نخستین جشنواره فولکلور البرزنشینان ایران در سمنان سرانجام یافت

به گزارش راوه بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به انتها نخستین جشنواره فولکلور البرزنشینان ایران گفت: خرده فرهنگ ها ظرفیت زیادی داشته و برای حفظ و احیاء، احتیاج به معرفی دارند.

نخستین جشنواره فولکلور البرزنشینان ایران در سمنان سرانجام یافت

به گزارش خبرنگاران از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حسین خواجه بیدختی در مراسم اختتامیه جشنواره فولکلور البرز نشینان با قدردانی از همراهی خوب مردم سمنان و مسافران از ویژه برنامه های این جشنواره گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره فولکلور، معرفی، حفظ و احیای خرده فرهنگ ها بود.

وی با اشاره به اینکه مراسم آئینی استان ها در شب های جشنواره برگزار می شد، اضافه نمود: برگزاری این جشنواره نقش مؤثری در افزایش نشاط اجتماعی در مردم داشت.

برنامه های آخرین روز جشنواره فولکلور البرزنشینان، با اجرای چاووشی خوانی و پرچم گردانی پرچم متبرک شده در حرم حضرت علی (ع)، دوتارنوازی استاد یگانه از مفاخر موسیقی نواحی ایران، اجرای مراسم آئینی خراسان رضوی، دوتار نوازی گروه چناران، نورافشانی و اهدای جوایز نفیس به برندگان جشنواره به خاتمه رسید.

اجرای مراسم آئینی عیدانه شاهرود و میامی، برگزاری مسابقه فرهنگی، آئین چوب بازی روستای حسن آباد سمنان، مراسم معنوی تعزیه، کتولی خوانی استان گلستان، مراسم آئینی روستای افتر سرخه، جشنواره عرق نعنا، مراسم آئینی خراسان شمالی، برنامه آئینی شهرستان دامغان مراسم آئینی گروه آوای ایل سنگسر بخشی از مراسم آئینی و نشانگر فرهنگ عامه بود که در این جشنواره برگزار گردید.

هنرمندان صنایع دستی استان های شرکت کننده در این جشنواره شامل گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، البرز، قزوین، زنجان و سمنان در 110 غرفه به ارائه صنایع دستی و سوغات منطقه خود پرداختند.

جشنواره فولکلور البرز نشینان از هجدهم تا بیست و چهارم شهریورماه در محل پارک شهروندی پارک سیمرغ سمنان اجرا شد.

استان سمنان در نوار جنوبی رشته کوه های البرز واقع شده است. این استان خاستگاه فرهنگ ها و آداب ورسوم کهنی است که شماری از این آئین ها به یادگار مانده اند، بر این اساس تا به امروز 61 اثر معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

فولکلور یا فرهنگ عامه میراث قومی و معنوی یک ملت است. فولکلور هر منطقه مجموعه ای از رفتارها، گفتارها، پوشش ها، آداب ورسوم و عاداتی است که افراد آن منطقه، آنها را از گذشتگان و نیاکان خود به ارث برده اند.

منبع: تسنیم
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 392

به "نخستین جشنواره فولکلور البرزنشینان ایران در سمنان سرانجام یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین جشنواره فولکلور البرزنشینان ایران در سمنان سرانجام یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید