طرز تهیه 5 اسموتی تابستانی لذیذ و مقوی برای روزهای گرم

به گزارش راوه بلاگ، نوشیدن اسموتی تابستانی خنک، بهترین روش برای فرار از گرمای تابستان است. در این فصل که میوه ها تنوع زیادی دارند، با همان میوه هایی که در خانه دارید می توانید بهترین اسموتی های لذیذ را برای گذراندن روزهای گرم تابستان تهیه کنید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

طرز تهیه 5 اسموتی تابستانی لذیذ و مقوی برای روزهای گرم

اسموتی چیست؟

اگر منوی کافه ها را دیده باشید، نام نوشیدنی های مختلفی در آن دیده می گردد و اسموتی یکی از انواع این نوشیدنی ها است. شاید برایتان سؤال شده باشد که اسموتی چیست و با سایر نوشیدنی های میوه ای چه فرقی دارد؟

اسموتی نوعی نوشیدنی است که با میوه های خام پوره شده یا سبزیجات و با استفاده از مخلوط کن تهیه می گردد. اسموتی معمولا یک پایه مایع دارد مثلا آب میوه، محصولات لبنی مثل شیر، ماست، بستنی و پنیر کلبه. برای تهیه اسموتی ها می توانید از مواد متنوعی بهره ببرید مثلا شیرهای غیرلبنی مثل شیر بادام، یخ خرد شده، شیرین نماینده هایی مثل عسل یا شکر، سرکه، پودر پروتئین وی، شکلات و مکمل های غذایی. با توجه به فصل، ذائقه و خواصی که از اسموتی ها انتظار دارید می توانید ترکیبات مختلفی را برای تهیه اسموتی بهره ببرید.

بهترین مایع برای استفاده در اسموتی ها چیست؟

از ماست، شیر، شیر بادام، شیر نارگیل، آب میوه، آب سبزیجات، آب نارگیل، قهوه سرد و چای سرد می توانید برای تهیه اسموتی ها بهره ببرید.

چطور می توانیم اسموتی سالم تری داشته باشیم؟

برای اینکه اسموتی سالم تری تهیه کنید، از شیرین نماینده های مصنوعی مثل شکر استفاده نکنید و مقدار استفاده از آب میوه ها را کاهش دهید. مقداری پروتئین وی و دانه چیا به اسموتی اضافه کنید. اگر می خواهید آن را رقیق تر کنید از آب نارگیل بهره ببرید. سبزیجاتی با برگ سبز مثل برگ های تازه اسفناج می توانند رنگ و مواد مغذی را به اسموتی شما اضافه نمایند. برای افزودن پروتئین به نوشیدنی خود می توانید از آووکادو، کره بادام زمینی و توفو بهره ببرید.

5 اسموتی تابستانی با میوه های فصل

درست کردن اسموتی تابستانی راحت است. برای درست کردن آن ها به مخلوط کن احتیاج دارید. در فصل تابستان به خاطر تنوعی که در میوه ها وجود دارد می توانید اسموتی های متنوعی را تهیه کنید. برای اینکه نوشیدنی شما تابستانی تر گردد، می توانید از خرده یخ هم در تهیه این نوشیدنی ها بهره ببرید.

اسموتی ها تنوع زیادی دارند و بعضی از آن ها به خاطر ترکیبات خاصی که دارند می توانند به کاهش وزنتان هم یاری نمایند. اگر رژیم غذایی گیاه خواری دارید می توانید شیر موجود در دستور تهیه هر اسموتی تابستانی را با شیر بادام، شیر سویا یا آب میوه ای که دوست دارید جایگزین کنید.

در ادامه طرز تهیه چند اسموتی تابستانی و خواصی که برای بدن دارند را می خوانید.

1. اسموتی توت فرنگی

توت فرنگی و سایر انواع توت ها، بهترین هدیه های طبیعت هستند که گذراندن این فصل گرم را برایمان راحت تر و قابل تحمل تر می نمایند. این میوه های زیبا و خوش آب ورنگ با رنگ های بی نظیر و طعم خاص خود هر اسموتی و نوشیدنی را لذیذ و خواستنی می نمایند.

مواد لازم

  • توت فرنگی یخ زده: 2 فنجان
  • آب تمشک: نصف فنجان
  • آب پرتقال: یک چهارم فنجان
  • ماست وانیلی: نصف فنجان
  • توت فرنگی عظیم و تازه برای تزیین: 2 عدد

طرز تهیه

مواد لازم برای تهیه اسموتی را آماده کنید. توت فرنگی های یخ زده را انتهای پارچ مخلوط کن یا غذا ساز بریزید. آب میوه ها و ماست را به آن اضافه کنید. این ترکیب را تا جایی که کاملا صاف و یک دست گردد مخلوط کنید. اگر لازم است در مخلوط کن را بردارید، مواد کناره های پارچ را به وسط پارچ منتقل کنید و دوباره چند دقیقه آن را مخلوط کنید. اسموتی را داخل لیوان های مناسب بریزید و با توت فرنگی تازه تزیین کنید. این اسموتی را باید بعد از آماده شدن بلافاصله سرو کنید.

جایگزین ها

  • می توانید نصف توت فرنگی یخ زده را با تمشک یا گیلاس یخ زده جایگزین کنید.
  • می توانید بخشی از توت فرنگی را با موز له شده جایگزین کنید و اسموتی کلاسیک توت فرنگی و موز تهیه کنید.
  • اگر آب تمشک ندارید می توانید آن را با آب پرتقال یا شیر جایگزین کنید تا اسموتی خامه ای تری داشته باشید.
  • برای اینکه اسموتی شما شیرینی کمتری داشته باشد می توانید از ماست معمولی بهره ببرید. به جای ماست وانیلی می توانید از ماست های میوه ای بهره ببرید.

خواص اسموتی توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از فیبر و ویتامین C است. این دو ماده مغذی برای کاهش استرس اکسیداتیو مفید هستند و می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی و خطر سرطان را کاهش دهند. به علاوه، توت فرنگی منبع خوبی از پتاسیم است و پتاسیم برای محافظت در برابر بیماری های قلبی مفید است. به همین دلیل، خوردن توت فرنگی می تواند احتمال ایجاد حملات قلبی را کاهش دهد.

فیبر با ایجاد باکتری های خوب در دستگاه گوارش، در سلامت روده نقش اساسی دارد. توت فرنگی یک منبع غنی برای تأمین فیبر بدن است. ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین های ضروری بدن برای تقویت سیستم ایمنی است. وقتی صحبت از ویتامین C باشد بیشتر افراد مرکبات را به عنوان منبع غنی این ویتامین به خاطر می آورند اما جالب است بدانید که توت فرنگی علاوه بر اینکه منبع غنی آنتی اکسیدان است، تقریباً یک فنجان از این میوه می تواند صد در صد احتیاج روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کند.

2. اسموتی هلو، تمشک و آجیل

اگر فرزندانی دارید که اهل میوه خوردن و مصرف آجیل ها و مغزهای مفید نیستند، با این اسموتی می توانید آن ها را سر ذوق بیاورید.

مواد لازم

  • آب زردآلو یا هلو: نصف فنجان
  • هلوی تکه شده یا هلوی یخ زده: نصف فنجان
  • ماست وانیلی: یک چهارم فنجان
  • پودر بادام، گردو، پسته یا کره بادام زمینی: به مقدار دلخواه
  • 2 قطعه یخ

طرز تهیه

تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و تا جایی که صاف و یک دست گردد مخلوط کنید. این اسموتی را باید بلافاصله بعد از تهیه کردن، سرو کنید.

جایگزین ها

  • به جای آب زردآلو یا هلو می توانید آب میوه های دیگر را جایگزین کنید.
  • می توانید مغزها را از دستور این اسموتی حذف کنید.
  • به جای ماست یونانی می توانید از ماست معمولی که ترش نشده باشد بهره ببرید.

خواص اسموتی هلو

هلو به خاطر سه ویژگی، بهترین تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن است. یک هلوی متوسط بیش از 15 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می نماید. ویتامین A موجود در هلو (یک هلوی متوسط 10٪ احتیاج روزانه شما را تأمین می نماید) به تشکیل غشاهای مخاطی در دستگاه تنفسی یاری می نماید. این غشاها، موانع محافظتی بهتری ایجاد می نمایند تا میکروب ها را از جریان خون دور نگه دارند. هلو همچنین به خاطر خواص ضد میکروبی طبیعی، از سیستم ایمنی بدن محافظت می نماید.

هلو علاوه بر آنتی اکسیدان های ضد التهاب، دارای بتاکاروتن و ویتامین C برای داشتن پوست سالم است. بتاکاروتن، ماده پیش ساز ویتامین A، به محافظت از پوست در برابر آفتاب، پیشگیری از تغییر رنگ پوست و ایجاد درخشش طبیعی یاری می نماید. ویتامین C برای ساخت کلاژن، بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از افتادگی پوست لازم است. هلو همچنین تأمین نماینده رطوبت لازم برای پوست است زیرا بیش از 85٪ هلوی تازه را آب تشکیل می دهد.

3. اسموتی انبه تازه

انبه یکی از میوه های تابستانی لذیذ است که با رنگ زیبایی که دارد، اسموتی تابستانی شما را جذاب تر و خواستنی تر می نماید.

مواد لازم

  • خامه رقیق: 100 میلی لیتر
  • شیر کامل: 200 میلی لیتر
  • ماست: 400 میلی لیتر
  • پالپ انبه: 400 میلی لیتر
  • شکر قنادی: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و تا زمانی که صاف و یک دست شوند، آن ها را مخلوط کنید. به جای پالپ انبه می توانید از قطعات انبه تازه هم بهره ببرید. می توانید این اسموتی را با یخ سرو کنید.

جایگزین ها

  • می توانید خامه رقیق شده را حذف کنید.
  • اگر دوست ندارید نوشیدنی شما شیرین نماینده مصنوعی داشته باشد، شکر قنادی را حذف کنید.
  • می توانید از کمی عسل برای شیرین تر کردن نوشیدنی بهره ببرید.

خواص اسموتی انبه

انبه سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. علاوه بر این، انبه یک ماده مغذی بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. یک فنجان یعنی 165 گرم انبه 10 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین A را تأمین می نماید. این ویتامین برای داشتن سیستم ایمنی سالم و مبارزه با عفونت ها لازم است. اگر ویتامین A به اندازه کافی مصرف نگردد، احتمال ابتلا به انواع عفونت ها افزایش پیدا می نماید.

انبه سرشار از پلی فنول است که خاصیت ضد سرطانی دارد. پلی فنول ها می توانند در برابر استرس اکسیداتیو، که به انواع مختلف سرطان مرتبط هستند، از بدن محافظت نمایند.

4. اسموتی طالبی و کیوی

طالبی یکی از میوه های محبوب تابستانی است. این میوه به تنهایی می تواند بهترین خوراکی برای روزهای گرم تابستانی باشد. علاوه بر این می توانید آن را با مواد دیگر مخلوط کنید تا یک اسموتی تابستانی متفاوت و جذاب درست کنید.

مواد لازم

  • کیوی: یک عدد
  • طالبی قطعه شده: یک فنجان
  • شیر: یک لیوان
  • عسل: 1/5 قاشق غذاخوری
  • جو دو سر پرک: نصف فنجان

طرز تهیه

تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و تا جایی که کاملا با هم ترکیب شوند و یک اسموتی یک دست داشته باشید، مواد را مخلوط کنید. می توانید جو دو سر پرک را از قبل در شیر خیس کنید. این نوشیدنی را سرد سرو کنید.

جایگزین ها

  • به جای طالبی می توانید از ملون بهره ببرید.
  • اگر کیوی در دسترس نبود می توانید به سلیقه خودتان، آلو یا هر میوه دیگری اضافه کنید.

خواص اسموتی طالبی

به طور کلی، رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر فشار خون بالا و بیماری های قلبی همراه است. به ویژه، کاملا ثابت شده است که رژیم کم سدیم و مصرف کافی پتاسیم می تواند بر تنظیم فشار خون تأثیر مثبت بگذارد. از آنجا که طالبی یک میوه غنی از پتاسیم است و سدیم کمی دارد، به حفظ سطح فشار خون یاری کند.

طالبی حاوی چندین ماده مغذی است که برای ترمیم و حفظ استحکام استخوان ها لازم است از جمله فولات، ویتامین K و منیزیم. طالبی منبع خوبی از فولات است و یک فنجان از این میوه (177 گرم) تقریبا 8٪ از احتیاج روزانه بدن را تأمین می نماید.

5. اسموتی هندوانه و توت فرنگی

هندوانه یکی از میوه های تابستانی است که در برای تأمین آب بدن در روزهای گرم تابستان، بهترین گزینه است. برای تهیه اسموتی تابستانی با هندوانه، روش های زیاد وجود دارد. با افزودن دانه چیا به این اسموتی می توانید ارزش غذایی آن را دوچندان کنید. این اسموتی خنک و لذیذ محبوب بچه ها و عظیم ترها است و نه تنها در بعدازظهرهای تابستانی شما را خنک می نماید، به خاطر مواد مغذی که دارد، یک خوراکی لذیذ و کامل است.

مواد لازم

  • توت فرنگی تازه: 100 گرم
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • ماست کم چرب: 150 گرم
  • هندوانه خرد شده: 50 گرم
  • دانه چیا: یک چهارم فنجان

طرز تهیه

تمام مواد غیر از دانه چیا را در مخلوط کن بریزید. مواد را تا جایی که یک دست شوند مخلوط کنید و ترکیب حاصل را داخل لیوان بریزید. برای سرو کردن اسموتی، دانه چیا را روی اسموتی ها بریزید. قبل از خوردن اسموتی، آن را هم بزنید تا دانه های چیا با بقیه نوشیدنی ترکیب گردد.

جایگزین ها

  • می توانید دانه چیا را حذف کنید و تخم شربتی اضافه کنید.
  • به جای عسل می توانید از پودر شکر برای شیرین کردن اسموتی بهره ببرید.

خواص اسموتی هندوانه

مهم ترین خاصیتی که هندوانه برای روزهای گرم تابستانی دارد، تأمین آب بدن است. در تابستان که تعریق زیاد می گردد، خوردن مایعات به میزان کافی، بسیار لازم است. هندوانه علاوه بر تأمین آب بدن، ویتامین ها و مواد مغذی متعددی دارد که برای سلامت بدن لازم است. محققان لیکوپن و سایر ترکیبات موجود در هندوانه را از نظر اثرات ضد سرطانی آنالیز نموده اند و به این نتیجه رسیده اند که مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان همراه است.

چندین ماده مغذی موجود در هندوانه، فواید متعددی برای سلامت قلب دارند. مطالعات نشان می دهد که لیکوپن ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون یاری کند. همچنین می تواند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کند.

جمع بندی

اسموتی ها بهترین نوشیدنی ها برای روزهای گرم تابستانی هستند. اگر می خواهید هم زمان از خواص میوه ها، سبزی ها، مغزها و لبنیات بهره ببرید، انواع اسموتی تابستانی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. هر فصل و با توجه به میوه هایی که در خانه دارید می توانید اسموتی های لذیذی تهیه کنید که احتیاج بدن به انواع ویتامین ها و مواد مغذی را تأمین می نمایند.

شما کدام اسموتی تابستانی را بیشتر دوست دارید؟

منبع: Food.Ndtv

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2413

به "طرز تهیه 5 اسموتی تابستانی لذیذ و مقوی برای روزهای گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 5 اسموتی تابستانی لذیذ و مقوی برای روزهای گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید