با جاهای دیدنی سیاهکل و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

به گزارش راوه بلاگ، همانطور که می دانید سفر به گیلان در چند سال اخیر به سفری کلاسیک تبدیل شده و گروه های زیادی در سال به این استان زیبا سفر می نمایند. اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی از سفرروندگان به گیلان داشته باشیم باید در میان عشاق رشت، انزلی، ماسال و تالش جایی هم برای سیاهکل دوستان قرار دهیم. منطقه ای کوهستانی و جنگلی در دل گیلان زیبا که سالانه پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران است و زیبایی های فراوانش دل هر بیننده ای را می برد. سیاهکل در مرکز گیلان با جاده های پر پیچ و خم جنگلی و کوهستانی اش و و دشت ها و مراتع زیبایش می تواند یکی از برترین مقاصد سفرهای شمال دوستان باشد. طبیعتی زیبا، پوشش گیاهی متنوع و چشم نواز و آب و هوایی معتدل و مرطوب این منطقه را در تابستان های داغ به مقصدی مناسب تبدیل نموده است. گفتن ندارد که بهار و پاییزهای نوار شمالی ایران هم به علت زیبایی های منحصر به فردش همواره زمان مناسبی برای سفر است. بنابراین به جز زمستان های سرد سیاهکل کوهستانی در بقیه وقت های سال می توانید به این منطقه سفر کنید و زیبایی های ان را درک کنید. بعلاوه وجود چندین و چند جاذبه گردشگری در آن منطقه موجب شده تا بسیاری برای تماشا جاهای تماشای سیاهکل به این منطقه سفر نمایند. به هر روی کیفیت سیاهکل چنان است که سفر به آن به هیچ وجه شما را خسته نمی کند و هر روز فرصتی برای گردش و جست وجو در آن را دارید.

با جاهای دیدنی سیاهکل و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

چطور به سیاهکل سفر کنیم؟

سیاهکل در مرکز گیلان واقع شده است و از آنجایی که با چند شهر مهم این استان هم مرز است، رسیدن به سیاهکل کار چندان سختی نیست. معمول ترین جهت برای رسیدن به سیاهکل این است که خودتان را به رشت برسانید. سپس فاصله 42 کیلومتری رشت تا لاهیجان را بپیمایید. از لاهیجان هم 15 کیلومتر تا سیاهکل رانندگی کنید. البته در جاده ای کوهستانی و پر پیچ و خم.

جدیدترین آگهی های اجاره ویلا در سیاهکل

طی کردن این جهت برای تماشا جاهای تماشای سیاهکل کمترین کاری است که می توانید انجام دهید. سیاهکل با رودسر، املش، لنگرود، رودبار، الموت، لاهیجان و رشت همسایه است. بنابراین اگر در سیاهکل سکونت دارید گزینه های زیادی پیش رو دارید که برای یک سفر یک روزه به آن سر بزنید. اگر هم در هر کدام از این شهرها ساکن شده اید، این را بدانید که یک سفر حداقل یک روزه مجذوب نماینده برای تماشا سیاهکل پیش روی شماست.

جاهای تماشای سیاهکل

جاهای تماشای سیاهکل را باید بین دو دسته کلی جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی قرار گرفته است. سیاهکل روزگاری یکی از مراکز قدرت دیلمیان و آل بویه بود. برای همین هم در این منطقه آثار تاریخی زیادی وجود دارد. اغلب آثار تاریخی پیوند ویژه ای با طبیعت سخت این منطقه دارد. بیشتر جاهای تماشای سیاهکل در دسته بندی تاریخی قلعه یا جان پناه هایی هستند که در موقعیت خاصی قرار دارند و دسترسی به آن ها برای دشمنان سخت بوده است. علاوه بر جاذبه های تاریخی این منطقه از گیلان جادذبه های طبیعی فراوانی هم دارد. طبیعت سیاهکل به چشم انداز ها چشم نواز و فوق العاده زیبایش هر ساله تعداد زیادی توریست را به خود می خواند. شاید اگر خیلی سخت گیر نباشیم، بتوانیم مهم ترین جاهای تماشای سیاهکل را در دسته بندی زیر خلاصه کنیم:

  • آبشار لونک
  • آبشار بابا ولی
  • حمام تاریخی دیلمان
  • کاروانسرای تی تی
  • قلعه گرماور
  • قلعه کوتول شاه
  • قله درفک
  • جاده جنگلی سیاهکل
  • استخر و پارک پاشوران
  • پناهگاه سنگی گیلارکش
  • خانه عضدی
  • روستای بالارود
  • روستای پیرکوه
  • روستای چوشل
  • روستای میکال

آبشارهای سیاهکل؛ لونک و بابا ولی

روستای باباولی یکی از زیباترین روستاهای سیاهکل است. در اطراف این روستا آبشاری قرار گرفته است که یکی از جاذبه های توریستی این شهر و نمادی از طبیعت سیاهکل است. آبشاری که نامش را از همین روستا دارد و به آبشار باباولی معروف است. آبشار 20 متری باباولی یک آبشار فصلی است. موقعیت این آبشار در دل جنگل و بعلاوه چشم انداز ای که در اطرافش ایجاد می نماید، بین اهالی و توریستان بسیار محبوب است. بعلاوه این آبشار و طبیعت اطرافش یکی از برترین منطقه ها برای کمپ کردن و ماندن های شبانه در دل جنگل است.

در کنار این آبشار و در حوالی روستا بقعه بابا ولی هم قراردارد که یک بنای مذهبی بازمانده از قرن یازدهم است. اما سیاهکل یک آبشار دیگر هم دارد که معروف تر از آبشار فصلی باباولی بوده و آن هم آبشار معروف لونک است. آبشاری که به آبشار دوقلو هم معروف است. رفتن و تماشا آبشار لونک چندین و چند مزیت دارد. نخست اینکه این آبشار در دل جنگلی به همین نام است. جنگل لونک که بخش کوچکی از هیرکانی زیباست و مانند همه جای این پهنه مجذوب نماینده در دل خودش زیبایی های فراوانی هم دارد. دیگر اینکه در اطراف آبشار 6 متری لونک، امکانات رفاهی و سرگرمیی فراهم شده و می توانید با خیال راحت به آن سفر کنید.

حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان یک اثر تاریخی به جا مانده از دوره ایلخانی در سیاهکل است. احتمالا سالم ترین و سرحال ترین بنای تاریخی این منطقه که هنوز هم سالم و پا برجا منتظر بازدیدنمایندگان است. البته این بنا سال ها زیر گل مدفون شده بود که بعدها به دستور میرزا علی میر بلوک از خوانین دوران قاجار از زیر خاک بیرون آمد و بازسازی شد.

به پاس تولد دوباره ای که به وسیله این فرمانروای قاجاری به این حمام بخشیده شده، نامش در میان بعضی اهالی به حمام میربلوک هم مشهور است. نورگیرهای مرمری شفاف این حمام یکی از منحصربه فردترین نمونه های نورگیر در معماری ایرانی است. این حمام 500 ساله یکی از مهم ترین جاهای تماشای سیاهکل به شمار می رود.

کاروانسرای تی تی

در میان همه منطقه ها تماشای سیاهکل احتمالا خاص ترین مورد کاروانسرای تی تی است. احتمالا تصویری از این کاروانسرای آجری در حال فروریختن را در دل جنگل دیده اید. در حالی که از میان آجرهای قرمز، گیاهان سبز زیبا روییده است. کاروانسرای تی تی یک اثر تاریخی بازمانده از دوران صفوی است. این کاروانسرا در 25 کیلومتری لاهیجان و 75 کیلومتری رشت در حوالی سیاهکل واقع شده و در سیاهکل در سال 1375 به شماره 1784 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

اهالی منطقه مثل بیشتر نام هایی که در گیلان مازندران تلفظ می شود، به آن تی تی کاروانسرا می گویند. تی تی در گیلان و مازندران به معنی شکوفه درخت است و بعضی نام این کاروانسرا به درخت های فراوان و پر شکوفه اطرافش نسبت می دهند و دیگرانی هم از شخصیتی تاریخی به نام تی تی بانو نام می برند که کاروانسرا به افتخارش نامگذاری شده است. این کاروانسرا از جمله معدود کاروانسراهای خطه شمال ایران است و در بیرون شهر واقع شده بود. بنای این کاروانسرا اکنون با کمترین ملاحظات نگهداری کم و بیش در حال تخریب است.

قلعه های سیاهکل؛ گرماور و کوتول شاه

قلعه و برج گرماور در روستای گرامرو و مشرف به مراتع و دشت های دیلمان ساخته شده است. یافته های باستان شناسی نشان می دهد که این قلعه روزگار پررونقی داشته و مساحت زیادی را در کوه های دیلمان در اختیار داشته است. اکنون اما تنها برج دیده بانی آن به جای مانده است.

قدمت قلعه گرمارو به دوران پیش از اسلام باز می شود و مانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی سیاهکل علیرغم ثبت ملی به امان خدا رها شده است. کوتول شاه یک قلعه زیبای دیگر در دل جنگل های سیاهکل است که بی شباهت به لوکیشن فیلم های ترسناک نیست. یک عمارت مرموز و پر داستان با قدمتی 500 ساله در دل جنگل های هیرکانی. قدمت این قلعه به دوران تیموری باز می شود و به شخصی به نام کوتول شاه که حاکم کوهستان بوده منسوب است. به جز این دو قلعه معروف می توان از کوتی، کافر قلعه، گردن رودسر به عنوان قلعه های معروف کوهستان های گیلان یاد کرد.

قله درفک

بسیاری سیاهکل و طبیعت سیاهکل را به نام قله درفک می شناسند. معروف ترین قله استان گیلان که هر ساله کوهنوردان زیادی را به سمت خودش می خواند. اگر استادیوم چوکای تالش در استان گیلان به آشیانه عقاب ها معروف است، درفک به معنی واقعی قلعه عقاب ها است. این قله به علت ارتفاع زیادش مکان مناسبی برای زندگی عقاب ها بوده و برای همین هم به قلعه عقاب ها معروف است. نکته جالب درباره درفک این که یک قله آتشفشانی است. البته که این آتشفشان اکنون خاموش است و فعالیتی ندارد؛ اما به هر روی تماشا آن خالی از لطف نیست.

جاده جنگلی سیاهکل

دوست داران طبیعت سیاهکل یک هدف معروف در این منطقه دارند. جاده جنگلی سیاهکل. جهتی که شما را از سیاهکل به دیلمان می رساند و فوق العاده زیباست. یکی از برترین جاده های جنگلی - کوهستانی ایران که در بهار به شدت تماشای است. به ویژه اوایل بهار که هنوز رنگ سبزی طبیعت، تازه و نورسته است. در طول این جهت تپه هایی زیبایی قرار گرفته است که پر از تماشاگر است.

مردمی که به این جاده آمده اند اغلب روی این تپه ها بساطی پهن نموده اند و مشغول سرگرمی هستند. به ویژه اینکه نمایی بسیار عالی به دشت های و مراتع روبرو هم دارد. در طول این جهت جنگلی، بعلاوه کبابی ها و قطابی های فراوانی هم وجود دارند که گوسفند تازه ذبح شده را برای مشتری ها کباب می نمایند.

برترین آگهی های خبرنگاران برای سکونت کوتاه مدت در سیاهکل

استخر و پارک پاشوران

شاید نام دریاچه سیاهکل به گو شتان خورده باشد. مقصود از دریاچه سیاهکل همان استخر و پارک پاشوران است. دریاچه سیاهکل یک دریاچه مصنوعی است که در اطراف آن پارک و تفرجگاهی هم شکل گرفته است. در این دریاچه، قایق های پدالی کرایه داده می شود و مسافران و توریستان می توانند در آن لحظات خوشی را تجربه نمایند. ضمن اینکه در این منطقه امکانات رفاهی فراوانی هم برای توریستان تدارک دیده شده است. اگر با فرزندتان سفر می کنید استخر و پارک پاشوران با همان دریاچه سیاهکل در این شهر یک مقصد عالی به شمار میرود.

روستاهای سیاهکل

پاسخ به این سوال که زیباترین روستای سیاهکل کجاست، کمی سخت می شود. شاید بتوان گفت که زیباترین روستای سیاهکل وجود ندارد و باید از چندین و چند روستا در کنار هم و با یک رتبه و عدد به عنوان زیباترین روستاهای سیاهکل یاد کنیم. پیراکوه یکی از این روستاهای زیبا بوده که بین دو کوه قرار گرفته و به علت جنگل های فندق اطرافش به شدت معروف است.

چوشل دیگر روستایی است که در سیاهکل به چشمه های آب معدنی اش معروف است. میکال دیگر روستایی که چند نقطه تاریخی دارد و علاوه بر آن، طبیعت زیبا هم اطراف روستا را فرا گرفته است. در مجموع اینکه روستاهای سیاهکل جایی برای جست وجوگری است و در دل هر کدام شگفتی های فراوانی را می توانید پیدا کنید.

سخن آخر

اگر اهل سفر هستید، با توصیف های گفته شده بعید است سیاهکل را به مقصدی برای سفرتان انتخاب نکنید. البته اگر پیش از این به آن سفر ننموده اید. در سفر به سیاهکل باید این را هم بدانید که خوردنی های خوشمزه و فراوانی در انتظار شما است و سفر به این شهر یک سفر مجذوب نماینده به دل طعم و مزه های گیلانی هم هست. برترین فصل سفر به سیاهکل معنی ندارد. تنها اگر اهل سرما نیستید، می توانید دور زمستان سرد این کوهستان را خط بکشید و از بهار و تابستان و پاییزش لذت ببرید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2909

به "با جاهای دیدنی سیاهکل و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاهای دیدنی سیاهکل و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید