سودان ، حمیدتی: نیروهای ما در لیبی نمی جنگند؛حفتر با میانجیگری خارطوم مخالفت کرد

به گزارش راوه بلاگ، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان با تکذیب حضور نیروهای این کشور در لیبی برای جنگ در کنار خلیفه حفتر گفت که خارطوم برای میانجیگری میان طرف های درگیر در لیبی اعلام آمادگی کرد اما حفتر نپذیرفت.

سودان ، حمیدتی: نیروهای ما در لیبی نمی جنگند؛حفتر با میانجیگری خارطوم مخالفت کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت که وی تلاش کرده تا طرح صلح در لیبی را هدایت و در این زمینه میانجیگری کند و دولت وفاق ملی لیبی با این امرموافقت کرده است اما خلیفه حفتر آن را نپذیرفت.

به نوشته پایگاه خبری عربی 21، وی در گفت وگویی تلویزیونی، حضور نیروهای سودانی در کنار نیروهای حفتر در لیبی را تکذیب کرد و گفت که هدف از وارد کردن اتهامات مبنی بر حضور نیروهای واکنش سریع سودان در لیبی در کنار حفتر، شیطنت است.

این در حالی است که دولت لیبی بارها تصاویر و ویدئوهایی از ده ها اسیر و کشته سودانی را در جریان درگیری های اطراف طرابلس منتشر کرده است. همچنین در گزارش کارشناسان سازمان ملل و دبیر کل این سازمان در نوامبر 2019 و ژانویه 2020، آمده بود که امارات صدها مزدور را از سودان و چاد برای جنگ در لیبی در کنار خلیفه حفتر اعزام کرده است.

اما حمیدتی توضیح داد که این خبر صحت ندارد و نباید لیبی و یمن را که در آن نیروهای واکنش سریع سودان در چارچوب ائتلاف عربی به رهبری عربستان حضور دارند، با یکدیگر مقایسه کرد.

وی مدعی شد که نیروهای سودانی در یمن در چارچوب ائتلاف کشورهای حامی دولت قانونی این کشور حضور دارند، امری که در لیبی وجود ندارد.

توضیح درباره دلیل عدم استقبال از وزیر خارجه قطر

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عدم استقبال از وزیر خارجه قطر در خارطوم اشاره کرد و گفت: وزیر خارجه قطر پس از تغییری که در سفر ماه آوریل گذشته اش به سودان روی داد، دیروز، بدون اطلاع شورای نظامی سودان، وارد خارطوم شد به همین دلیل، استقبال از او از سوی این شورا رد شد.

حمیدتی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه سودانیه 24، توضیح داد: ما هیچ مسئله ای با قطر یا هر کشور دیگری نداریم و روابط خود را بر اساس منافع کشور بنا می گذاریم.

وی بدون اینکه نامی از هیچ کشوری ببرد، گفت که برخی طرف ها تلاش کردند پس از سرنگونی رئیس جمهور عمر البشیر و روی کار آمدن شورای نظامی در سودان، در روابط خارطوم و دوحه فتنه انگیزی کنند و به این روابط آسیب بزنند به همین دلیل این طرف ها وزیر خارجه قطر را از سوی شورای نظامی بدون اطلاع این شورا، به سودان دعوت کردند و پس از آنکه شورای نظامی استقبال از وزیر خارجه قطر را نپذیرفت اقدامات تحریک آمیز خود علیه این شورا را آغاز کردند.

حمیدتی توضیح داد که این یکی از توطئه هایی است که با هدف تحت فشار گذاشتن شورای نظامی، علیه آن چیده شده است.

معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان در بخش دیگری از این گفت وگو توضیح داد: سعودی ها و اماراتی ها پس از سقوط عمر البشیر اعلام کردند که برای حمایت از مرحله انتقالی در سودان، سه میلیارددلار کمک کنند. اما برخی مسائل دارای بعد سیاسی(بدون توضیح بیشتر) موجب شد تا این مبلغ را دریافت نکنیم و تنها 500 میلیون دلار ودیعه به ما داده شد.

اعتراض های مردمی سودان که از 19 دسامبر 2018 (28 آذر 97) در اعتراض به افزایش قیمت نان آغاز شد تا سرنگونی دولت عمر البشیر در 22 فروردین ماه گذشته با دخالت نظامیان این کشور پیش رفت و ارتش با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان قدرت را در دست گرفت.

حکومت سودان در حال حاضر در دوره انتقالی به سر می برد که از 21 آگوست گذشته آغاز شده و تا 39 ماه ادامه دارد و به برگزاری انتخابات منتهی می شود. در این مدت قدرت میان شورای نظامی و ائتلاف قوی الحریه و التغییر(ائتلاف اصلی معارضان سودانی) تقسیم شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 916

به "سودان ، حمیدتی: نیروهای ما در لیبی نمی جنگند؛حفتر با میانجیگری خارطوم مخالفت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان ، حمیدتی: نیروهای ما در لیبی نمی جنگند؛حفتر با میانجیگری خارطوم مخالفت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید