نخستین شهر بریتانیا در نزدیکی استون هنج کشف شد

به گزارش راوه بلاگ، نخستین شهر بریتانیا در منطقه باستان شناسی بلیک مید و در فاصله 1.5 کیلومتری استون هنج کشف شد که قدمت آن به حدود 6 هزار سال پیش از میلاد برمی شود.

نخستین شهر بریتانیا در نزدیکی استون هنج کشف شد

باستان شناسان نخستین شهر بریتانیا را در نزدیکی سازه مشهور استون هنج کشف نموده اند و بر این باورند که ساکنان همین شهر، استون هنج را ساخته اند. در واقع بقایای یک سکونتگاه بزرگ در منطقه باستان شناسی بلیک مید پیدا شده است، جایی که تنها 1.5 کیلومتر با سازه استون هنج فاصله دارد. قدمت این منطقه باستان شناسی که کمپ وسپاسیان نیز خوانده می شود، به آخرین دوره از عصر یخ یعنی حدود 6 هزار سال پیش از میلاد بازمی شود.

باستان شناسان تا به امروز بیش از 70 هزار ابزار سنگی و شواهدی از سازه های مخصوص مراسم های تشریفاتی را در همین منطقه کشف نموده اند که اهمیت این منطقه برای جامعه شکارچی گردآورنده را نشان می دهد که 10 هزار سال پیش در اینجا زندگی می کردند.

با این حال طبق شواهد پیشین، این جوامع شکارچی به ندرت در یک منطقه ساکن می شدند؛ اما به اعتقاد دیوید جکیز، استاد دانشگاه باکینگهام، کاربری این مکان حداقل به عنوان یک کمپ دائمی برای بچه ها، سالمندان و افراد بیمار این جوامع بوده است. او شرح می دهد:

وقتی به استون هنج نگاه می کنید، این سوال را از خودتان می پرسید که مردم سازنده آن کجا زندگی می کردند؟ مسلماً برترین ایده برای پیداکردن سازندگان آن، جست وجوی مکانی است که در نزدیکی آن آب وجود داشته باشد.

اکتشاف نو باستان شناسان به اهمیت و جذابیت استون هنج می افزاید، زیرا به این ترتیب تاریخچه طولانی تری به این سازه تعلق می گیرد که به مردمان دوران میان سنگی می رسد. با اینکه در حال حاضر از منطقه بلیک مید فقط یک چشمه کوچک به جای مانده است؛ اما این مکان در دوران میان سنگی در مرکز یک دشت سیلابی بزرگ قرار داشت که رودخانه ی بزرگی از وسط آن می گذشت و آب کافی برای مصرف یک سال را تأمین می کرد. نوعی گیاه نادر نیز در این رودخانه می رویید که باعث سرخ شدن رنگ سنگ ها و جادویی تر شدن ظاهر دریاچه می شد.

منطقه بلیک مید به واسطه ساخت یک بزرگ راه و تونل در نزدیکی آن، در خطر نابودی واقع شده است و ظاهراً مراحل اولیه ساخت و ساز این بزرگ راه صدمه هایی به آن وارد نموده است. شاید کشف این واقعیت که این منطقه باستان شناسی، نخستین شهر بریتانیا بوده است، بتواند به فرایند نجات آن یاری کند

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2816

به "نخستین شهر بریتانیا در نزدیکی استون هنج کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین شهر بریتانیا در نزدیکی استون هنج کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید