عدم تحمل لاکتوز ، علائم و درمان آن

به گزارش راوه بلاگ، عدم تحمل لاکتوز، اختلالی است که به علت حساسیت به لاکتوز موجود در شیر در برخی افراد ایجاد می گردد و غیر قابل درمان است.

عدم تحمل لاکتوز ، علائم و درمان آن

عدم تحمل لاکتوز یک اختلال گوارشی رایج است که زمانی رخ می دهد که بدن قادر به هضم کامل لاکتوز، نوعی قند موجود در شیر و محصولات لبنی نباشد. این شرایط به علت کمبود یا عدم وجود آنزیمی به نام لاکتاز ایجاد می گردد که مسئول تجزیه لاکتوز به قندهای ساده تر برای جذب در روده کوچک است. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

چرا بعضی ها نمی توانند لبنیات بخورند؟

هنگامی که فرد مبتلا به اختلال عدم تحمل لاکتوز ، از غذاها یا نوشیدنی های حاوی لاکتوز مانند شیر، بستنی یا پنیر استفاده می نماید، ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کند. این علائم می تواند شامل نفخ، گاز، درد شکم، اسهال و گاهی حالت تهوع باشد. شدت علائم از فردی به فرد دیگر فرق دارد.

انواع عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: علائم اولیه و علائم ثانویه.

عدم تحمل لاکتوز اولیه

این نوع، شایع ترین نوع این حساسیت است و به طور معمول یک بیماری ژنتیکی است که در طول زمان ایجاد می گردد. این بیماری در گروه های قومی خاص مانند مردم آسیای شرقی، آفریقایی یا بومیان آمریکا شیوع بیشتری دارد.

عدم تحمل لاکتوز ثانویه

مدل ثانویه این حساسیت در نتیجه آسیب یا بیماری در روده کوچک، مانند عفونت های دستگاه گوارش، بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده رخ می دهد. در این موارد، فراوری آنزیم لاکتاز به طور موقت مختل شده تا زمانی که بیماری زمینه ای مربوط به آن درمان گردد.

درمان حساسیت به لاکتوز

در حالی که عدم تحمل لاکتوز قابل درمان نیست، استراتژی های مختلفی برای مدیریت آن وجود دارد. بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند مقادیر کمی لاکتوز را بدون داشتن علائم خاصی تحمل نمایند.

بعضی دیگر ممکن است از غذاهای حاوی لاکتوز اجتناب نمایند و جایگزین های بدون لاکتوز یا کاهش دهنده لاکتوز مانند شیر بدون لاکتوز یا محصولات گیاهی ساخته شده از سویا، بادام یا برنج را انتخاب نمایند. علاوه بر این، مکمل های لاکتاز بدون نسخه در دسترس هستند و می توانند قبل از مصرف غذاهای حاوی لاکتوز برای یاری به هضم موثرتر لاکتوز مصرف شوند.

شایان ذکر است که عدم تحمل لاکتوز با آلرژی به شیر که یک پاسخ ایمنی به پروتئین های موجود در شیر و نه قند لاکتوز است، فرق دارد. آلرژی به شیر می تواند علائم شدیدتری مانند کهیر، خس خس سینه و حتی آنافیلاکسی تهدید نماینده زندگی ایجاد کند و احتیاج به پرهیز شدید از تمام محصولات لبنی دارد.

اگر پس از مصرف لاکتوز مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستید یا علائم گوارشی را تجربه می کنید، توصیه می گردد با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای تشخیص صحیح و هدایت در خصوص مدیریت بیماری خود مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: خواص کلم و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 3064

به "عدم تحمل لاکتوز ، علائم و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تحمل لاکتوز ، علائم و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید