هر آنچه باید درباره آرامگاه سعدی در شیراز بدانید

به گزارش راوه بلاگ، سعدی شیرازی، یکی از به نام ترین شخصیت های تاریخ پرآوازه ادبیات کشورمان، ایران به شمار می آید. این شاعر برجسته که ملقب به شیخ اجل است، در قرن هفتم هجری شمسی زندگی می نموده و آثار پرتعدادی را به رشته تحریر در آورده که هر یک بخش بزرگی از گنجینه ادب فارسی به شمار می آیند. گلستان و بوستان به عنوان معروفترین آثار سعدی، سهم بزرگی در رشد ادبیات فارسی داشته است. آرامگاه سعدی در شیراز واقع شده است و یکی از پر بازدیدترین بناهای فرهنگی کشور به شمار می آید.

هر آنچه باید درباره آرامگاه سعدی در شیراز بدانید

سعدی در طول عمر خود به سفرهای بسیاری پرداخت. وی از سرزمین های متعددی بازدید کرد و به نوعی شاعر توریست دوران خود بود. پس از درگذشت این شاعر عظیم در سال 690 هجری، وی در شهر زادگاه خود شیراز به خاک سپرده شد. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به آرامگاه سعدی در شیراز، که به سعدیه معروف است می پردازیم و از تاریخچه، بنا و بخش های مختلف آن صحبت خواهیم کرد.

با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

تاریخچه آرامگاه سعدی شیرازی

ماجرای مقبره سعدی شیرازی، مانند ماحرای زندگی او داستانی پر از فراز و نشیب است. این شاعر توریست پارسی زبان، پس از عمری طولانی و 88 ساله، خاتمه در سال 690 دار فانی را وداع گفت. وی را در همان خانقاهی که در زمان حیات در آن زندگی می کرد به خاک سپردند. برای سالها هیچ بنایی بر سر آرامگاه سعدی در شیراز وجود نداشت، تا این که سالها بعد و به دستور آباآقاخان، وزیر مشهور حکومت ایلخانان بنایی بر روی محل دفن او ساخته می گردد.

این بنا سالها پا بر جا بوده است، تا این که در سال 988 هجری قمری، حاکم وقت فارس مقبره سعدی را به طور کامل تخریب می نماید. محل دفن این شاعر عظیم تا سالها به همان صورت باقی می ماند، تا زمان حکومت پادشاهان زندیه فرا می رسد. کریم خان زند، پادشاه شیرازی این سلسله، دستور به ساخت مجدد آرامگاه سعدی در شیراز می گیرد. طبق نتایج موجود، این بنا در دوطبقه و بسیار با شکوه بوده است.

سالها بعد و در میانه های دوره قاجار، سنگ مزار سعدی توسط عده ای شکسته می گردد. البته علی اکبر قوام شیرازی، از شخصیت های آن دوران سنگ جدیدی را جایگزین سنگ شکسته می نماید. یک بازسازی کلی نیز توسط حبیب الله خان قوام الملک شیرازی روی مقبره صورت می گیرد تا بنا شرایط بهتری داشته باشد. این شرایط باقی می ماند تا خاتمه در سال 1331 بنای فعلی آرامگاه سعدی در شیراز ساخته می گردد.

بنای فعلی آرامگاه سعدی در شیراز

پس از تصمیم گیری برای ساخت بنای جدیدی به عنوان آرامگاه سعدی در شیراز در سال 1324، وظیفه طراحی این بنا به محسن فروغی و علی اکبر صادق سپرده می گردد. آندره گدار، معمار مشهور فرانسوی نیز نقشی مشورتی برای بهبود طرح این دو معمار ایرانی داشته است. ساخت این بنا در سال 1330 شروع و در سال 1331 به خاتمه می رسد.

بلافاصله پس از عبور از ورودی سعدیه که به شعری از سعدی آراسته شده است، حوضی باریک با طول زیاد را مشاهده خواهید کرد که به ایوان ورودی مقبره سعدی می رسد. از ویژگی های این ایوان که از بالای آن دید مناسبی به محوطه آرامگاه خواهید داشت، وجود تعدادی ستون است. با عبور از این ایوان به بنای اصلی می رسیم که محل دفن سعدی در آن قرار گرفته است.

به طور کلی، بنای آرامگاه سعدی شامل دو ایوان عمود بر هم است که شکلی L مانند دارد. مقبره اصلی که فضایی هشت ضلعی و گنبدی به رنگ آبی فیروزه ای دارد، یکی از شناخته شده ترین بناهای فعلی کشور به شمار می آید.

بخش های مختلف آرامگاه سعدی در شیراز

آرامگاه سعدی دارای بخش هایی مختلف است. جدا از کتابخانه، باغ، ایوان و ساختمان اصلی، این مجموعه دارای بخش های متعددی است که در طول بازدید، باید از آنها نیز دیدن کرد. از مهمترین این بخش ها می توان به آرامگاه شاعرانی مشهور مانند شوریده شیرازی که در مجموعه سعدیه واقع است، اشاره نمود.

از بخش های دیدنی دیگر سعدیه می توان به دو حوض نحبوب برای گردشگران، یعنی حوض سکه و حوض ماهی، و همینطور بخش رازآلود این مجموعه یعنی قنات آن اشاره نمود.این سه بخش که در جنوب غربی آرامگاه سعدی قرار دارند، بسیار دیدنی هستند و تعداد زیادی از مراجعین به آنها مراجعه می نمایند.

آرامگاه سعدی در شیراز یکی از دیدنی ترین بناهای واقع در این شهر است. جدا از جذابیت این بنا به عنوان مزار یکی از مشهورترین شخصیت های ادبی ایران، این مقبره یک شاهکار معماری به شمار می آید. شاید دانستن این نکته نیز جالب باشد که برای سالها تصویر بنای سعدیه روی سکه های 50 ریالی ایران نقش بسته بود و در حال حاضر تصویر اسکناس های 100 هزار ریالی است.

نشانی مقبره سعدی، بلوار بوستان، خیابان سعدی جنوبی است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: الی گشت
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 808

به "هر آنچه باید درباره آرامگاه سعدی در شیراز بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره آرامگاه سعدی در شیراز بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید