چالش های عمده سرمایه گذاران گردشگری در ایران

به گزارش راوه بلاگ، مهم ترین چالش های سرمایه گذاران بخش گردشگری

توسعه صنعت گردشگری ایران به همراهی و هماهنگی کلیه بخش های مهم کشور وابسته است. اگر این هماهنگی و بررسی وجود نداشته باشد، باید منتظر معضلات بیشتری در این صنعت باشیم. کارشناسان صنعت گردشگری ایران، ورود به بازار صنعت گردشگری بدون مطالعه و دانش کافی، مطلع نبودن از جنس این نوع سرمایه گذاری و همچنین نبود تشویق کننده ها و حمایت های اجرایی دولت را از مهم ترین چالش های سرمایه گذاران بخش گردشگری عنوان می کنند. همچنین متخصصان یکی دیگر از مجموعه های گردشگری، عدم توسعه یافتگی کافی و مناسب گردشگری در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری می دانند. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر به این مورد بپردازیم.

چالش های عمده سرمایه گذاران گردشگری در ایران

به همین علت، دولت به تنهایی قادر به پیشبرد اهدا جهانگردی نخواهد بود و حضور تمامی بخش های حاکمیتی ضرورتی اجتناب ناپذیر در این ارتباط است. یکی از سرمایه گذاران حوزه جهانگردی با بیان اینکه منافع اقتصادی جهانگردی همه جانبه است، ورود تمامی نهادهای دولتی با تمام قوا را یک وظیفه عمومی و دستگاهی برای همه ارکان دولت و حکومت می داند. وی با اشاره به اینکه جهانگردی در بسیاری از کشورها به عنوان یک حوزه شغل ساز، پویا و سودآور تلقی می شود، این صنعت را در زمره اولویت های اقتصادی و سرمایه گذاری در آن منطقه ها عنوان می کند: برطرف کردن موانعی که سد راه فعالیت بخش خصوصی است و نیز فراهم کردن مشوق ها برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران جهت آوردن سرمایه هایشان به این حوزه، لازمه تحول و شکوفایی جهانگردی در کشور است.

از دیگر مسائل مهم، شناخت و دسته بندی مسائل و مسائل صنعت جهانگردی است. فعالیت های نهاد دولت و حاکمیت در حمایت از سرمایه گذاران را می توان به دو دسته کلی نرم افزاری و سخت افزاری طبقه بندی کرد. فرهنگ سازی از جمله اقداماتی است که این نهادها با امکانات تبلیغاتی، اجرایی و گستردگی حیطه های تحت پوشش باید در دستور کار خود قرار دهند؛ از جمله اینکه جامعه محلی را برای پذیرش تحولات ناشی از ورود سرمایه گذار و در ادامه آن ورود جهانگردان به منطقه آماده کنند و با مشارکت دادن آن ها در فرآیندهای تصمیم سازی و همچنین در حوزه اجرایی که منجر به ایجاد مشاغل تازه و جلوگیری از مهاجرت ساکنان این منطقه ها به شهرهای بزرگ می شود، با پیوند منافع سرمایه گذاران و مردم محلی، آن ها را با جریانات ایجاد شده همراه کنند.

در ارتباط با توسعه سخت افزاری نیز باید گفت که توسعه سیستم حمل ونقل عمومی، ساخت راه ها و ایجاد مسیرهای ایمن و نیز ایجاد تأسیسات مربوط به آب، گاز، برق و مخابرات از جمله مهم ترین وظایف دولت در همراهی با بخش خصوصی برای توسعه جهانگردی است. پس از همه این مراحل و در شرایطی که زمینه های لازم برای ورود جهانگرد فراهم شد، جذب جهانگرد در درجه بعدی اهمیت قرار می گیرد که از محدوده امکانات و توانایی های بخش خصوصی خارج بوده و عزمی ملی در چارچوب پرداختن به فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی و حتی بازار سازی را طلب می کند.

دیده می شود که عدم هماهنگی ها و مواضع متفاوت و گاه متضادی که نهادهای گوناگون در قبال جهانگردی اتخاذ می کنند، با ایجاد حاشیه های بسیار، انرژی سرمایه گذار را به هدر داده و مانع از ورود خلاقیت و ایده های نو به جهانگردی کشور می شود. همچنین وجود این مزاحمت ها، باعث از دست رفتن انگیزه ها برای ورود به این بازار آینده دار و رو به رشد می شود.

البته نباید به مسائلی همچون در اختیار قرار دادن تسهیلات بانکی با بهره پایین و معافیت های اقتصادیاتی و حذف عوارض برای جلب سرمایه گذاران که، منجر به افزایش ظرفیت های کافی برای پذیرایی از جهانگردان خواهد شد را نیز از نظر دور داشت.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2812

به "چالش های عمده سرمایه گذاران گردشگری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های عمده سرمایه گذاران گردشگری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید