معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان دوره دوم و مدرسه کنکور

به گزارش راوه بلاگ، رپرتاژ آگهی- ما آدم ها توی زندگی مون دست به انتخاب های مختلفی می زنیم. از انتخاب های جزئی و کوچیک گرفته تا مسائل عظیم تر و با اهمیت بالاتر؛ در هر صورت ما همواره در حال انتخاب کردن هستیم و در طول زمان ثمرات و عواقب این انتخاب ها رو خواهیم چشید. وقتی ما برای رسیدن به هدفی و یا تامین احتیاجی با چندین گزینه که هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارند روبرو می شیم، باید دست به انتخاب بزنیم و گزینه ای رو انتخاب کنیم که بیشترین هماهنگی رو با هدف و احتیاج ما داشته باشه. انتخاب درست، انتخابی هست که در طول زمان ثابت و با ارزش بمونه. در این بین انتخاب بهترین مدارس برای فرزندان اهمیت بسیار زیادی داره. کاملا واضحه که انتخاب بهترین مدرسه باعث رشد تحصیلی و شخصیتی دانش آموزان میشه و از طرف مقابل، بی توجهی نسبت به انتخاب مدارس خوب نتایج جالبی رو در پی نداره. به همین دلیل در این مطلب سعی داریم شما رو با معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان دوره دوم و دوره اول آشنا کنیم.

معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان دوره دوم و مدرسه کنکور

1. در نظر دریافت دانش آموزان پایه و دوره اول دبیرستان

متاسفانه مشاهده میشه حتی در بعضی از بهترین دبیرستان های تهران هم نسبت به شرایط دانش آموزان پایه و دوره اول دبیرستان بی توجهی صورت می گیره و تمام توان و انرژی مدرسه صرف دانش آموزان کنکوری میشه. با ایجاد فضای رقابتی کنکور، بیشتر دبیرستان ها و همونطور که گفتیم حتی دبیرستان های خوب تهران هم روی پایه دوازدهم متمرکز میشن و به دانش آموزان پایه های هفتم تا یازدهم کمتر توجه میشه. درحالیکه انرژی و توان کادر اجرایی و مشاوره ای مدرسه معطوف به دانش آموزان پایه دوازدهم شده. البته که دانش آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور شرایط حساس تر و مهم تری دارند و باید بیشتر بهشون توجه بشه. اما این مسئله نباید دلیلی برای بی توجهی کادر مدرسه به دانش آموزان پایه بشه. این کم توجهی به دانش آموزان پایه ممکنه باعث بی انگیزگی اونها نسبت به درس خوندن بشه. پس یکی از معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان برای فرزندمون اینه که به همه دانش آموزان در تمام پایه های تحصیلی توجه لازم صورت بگیره.

2. وجود کادر مشاوره ای و معاونتی متخصص و متعهد

وقتی درباره کادر مدرسه صحبت می کنیم، توجه بیشتر افراد به اساتید و دبیران مدرسه جلب میشه. بدون شک نقش اساتید در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خیلی مهم و با ارزشه. اما در کنار نقش مهم اساتید، نباید از نقش سایر افراد حاضر در مدرسه مثل مدیر، معاون، مشاوران و… غافل بشیم. همه می دونیم که هیچ سازمان پیروزی بدون یک مدیر خوب و موثر پایدار نمی مونه. بهترین مدارس کنکور و بهترین دبیرستان های دوره اول و دوم دولتی و یا غیرانتفاعی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

علاوه بر مدیر، نقش معاونین مدرسه هم در تربیت و شکل گیری شخصیت دانش آموزان خیلی مهم و موثره. پیش فرض بیشتر ما از معاون مدرسه یه شخصیت سختگیر و مقرراتی هست که دانش آموزان باید ازش حساب ببرند. اما یه معاون حرفه ای که بتونه رابطه خوبی با دانش آموزان برقرار کنه، باعث میشه علاقه بچه ها نسبت به فضای مدرسه دو چندان بشه.

همچنین مشاورانی که در مدارس فعالیت می نمایند، می تونند نقش بسیار موثری در شرایط روحی و انگیزشی دانش آموزان داشته باشند. البته منظور ما در اینجا جنبه روانشناختی مشاوره هست و نه فقط مشاوره کنکور. وجود مشاوران پیگیر و فعالی که دغدغه های نوجوانی دانش آموزان رو درک می نمایند، از معیارهای انتخاب دبیرستان خوب محسوب میشه. اگه این مشاوران تا حدی با علم روانشناسی هم آشنایی داشته باشند، تاثیر بیشتری در بهبود شرایط دانش آموزان مدرسه خواهند داشت.

3. توجه به علاقه دانش آموزان در بهترین دبیرستان

از نظر من این معیار، مهم ترین معیار برای انتخاب بهترین دبیرستان دوره اول و دوره دوم و حتی برای انتخاب بهترین مدارس کنکور هست. بعضی از مدارس موقع راهنمایی تحصیلی و یا انتخاب رشته کنکور، بدون در نظر دریافت علاقه دانش آموزان، اونها رو به سمت انتخاب رشته های پرطرفدارتر تشویق می نمایند. از دیدگاه چنین مدارسی همه دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک باید مهندس بشن و اصولا مهندسی مکانیک و برق و کامپیوتر مهم تر از سایر رشته های مهندسی هست. از طرفی دانش آموزان رشته تجربی هم باید برن سراغ پزشکی یا دندانپزشکی. در رشته انسانی هم اصولا حقوق و قضاوت حرف اول رو می زنند. در هنگام انتخاب رشته در دبیرستان های معمولی، تشخیص مشاور غیرمتخصص دبیرستان مهمه و علاقه دانش آموز صندلی مهمی برای انتخاب رشته نداره. بنابراین عجیب نیست که تو جامعه مون هزاران مهندس بیکار یا صدها پزشک که هیچ علاقه ای به شغلشون ندارند رو می بینیم. پزشکانی که گاها شغل مشاوره کنکور رو به دلیل درآمدش به شغل شریف پزشکی هم ترجیح میدن.

اما یک مدرسه خوب با کادر متخصص، موقع انتخاب رشته و مشاوره با دانش آموزان، به علایق دانش آموز اهمیت زیادی میده. در بهترین دبیرستان های دوره دوم هدف ورود دانش آموزان به رشته های پرطرفدار برای تکمیل رزومه مدرسه نیست. بلکه به علاقه دانش آموزان هم توجه زیادی میشه. یکی از بهترین دبیرستان های تهران در این زمینه، دبیرستان مدبران بارسا ست. این مدرسه توجه ویژه ای به علاقه دانش آموزان داره و برای شخصیت اونها احترام قائله. تا جایی که یکی از بهترین مدارس هست که تقریبا هر سال در جشنواره های مختلف دانش آموزی (مثل جشنواره خوارزمی و ابن سینا و…) شرکت نموده و دانش آموزانش به دلیل نوآوری ها و ایده های مبتکرانه شون رتبه های برتر این جشنواره ها رو کسب می نمایند. چنین دستاورد بزرگی رو باید حاصل توجه مدرسه به علایق دانش آموز و احترام به ابعاد مختلف استعدادهای دانش آموزان بدونیم. میشه گفت همین مسئله دلیلی شده که دبیرستان مدبران بارسا به عنوان بهترین مدرسه غیرانتفاعی دخترانه شناخته بشه (جالبه بدونید دبیرستان مدبران بارسا یک بار به عنوان بهترین مدرسه خاورمیانه هم انتخاب شده).

4. تجهیزات و امکانات مناسب در بهترین دبیرستان

با شرایطی که پیش اومده و اهمیت پیدا کردن آموزش آنلاین، خیلی از بهترین دبیرستان های کشور که قبلا حرف های زیادی برای گفتن داشتند، به دلیل عدم ایجاد امکانات و زیرساخت های مناسب نتونستند در زمینه آموزش مجازی پیروز عمل نمایند. در حالیکه پیش بینی میشه حتی بعد از سرانجام یافتن تعطیلی های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش مجازی همچنان اهمیت ویژه ای در بسیاری از زمینه ها داشته باشه. در اینجا توجه مدارس به ایجاد امکانات و تجهیزات مناسب و به روز، اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنه.

از میان بهترین مدارس تهران که در این مدت شرایط برگزاری کلاس آنلاین رو برای دانش آموزان فراهم کردند، تمام مدارس پیروز نشدند رضایت کامل دانش آموزان و خانواده ها رو جلب نمایند. یکی از مدارس برتر تهران که علاوه بر جلب رضایت دانش آموزانش در زمینه تدریس آنلاین، اقدام به برگزاری اردوی مطالعاتی آنلاین هم کرد تا دانش آموزان سایر مناطق کشور هم از خدمات آموزشی اون استفاده نمایند و بتونند با نظارت ناظران مطالعاتی، در ایام نوروز در منزل خودشون درس بخونند، مدرسه آنلاین مدبران بارسا بود.

این اقدام مدرسه مدبران باعث شد دانش آموزان و داوطلبان کنکور بتونند در نوروز 99 بدون احتیاج به شرکت در اردوی مطالعاتی نوروز به شکل حضوری، مطالعه مفید خودشون رو ادامه بدند. موسسه آموزشی انتشاراتی بارسا سال جاری هم در نظر داره که اردوی مطالعاتی نوروز 1400 رو با بهترین امکانات برگزار کنه. خدماتی مثل برطرف اشکال دروس با بهترین اساتید، ورزش روزانه، 2 آزمون در هر روز و… از جمله امکانات اردوی مطالعاتی نوروز 1400 بارسا هست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان دخترانه مدبران بارسا و همچنین اطلاعات لازم درباره اردوی نوروزی آنلاین 1400 موسسه بارسا، کافی ست با شماره 02122677917 تماس بگیرید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2084

به "معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان دوره دوم و مدرسه کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معیارهای انتخاب بهترین دبیرستان دوره دوم و مدرسه کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید