نشست خبری استاندار ایلام و معاونان با موضوع اربعین

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران/ایلام استاندار ایلام با بیان اینکه یک شهر زائر با امکانات مناسب برای اربعین حسینی در مهران ساخته می گردد، گفت: بودجه ای در سال آینده با عنوان ردیف زیرساخت های اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

نشست خبری استاندار ایلام و معاونان با موضوع اربعین

به گزارش خبرنگاران، مهندس محمدرضا مروارید در نشست خبری با موضوع اربعین 95، اظهار کرد: آحاد مختلف مردم و مسئولان در ایام اربعین حسینی در استقبال و پذیرایی از زوار اربعین حسینی نقش مشترکی داشتند و امروز مرز بین المللی مهران مورد توجه و نظر مساعد مسئولان واقع شده است.

آمادگی ایران برای یاری به راه اندازی مرز چیلات دهلران

وی با بیان اینکه استان ایلام برای یاری به راه اندازی مرز چیلات دهلران، آماده همکاری با استان میسان عراق است، اضافه نمود: مقدمات بازگشایی مرز چیلات دهلران انجام، زیرساخت های لازم فراهم و با رایزنی های صورت گرفته، مجوز بازگشایی این مرز در وزارتخانه های کشور و دارایی عراق به تصویب رسید است اما برای نهایی شدن باید به تصویب نخست وزیری کشور عراق برسد.

ردیف بودجه ای اربعین به ایلام اختصاص می یابد

استاندار ایلام با اشاره به اینکه بودجه ای در سال آینده با عنوان ردیف زیرساخت های اربعین حسینی در نظر گرفته شده که می تواند در ایجاد زیرساخت های مورد احتیاج در مهران بسیار مؤثر باشد، اضافه نمود: رایزنی های گسترده ای برای تخصیص ردیف اعتباری ویژه اربعین با مقام های ارشد کشور صورت گرفت و خاتمه با موافقت سازمان برنامه و بودجه 200 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 96 برای این موضوع پیش بینی شده است.

مروارید ادامه داد: تحقق این امر با توجه به محدودیت های مالی دولت و سخت بودن گنجاندن ردیف های جدید در لایحه یک موفقیت است و امیدواریم با رایزنی نمایندگان مردم استان در مجلس، میزان اعتبار اولیه در صحن علنی مجلس در هنگام آنالیز بودجه افزایش یابد و بتوانیم در سال های آینده این مقدار را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل موجود در تردد زائرین از مرز مهران تامین آب مورد احتیاج این حجم جمعیت میلیونی بود، اعلام کرد: در شهر مهران ظرفیت برای حدود 15 هزار نفر پیش بینی شده که با هماهنگی مسئولان وزارت نیرو برنامه ریزی برای افزایش 10 برابری این مقدار به منظور پوشش جمعیت 150 هزار نفری در دستور کار واقع شده است.

توافق با ایجاد دبیرخانه دائمی ستاد اربعین در مرکز

استاندار ایلام با اشاره به جلسه روز گذشته اعضای ستاد مرکزی اربعین گفت: در این نشست اعضا با ایجاد دبیرخانه دائمی ستاد اربعین موافقت کردند تا به وسیله این مرکز فرایند برنامه ریزی ها و پیگیری های برگزاری این کنگره عظیم به طور مستمر انجام گردد.

شهر زائر در مهران ساخته می گردد

مروارید توضیح داد: یک شهر زائر با امکانات مناسب برای اربعین حسینی در مهران ساخته می گردد که این شهر در قالب طرح جامع اربعین حسینی برای ارائه خدمات مناسب پذیرایی و اسکان زوار ایجاد خواهد شد.

ایجاد 3 بازارچه مرزی در دستور کار قرار گرفته است

مروارید با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایجاد 3 بازارچه مرزی در هلاله، چم سری و خود مهران در دستور کار قرار گرفته و احداث این سه بازارچه در جهت تصویب مجدد واقع شده است، توضیح داد: هم اکنون ایجاد آزادراه حمیل به ایلام و فراهم کردن زیرساخت های ایجاد ریل قطار در دستور کار واقع شده است.

بیش از 1 میلیون نفر از مرز مهران تردد کردند

وی با بیان اینکه در سال 92 حدود160 هزار نفر از مرز بین المللی مهران تردد نموده و این میزان در امسال به بیش از یک میلیون نفر افزایش پیدا نموده است، گفت: با توجه به افزایش جمعیت زوار در مرز بین المللی مهران، ضروری است با ایجاد زیرساخت های لازم، خدمات بیشتری در این مرز ارائه گردد.

افزایش 20 درصدی بازگشت زائران از مهران

استاندار ایلام اعلام کرد: امسال در برگشت زوار از مرز مهران شاهد افزایش 20 درصدی تردد بودیم که تنها مشکل ما، زائران بدون ویزا بودند.

آیا عراق با لغو ویزای اربعین موافقت می نماید؟

مروارید با اشاره به اینکه ایران آمادگی لازم را برای حذف و لغو ویزا بین دو کشور ایران و عراق دارد اما این امر باید مورد پذیرش کشور عراق قرار بگیرد، ادامه داد: در ایام اربعین حسینی دستگاه های متولی فرهنگی باید فعالیت بیشتری داشته باشند و بیش از گذشته در زمینه معرفی ظرفیت های مالی، فرهنگی و گردشگری مذهبی استان ایلام کوشش نمایند که با مصوبه اخیر اختصاص اعتبار ویژه به زیرساخت های اربعین، انتظار می رود در سال های آینده، شاهد رشد و توسعه زیرساخت های جاده ای استان و سرانجامه مرزی مهران باشیم.

حسین کلانتری - معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام با تاکید بر اینکه راه اندازی مرزی چیلات دهلران را مستلزم موافقت طرف عراقی دانست و گفت: لغو ویزا مستلزم پذیرش بین دو کشور است اظهار کرد: زیرساخت های مرز بین المللی مهران برای پذیرش خیل عظیم زائران حسینی در ایام اربعین باید بیش از گذشته توسعه داده گردد.

وی راه اندازی مرزی چیلات دهلران را مستلزم موافقت طرف عراقی دانست و اضافه نمود: باز شدن یک مرز در کشور از اختیارات شورای عالی امنیت ملی آن کشور است؛ با این وجود مقدمات بازگشایی این مرز انجام و زیرساخت های لازم در آن فراهم شده است.

اولین پرواز از ایلام به نجف

سخنگوی ستاد اربعین استان ایلام با اشاره به مسائل راه اندازی مرز هوایی بین دو کشور گفت: برای ایجاد مرز هوایی ایلام و عراق بیش از دو سال پیگیری و رایزنی صورت گرفته است و در اربعین امسال نیز شاهد اولین پرواز فرودگاه شهدای ایلام به نجف اشرف بودیم.

کلانتری ویزا را مجوز ورود به خاک کشورها دانست و گفت: لغو ویزا مستلزم پذیرش بین دو کشور است.

وی ادامه داد: کشور ما برای ایام اربعین آماده لغو ویزا بین دو کشور عراق و ایران است اما تا به امروز کشور عراق چنین شرایطی را نپذیرفته و این امر مهم به همت استاندار ایلام در ستاد اربعین کشور دنبال شده است.

رشد 15 درصدی تردد زائران از مرز مهران

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام، رشد تردد زوار از مرز مهران را 25 درصد اعلام و اعلام کرد: با حذف ویزا به طور قطع شاهد حضور جمعیت زوار در مرز مهران خواهیم بود و این امر دارای ملاحظاتی است که باید زیرساخت های لازم برای این امر در مرز مهران فراهم گردد.

کلانتری با بیان اینکه در ایام اربعین حسینی امسال با افزایش حجم زوار، عراقی ها مرز مهران را بستند، خاطر نشان کرد: همه مسئولان کشور باور دارند که مرز مهران پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران و گذرگاه اصلی تردد زوار به عتبات عالیات است.

هیچ زائری در سرانجامه مرزی مهران فوت نکرد

وی اعلام کرد: هیچ کسی در سرانجامه مرزی مهران در هنگام تردد زوار فوت ننموده و افرادی که فوت کردند مربوط به حوادث سانحه تصادف در سطح جاده های استان بوده که نسبت به سال گذشته نیز کاهش چشم گیری داشته که این امر نیز با کوشش همه مسئولان استان در زمینه ایجاد تسهیلات لازم برای تردد زوار بوده است.

آیا عراق به ایجاد کنسولگری در ایلام رضایت می دهد؟

جانشین رئیس ستاد اربعین استان ایجاد کنسولگری در ایلام را بر اساس مقررات و عرف دیپلماتیک، مستلزم درخواست وزارت امور خارجه کشور عراق دانست و خاطر نشان کرد: رایزنی و کوشش های گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است.

تکذیب شایعه رفتن معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام

کلانتری با اشاره به شایعه رفتنش از استانداری ایلام، اظهار کرد: به عنوان سرباز نظام و ولایت، وفادار به دولت دکتر روحانی هستم؛ به عنوان یک کارمند دولت و نیروی وزارت کشور تا زمانی که باشم وظایف خود را انجام می دهم.

جا دادن ردیفی جدید در بودجه به نام اربعین خدمتی بزرگ است

در این نشست خبر حشمت الله عسگری - معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری ایلام از درج ردیف اربعین در لایحه بودجه 96 اطلاع داد و گفت: درج ردیف جدید در قانون بودجه را کار بسیار مسئله ای است اما مسئولین ارشد استان ایلام به عنوان پیشنهاد دهنده این موضوع، پیش از استان هایی نظیر خوزستان و کرمانشاه اقدام کردند.

رییس کمیته پشتیبانی ستاد اربعین استان با بیان اینکه در این گونه موارد میزان اختصاص اعتبار در سال های اول چشمگیر نیست، نفس درج ردیف اعتباری در بودجه را اقدامی بسیار مثبت اعلام کرد و اضافه نمود: گنجاندن ردیف جدید در بودجه، کار بسیار دشواری است که مسئولین استان علیرغم مدت زمان اندک، به خوبی توانستند این مهم را به خاتمه برسانند.

اربعین؛ حرکتی جهادی که کمبودهای استان را هم نشان داد

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، از دستاوردهای مهم مدیریت اربعین را تجربه مدیریت جهادی عنوان و اضافه نمود: در مدیریت اربعین، مدیران استان هم تجربه مدیریت جهادی را کسب کردند و هم بر کمبودهای استان واقف شدند.

عسگری با بیان اینکه اتخاذ تمهیدات مناسب در اربعین امسال موجب شد تا کمترین مسائل را در حوزه پشتیبانی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: گاهاً با بروز مسائل ترافیکی در حوزه پشتیبانی نیز دچار مشکل شدیم اما سعی کردیم در اسرع وقت نسبت به برطرف مسائل اقدام کنیم.

توزیع 200 هزار پرس غذا در هر وعده در ایام اربعین

وی میزان غذای توزیعی بین زائران را 200 هزار پرس در هر وعده اعلام و اعلام کرد: بیش از 90 درصد این کار توسط مردم و بخش خصوصی صورت گرفته است.

اربعین؛ تکاپویی برای گردشگری مذهبی

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری ایلام در مورد مسائل آب شرب سرانجامه مرزی در ایام اربعین، گفت: در روزهای اول مسائلی در این خصوص داشتیم اما خوشبختانه با اتخاذ تمهیدات مناسب، این مشکل مرتفع شد.

عسگری در سرانجام از در دست اقدام بودن طرح تکاپو در حوزه گردشگری مذهبی استان اطلاع داد و گفت: در اربعین سال آینده بیشتر به این حوزه پرداخته خواهد شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 438

به "نشست خبری استاندار ایلام و معاونان با موضوع اربعین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست خبری استاندار ایلام و معاونان با موضوع اربعین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید