مرداب هسل ، صورتی در زمستان و نارنجی در پاییز

به گزارش راوه بلاگ، طبیعت بی نظیر و زیبایی بی حد و حصر قسمت های شمالی کشور همیشه ما را شگفت زده کرده است. در قسمت های شمالی کشور، آب و هوا معمولا مرطوب و معتدل است. چنین آب و هوایی، مرداب ها و تالاب های بسیار را پدید می آورد و این پدیده های طبیعی خود به خود باعث زیبایی خیره کننده این قسمت از کشور خواهند شد. یکی از زیباترین مرداب های موجود در قسمت های شمالی، مرداب هسل نام دارد. مرداب هسل در چالوس قرار داشته و علاوه بر اینکه خود مرداب از ظرافت و جذابیت بالایی برخوردار است، راستا رسیدن به مرداب نیز درهای دیگری از زیبایی و جذابیت را به روی شما باز خواهد کرد. خلاصه که مرداب هسل در چالوس از بهترین گزینه ها برای یک ایرانگردی حسابی است. برای آشنایی بیش تر با این مرداب زیبا در شمال ایران با خبرنگاران همراه باشید.

مرداب هسل ، صورتی در زمستان و نارنجی در پاییز

آیا معنای کلمه هسل را می دانید؟

معنای کلمه هسل را می توانید از محلی های این منطقه نیز پرس و جو کنید. در قسمت های شمالی کشورمان یک گویش شیرین به نام تبری کلارستاقی وجود دارد که در این گویش معنای کلمه هسل را آبگیر فصلی می گویند. بد نیست این را هم بدانید که برخی از کلمه هسل به نام آب راکد یاد می کنند. بین این دو معنی، اولی بیشتر به این مرداب نزدیک است و به همین دلیل است که معنی اول را معمولا خواهید شنید.

آیا از موقعیت جغرافیایی مرداب هسل چالوس چیزی می دانید؟

مرداب هسل چالوس را می توان اطراف مرزن آباد و چالوس پیدا کرد. دسترسی به این مرداب زیبا و شگفت انگیز، بسیار آسان خواهد بود. روستاهای طلاجو و سینوا از روستاهای نزدیکی این مرداب هستند. در صورتیکه هوا در حوالی این مرداب مناسب باشد، کمپ و چادر پیشنهاد مناسب تر و هیجان انگیزتری برای اقامت در این مکان است و در غیر این صورت باید بدانید که روستاهای نزدیک به مرداب هم برای اقامت شما بسیار مناسب خواهند بود. مطمئن باشید که اهالی این روستاهای شمالی به گرمی از شما استقبال و پذیرایی خواهند کرد. در اطراف این مرداب جنگل های بسیار زیبا و تماشایی و سرسبز مشل را هم خواهید دید و اگر مایل بودید بعد از بازدید از این مرداب به این جنگل ها هم سری بزنید و چند ساعتی را در طبیعت به یاد ماندنی این جنگل ها سپری کنید. در قسمت های جنوبی جنگل مشل، می توانید جنگل های کردشت و سوته لار را پیدا کنید و همچنین در قسمت های شمالی جنگل های مشل نیز گاوسرای قدیمی مشعل واقع شده است. برای رسیدن به مرداب هسل لازم است که از میان یک سری درخت تنومند و سر به فلک کشیده عبور کنید که نزدیک به چهل و پنج دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت ولی زیبایی راستا ارزش این زمان را دارد.

در کدام فصل بهتر است که به مرداب هسل برویم؟

با توجه به این که این مرداب در هر کدام از فصول سال، به رنگ متفاوتی ظاهر خواهد شد، در هر فصلی هم جذابیت خاص خود آن فصل را خواهد داشت. در فصل بهار این مرداب با رنگ سبز و یک دست خود دلبری خواهد کرد و در پاییز با هزار رنگ طبیعی که بر صحنه طبیعت مرداب پاشیده خواهد شد، به شکلی خاطره انگیز، نفس بازدید کنندگان را بند خواهد آورد. در فصل زمستان نیز تنها مردابی صورتی و دلربا را میان طبیعت رنگ باخته زمستانی شاهد خواهید بود. اگر از آن دست عاشقان طبیعت گردی در فصل زمستان هستید و قصد دارید مرداب هسل را نیز در همین فصل بازدید کنید، مراقب بارندگی های این منطقه در این فصول باشید.

جاذبه های دیدنی اطراف مرداب هسل

راستا رسیدن به این مرداب سرشار از درختان سر به فلک کشیده است. این درختان باعث می شوند که راستا دسترسی به مرداب هسل بسیار وهم آلود به نظر آید. در این جنگل شما شاهد درختانی مانند ممرز، راش، خرمالو و آلو هستید. رنگ های مختلفی که این درختان در فصولی مانند پاییز و بهار به خود می گییرند بسیار دیدنی است و ممکن است احساسات هر کسی را جریحه دار کند. اگر زمان بازدید از این مرداب، بخت با شما یار باشد ممکن است بتوانید پیروز به مشاهده جوجه تیغی، سنجاب و آهو نیز بشوید. در کنار تمام زیبایی های طبیعی که در این ناحیه وجود دارد، شما شاهد تغییر رنگ آب مرداب هسل در فصول مختلفی از سال خواهید بود. این طور که مشاهده شده است، بر قسمت های سطحی مرداب هسل جلبک هایی دیده خواهند شد که نزدیک به نیم سانتی متر عرض دارند. این جلبک های سطحی بر روی مرداب هسل در هر فصلی از سال باعث دگرگونی رنگ آب مرداب خواهند شد به طوری که این مرداب را در فصول بهار و تابستان به رنگ برگ های درختان مشاهده خواهید کرد. قسمت هیجان انگیزتر تغییر رنگ آب مرداب را در فصول پاییز و زمستان شاهد خواهید بود که در پاییز نارنجی رنگ بوده و در فصل زمستان به رنگ صورتی تغییر پیدا خواهد کرد.

برای سفر به مرداب هسل تردید نکنید

امروزه این مرداب بسیار کم عمق شده است ولی در زمان های گذشته عمیق تر بود. در همان زمان هایی که آب این مرداب عمیق بود، گونه های جانوری متفاوتی مانند لاک پشت، وزغ و زالو را می توانستید در اطراف مرداب تماشا کنید ولی با کشیدن جاده ای در نزدیکی این مرداب، این گونه ها به طور کلی از بین رفتند و امروزه اثری از آن ها باقی نمانده است. به امید روزی که انسان ها با این طبیعت شگفت انگیز بی رحم نباشند و باعث نابودی بیش تر از این بر روی کره زمین نشوند. شما هم هنگام گردش و تفریح حواستان به روشن کردن آتش و دور انداختن زباله هایتان باشد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همگردی
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 385

به "مرداب هسل ، صورتی در زمستان و نارنجی در پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرداب هسل ، صورتی در زمستان و نارنجی در پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید