبه شورای عالی بورس گرفته شد و امروز در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارند و فکر می کنم اقدام خاص دیگری را مترتب نیست و در مرحله خاتمهی قرار داشته و این احتمال وجود دارد که توسط سازمان خصوصی سازی واگذاری انجام گردد، اقدامی که دو باشگاه و وزارت ورزش و جوانان باید انجام می دادند اجرا شده و بر اساس فرایند اداری در بازار پایه فرابورس واگذار خواهند شد.

همزمان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، در مورد شرایط نامعین خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس توضیح داد، چیزی که بر عهده وزارت ورزش بوده تماما اجرا شده است و سازمان خصوصی سازی سه ماه زمان برد تا مصوبه اعلام کند و فعلا هم منتظر هستیم این دو باشگاه، چه زمانی وارد بازار پایه می شوند.

پاسخ سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد به کند بودن فرایند واگذاری

آخرین بار از سوی مسئولان ذی ربط در رابطه با زمان تقریبی برای عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اعلام شد که این موضوع در اختیار هیأت پذیرش فرابورس است و ظرف دو یا سه هفته دیگر قطعا جلسه را برگزار می نمایند و در مورد پذیرش آن ها تصمیم می گیرند که متعاقبا عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت. این اظهارات در حالی از سوی معاون سازمان خصوصی سازی در اواخر دی ماه سال گذشته مطرح شد که از آن موقع تا به امروز حدود چهار ماه می گذرد اما در این رابطه تصمیمی گرفته و اطلاع رسانی نشده است.

به تازگی اما فرهاد دژپسند، وزیر امور مالی و دارایی درباره آنالیز موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی اعلام کرد که واگذاری این دو باشگاه ملازماتی دارد و باید برای ارائه در بازار بورس استانداردهای مورد نظر بورس را به دست بیاورد و یک فرایند طولانی برای تطبیق شرایط آن با نیازمندی های بازار سرمایه وجود دارد و اکنون این موضوع مراحل خاتمهی خود را طی می نماید، از سوی دیگر باید درباره واگذاری باشگاه های عظیم ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس تمام جوانب سنجیده گردد و این موضوع مراحل آخر خود را طی می نماید.

پیشینه فرایند خصوصی سازی 2 باشگاه

آذرماه سال 1397 بود که مسعود سلطانی فر- وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون مالی در هیات دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی سازی وابسته به وزارت امور مالی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت گذاری، مشخص شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.

با این وجود در روزهای خاتمهی سال 97 سازمان خصوصی سازی اظهار داشت، این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال 1398 جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد گردد. در این رابطه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی نیز مطرح نمود که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم و در نهایت 11 شهریورماه سال 98 وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با کمیسیون اصل 44 درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تاکید نمود که با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی، این واگذاری حداکثر تا خاتمه سال 98 به تعویق افتاده است.

ورود سهام سرخابی ها به بازار سرمایه اما تا خاتمه سال 98 نیز محقق نشد و مسئولان امر از عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا خاتمه نیمه نخست سال 99 خبر دادند، اما نه تنها نیمه نخست بلکه در نیمه دوم سال گذشته نیز، وعده های داده شده محقق نشد. حال اما حدود دو ماه تا خاتمه کار دولت دوازدهم باقی مانده و باید منتظر ماند و دید که آیا وعده عرضه اولیه سهم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و آغاز خصوصی سازی این دو باشگاه در مدت پیش رو و تا پیش از خاتمه دولت، عملی می گردد؟

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2412

به "چرا خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس کلید نمی خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید