هر آنچه باید درباره آلرژی غذایی در بچه ها و عدم تحمل غذایی بدانید

به گزارش راوه بلاگ، علائم و نشانه های آلرژی غذایی متنوع است اما شایع ترین آن ها خس خس سینه، استفراغ و اسهال هستند. این واکنش ها ممکن است فوری یا با تاخیر باشند، البته واکنش های فوری شایع تر هستند. هر پدر و مادری می دانند که بچه ها، به خصوص در خصوص غذاهای مغذی مثل کلم بروکلی و اسفناج، می توانند بد غذا باشند. اما بدغذایی ربطی به امتناع برخی از بچه ها از خوردن غذاهای خاص ندارد. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، حدودا از هر 13 کودک 1 نفر به حداقل یک ماده غذایی آلرژی دارد. همانطور که می بینید بروز آلرژی غذایی در بچه ها موضوعی بسیار جدی است و ما هم در این مطلب از خبرنگاران مگ قرار است به صورت کامل و مفصل به آنالیز آن بپردازیم.

هر آنچه باید درباره آلرژی غذایی در بچه ها و عدم تحمل غذایی بدانید

علائم آلرژی غذایی در بچه ها

آلرژی غذایی جدی است و می تواند به طور بالقوه زندگی کودک را تهدید کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، 40٪ از بچه های که آلرژی غذایی دارند، واکنش های شدیدی را تجربه نموده اند که احتیاج به درمان در اورژانس داشته است. بسیاری از غذاها می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند.

واکنش آلرژیک ممکن است خفیف باشد و باعث کهیر یا درد خفیف شکم گردد. اما گاهی اوقات می تواند منجر به عوارض منفی جدی برای سلامتی مثل آنافیلاکسی گردد. آنافیلاکسی یک واکنش شدید که در آن بدن شما دچار شوک می گردد و احتمال از دست دادن هوشیاری را با خود به همراه دارد.

یک آلرژی غذایی واقعی می تواند بر تنفس، دستگاه گوارش، قلب و پوست کودک شما تاثیر بگذارد. کودک مبتلا به آلرژی غذایی طی چند دقیقه تا یک ساعت پس بعد از خوردن غذا، یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان می دهد:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • سرفه کردن
  • اسهال
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • خارش اطراف دهان یا گوش ها
  • حالت تهوع
  • برجستگی های قرمز و خارش دار روی پوست (کهیر)
  • بثورات قرمز و خارش دار (اگزما)
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • عطسه کردن
  • دل درد
  • احساس مزه عجیب در دهان
  • تورم لب ها، زبان و یا صورت
  • استفراغ کردن
  • خس خس سینه

بچه ها خردسال همواره نمی توانند علائم خود را به وضوح شرح دهند، بنابراین گاهی اوقات باید آنچه را که کودک شما احساس می نماید تفسیر کنید. اگر کودک شما چیزی شبیه این را می گوید، ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشد:

  • یه چیزی تو گلوم گیر نموده.
  • زبونم خیلی بزرگه.
  • دهنم می خاره.
  • همه چیز داره می چرخه.

بیشتر والدین تا زمانی که کودک برای اولین بار غذایی را امتحان نکند و واکنشی نشان ندهد، نمی دانند که فرزندشان آلرژی غذایی دارد. به همین خاطر مهم است که والدین و بعلاوه معلم ها، پرستار بچه و هر کس دیگری که با کودک وقت می گذراند مراقب علائم آلرژی غذایی باشند.

چه چیزی باعث آلرژی غذایی در بچه ها می گردد؟

آلرژی غذایی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما واکنش خاصی نسبت به یک یا چند غذای خاص نشان دهد. در این موقعیت سیستم ایمنی بدن به جای محافظت از بدن شما، به گونه ای واکنش نشان می دهد که انگار به دلیل یک پروتئین غذایی بی ضرر یا آلرژن در معرض خطر است. تعیین نیست که چه چیزی باعث آلرژی غذایی در بچه ها می گردد، اگرچه سابقه خانوادگی ممکن است در آن نقش داشته باشد.

هیچ درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد و اجتناب از مصرف غذایی که باعث واکنش آلرژیک می گردد تنها راه پیشگیری از واکنش است. هنگامی که کودکی آلرژی غذایی دارد، سیستم ایمنی بدن او بیش از حد واکنش نشان می دهد و آنتی بادی هایی را علیه غذا فراوری می نماید. این واکنش شبیه به زمانی است که ویروس یا میکروب به بدن حمله نموده است. واکنش ایمنی هم باعث ایجاد علائم آلرژی می گردد.

شایع ترین محرک های آلرژی غذایی در بچه ها عبارتند از:

  • بادام زمینی و آجیل درختی (گردو، بادام، بادام هندی، پسته)
  • شیر گاو
  • تخم مرغ
  • ماهی، صدف، میگو، خرچنگ
  • سویا
  • گندم
  • کنجد

چه زمانی باید از اورژانس یاری گرفت؟

برخی از بچه ها در واکنش به غذاهایی مثل بادام زمینی یا صدف دچار آنافیلاکسی می شوند. اگر کودک شما بعد از خوردن چیزی در تنفس یا بلع مشکل دارد، فوراً با 115 تماس بگیرید تا از اورژانس یاری پزشکی بگیرید.

علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • گیجی
  • غش یا از دست دادن هوشیاری
  • تنگی نفس یا خس خس سینه
  • تورم لب ها، زبان یا گلو
  • مشکل در بلعیدن
  • کبود شدن پوست
  • نبض ضعیف

والدین هر کودکی که آلرژی غذایی شناخته شده ای دارد، باید از متخصص آلرژی کودک بپرسند که آیا باید از تزریق نماینده اتوماتیک اپی نفرین استفاده نمایند یا خیر. اگر آلرژی به میزان کافی جدی است که استفاده از تزریق نماینده اتوماتیک را تضمین می نماید، هم کودک و هم والدین او باید درباره نحوه استفاده از آن آموزش ببینند.

تفاوت بین آلرژی غذایی در بچه ها و عدم تحمل غذایی چیست؟

حتی اگر کودک شما نسبت به یک غذای خاص واکنش نشان دهد، لزوما به این معنی نیست که به آن آلرژی غذایی دارد. برخی از بچه ها نسبت به غذاهای خاص حالت عدم تحمل دارند. تفاوت در این است که آلرژی غذایی سیستم ایمنی را درگیر می نماید، در حالی که عدم تحمل غذایی معمولا در سیستم گوارشی ریشه دارد.

آلرژی های غذایی که می توانند باعث آنافیلاکسی شوند بسیار خطرناک تر از عدم تحمل غذایی هستند. کودکی که آلرژی غذایی دارد معمولا باید از خوردن غذای مضر به طور کامل اجتناب کند. اما در خصوص عدم تحمل غذایی، کودک ممکن است بتواند مقادیر کمی از غذا را بدون تجربه هیچ علامتی بخورد.

نمونه هایی از عدم تحمل غذایی

در این بخش با شایع ترین موارد بروز عدم تحمل غذایی آشنا می شوید. اگر کودک شما یک یا چند مورد از این علائم را دارد اما مطمئن نیستید که درگیر آلرژی است یا عدم تحمل غذایی، حتما برای تشخیص از یک متخصص یاری بگیرید.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز زمانی اتفاق می افتد که بدن شما فاقد آنزیمی باشد که برای تجزیه لاکتوز (قند موجود در شیر) مورد احتیاج است و می تواند علائمی مثل گاز معده، نفخ و اسهال ایجاد کند.

حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به پروتئینی به نام گلوتن، که در برخی از غلات مثل گندم یافت می گردد، واکنش نشان می دهد. علائم آن شامل سردرد، ناراحتی معده و نفخ است.

اگرچه بیماری سلیاک (شدیدترین شکل حساسیت به گلوتن) سیستم ایمنی شما را درگیر می نماید، اما علائم آن معمولا در روده شما متمرکز است. بیماری سلیاک می تواند بر سایر سیستم های بدن شما تاثیر بگذارد، اما باعث آنافیلاکسی نمی گردد.

حساسیت به افزودنی های غذایی

این اتفاق زمانی می افتد که بدن شما به رنگ ها، مواد شیمیایی مثل سولفیت ها یا سایر افزودنی های موجود در غذاها واکنش نشان می دهد. علائم شامل بثورات پوستی، حالت تهوع و اسهال است. سولفیت ها گاهی اوقات می توانند در فرد مبتلا به آسم و حساس به آن ها، حمله آسم را تحریک نمایند.

تفاوت آلرژی غذایی در بچه ها و عدم تحمل غذایی

از آنجایی که علائم عدم تحمل غذایی گاهی اوقات شبیه علائم آلرژی غذایی است، تشخیص آن برای والدین سخت است. در جدول هدایت های لازم برای تشخیص آلرژی غذایی از عدم تحمل وجود را برای شما نوشته ایم.

جدول

درمان آلرژی غذایی در بچه ها چیست؟

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند خطر آنافیلاکسی را در زمانی که بچه ها مقادیر کمی از غذاهایی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند مصرف می نمایند، کاهش دهد.

علاوه بر این، اخیرا تحقیقاتی صورت گرفته است که از دادن غذاهای آلرژی زا به نوزادان برای کوشش برای کاهش بروز آلرژی غذایی حمایت می نماید. محققان بر این باورند که اگر این رویکرد استاندارد گردد، می تواند به کاهش شیوع کلی آلرژی غذایی یاری کند.

چطور با کودک درگیر آلرژی در رستوران غذا بخورید

با متخصص آلرژی فرزندتان صحبت کنید تا برنامه ای برای صرف غذا در رستوران ها و مکان های دیگری که خودتان غذا را تهیه نمی کنید، تدوین کنید.

آلرژی غذایی به این معنی نیست که باید از لذت بردن از غذاهای رستوران دست بکشید. گارسون ها در بسیاری از رستوران ها هنگام گرفتن سفارش می پرسند که آیا کسی در میز آلرژی غذایی یا محدودیت غذایی دارد یا خیر. این فرصت خوبی برای شرح آلرژی غذایی فرزندتان است.

ارتباطات مهم است. شاید بهتر باشد از قبل با رستوران تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آن ها اقلامی در منو دارند که خوردن آن برای فرزندتان بی خطر است. بعلاوه ایده خوبی است که هنگام ورود به رستوران با مدیر صحبت کنید، حتی اگر از قبل تماس گرفته باشید.

بعلاوه می توانید شرح دهید که برای ایمنی فرزندتان باید از آلودگی متقاطع (آلودگی غذا با ماده حساسیت زا در حین تهیه، نگهداری و سرو) اجتناب گردد. با این حال، یک رستوران ممکن است نتواند، یا تمایل نداشته باشد، این موضوع را تضمین کند. در این شرایط ممکن است بخواهید رستورانی را انتخاب کنید که اصلا از ماده آلرژی زا استفاده نمی نماید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه شدید که فرزندتان بعد از خوردن غذاهای خاص دچار کهیر می گردد یا به طور منظم بعد از خوردن غذاهای خاص دچار خارش می گردد، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. متخصص ممکن است یک داروی آلرژی پیشنهاد دهند و به شما توصیه نمایند که از آن غذا اجتناب کنید.

اگر علائم ادامه پیدا کرد یا بدتر شد و فرزندتان به داروی آلرژی پاسخ نداد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد. متخصص علاوه بر آنالیز سابقه پزشکی فرزندتان، ممکن است برای اینکه بفهمد فرزندتان آلرژی دارد یا نه آزمایش خراش پوست، تست پچ یا آزمایش خون تجویز کند.

بعلاوه ممکن است برای یافتن دلیل آلرژی، رژیم غذایی حذفی را توصیه نمایند. اگر فرزند شما آلرژی غذایی دارد و تزریق نماینده اتوماتیک اپی نفرین به همراه دارد، در صورت تجربه تنگی گلو یا مشکل در تنفس، فورا از آن بهره ببرید. کهیر همراه با استفراغ نشانه دیگری برای استفاده از تزریق نماینده اتوماتیک اپی نفرین یا تماس با 115 است.

سخن آخر

اگر مشکوک هستید که فرزندتان به غذایی آلرژی دارد، با پزشک متخصص اطفال یا متخصص آلرژی تماس بگیرید. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند غذایی را که باعث ایجاد مشکل شده است شناسایی کند و به شما در تدوین یک برنامه درمانی یاری کند. ممکن است کودک شما برای درمان علائم به داروهایی مثل آنتی هیستامین احتیاج داشته باشد.

منبع: HealthLine

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 شهریور 1403 بروزرسانی: 27 شهریور 1403 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3128

به "هر آنچه باید درباره آلرژی غذایی در بچه ها و عدم تحمل غذایی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره آلرژی غذایی در بچه ها و عدم تحمل غذایی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید