رایزنی برای جلوگیری از تخریب در محوطه های باستانی ارجان و چگاسفلی

به گزارش راوه بلاگ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احسان شیخ بارانی امروز شنبه 31 خردادماه 99 گفت: این جلسه با حضور برخی نهادهای حقوقی، ادارات و مدیران شرکت ها از جمله مدیرعامل شرکت سیمان بهبهان، و نمایندگان شرکت بهره برداری آبیاری مارون، اداره منابع طبیعی، اداره جهاد کشاورزی و اداره بنیاد مسکن شهرستان بهبهان و همچنین فرماندار شهرستان در محل فرمانداری بهبهان برگزار شد.

رایزنی برای جلوگیری از تخریب در محوطه های باستانی ارجان و چگاسفلی

او با بیان این که این نشست به منظور جلوگیری از تخریب ها در عرصه محوطه باستانی ارجان و چگاسفلی برپا شد، اضافه نمود: از آنجا که چند دهه است که شرکت های پیش گفته، در عرصه ارجان و چگاسفلی تخریب های متعددی را به بهانه های مختلف از جمله برداشت معادن، ساخت ساز و یا بهسازی کانال های زهکشی انجام می دهند، بسیاری از رشته قنات ها در این عرصه و عرصه تل چگاسفلی تا مرز نابودی پیش رفته بودند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی اعلام کرد: در این جلسه راهکارهایی برای جلوگیری از تخریب های بیشتر این دو محوطه باستانی ارائه و مقرر شد به منظور اجرای هرگونه پروژه، از پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی استعلام گرفته شود و شرکت های بهره برداری آبیاری مارون و شرکت سیمان و دیگر ادارات، تا پیش از استعلام هیچ گونه فعالیت و پروژه اجرایی نداشته باشند.

او اضافه نمود: در این خصوص فرماندار بهبهان نیز حمایت همه جانبه خود را از اهداف پایگاه ارجان و چگاسفلی گفت.

شیخ بارانی گفت: در این نشست مسئول پایگاه حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهبهان نیز دیدگاه و نظرات خود را نسبت به حفاظت هرچه بیشتر از محوطه باستانی ارجان و چگاسفلی گفت و در ادامه کارشناس حقوقی اداره بهبهان نیز نسبت به دعوی حقوقی و پبگیری های قضائی در خصوص هرگونه تخریب دراین عرصه ها تذکرداد.

او در ادامه با اشاره به محوطه باستانی ارجان اعلام کرد: ارجان (ارگان) شهری باستانی است که دارای 400 هکتار عرصه مصوب و دارای انواع معماری تاریخی شامل معماری مسکونی، مسجد، آرامگاه، پل، حملام، دروازه، قلعه های متعدد است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی اضافه نمود: این شهر همچنین دارای سیستم آب رسانی دقیق شامل ده ها رشته قنات است و یکی از شهرهای مدرن باستانی در ایران و دنیا محسوب می شود. ضمن این که محوطه ها و تپه های باستانی فراوانی در عرصه و حریم این شهر واقع شده اند که بر اثر فعالیت های کشاورزی طی سال های گذشته تاحدودی آسیب دیده اند.

او درباره محوطه باستانی چگاسفلی نیز گفت: تپه باستانی تل چگاسفلی در حاشیه رودخانه زهره و در دشت زیدون واقع شده است. این تپه باستانی دارای عرصه و حریم مصوب حدود 30 هکتار است و نخستین فصل کاوش باستان شناسی در این مکان باستانی توسط دکتر عباس مقدم باستان شناس برجسته پژوهشکده باستان شناسی کشور انجام شد. در مجموع چهار فصل کاوشتا سال 1398 در این مکان انجام شده است.

شیخ بارانی اضافه نمود: تمدن بی نظیر شش هزارساله چگاسفلی شامل انواع معماری منحصربه فرد از جمله گورستان و معابدی است که باعث شگفتی باستان شناسان ایران و دنیا شده و خوشبختانه علاوه بر ثبت ملی، مقدمات ثبت دنیای این محوطه باستانی هم فرآهم شده است که ایجاد سایت موزه باستان شناسی از جمله این اقدامات خواهد بود.

او گفت به طور کلی دو محوطه باستانی ارجان و چگاسفلی باتوجه به پیشینه تمدنی، این قابلیت را دارا هستند تا تحول شگرفی را در حوزه تاریخی، رونق گردشگری و اقتصادی شرق خوزستان و بهبهان ایجاد کنند که البته دستیابی به این اهداف عام المنفعه مشروط به حفاظت این محوطه ها در مقابل تخریب اشخاص حقیقی و حقوقی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1025

به "رایزنی برای جلوگیری از تخریب در محوطه های باستانی ارجان و چگاسفلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی برای جلوگیری از تخریب در محوطه های باستانی ارجان و چگاسفلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید