دورنمای پرابهام روابط امریکا با چین

به گزارش راوه بلاگ، شروع برنامه گفت و گوهای دوجانبه رئیس جمهوری تازه وارد امریکا با رهبران خارجی، حدس ها درباره زمان مذاکرات امریکا و چین برای بازسازی روابط درهم شکسته دو کشور را تقویت نموده است.

دورنمای پرابهام روابط امریکا با چین

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، جو بایدن برخلاف دونالد ترامپ که در بدو ورود بدون در نظر دریافت ملاحظات سیاسی، به نظر می رسید کاملاً بی برنامه با رهبران کشورها تماس گرفت، براساس یک زمانبندی مشخص شده کار را با مکالمه با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا درباره بحران کرونا و درخواست مجوز ساخت لوله نفتی مرزی و پس از آن با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک پیش برد. اما روابط قدیمی بایدن با شی جین پینگ، همتای چینی اش و اینکه او پس از 2 ساعت ورود به کاخ سفید در نخستین فرصت خاطره شام صمیمانه با او را برای کارکنان و اعضای کابینه اش تعریف کرد، به باور تحلیلگران دیدگاه بایدن برای تغییر سیاست با چین را نشان می دهد. این در حالی است که به نوشته چاینا مورنینگ پست، نگاه چین برای مذاکرات پس از دوران پرچالش ترامپ نیز بسیار مثبت است، حتی چند روز پیش از تحلیف جو بایدن، رسانه دولتی چین نوشت شی جین پینگ در پاسخ نامه یکی از رؤسای شرکت های عظیم امریکایی، از ارتقای روابط دو کشور و بهبود شرایط با روی کار آمدن دولت جدید نوشته است.

گرچه رقابت استراتژیک چین و امریکا، پکن را از واشنگتن دور می نماید اما تحلیلگران معتقدند اشتیاق به روابط دو قدرت عظیم اقتصادی دنیا، شی جین پینگ را به مذاکره مشتاق تر نشان می دهد. آن هم در زمانی که بایدن به دلیل دغدغه های داخلی امریکا، اولویت هایش را بر برطرف بحران کرونا و از بین بردن مسائل اقتصادی قرار داده است. ژائو مینگائو، استاد دانشگاه تسینگوآ معتقد است: در حال حاضر دیگر روابط شخصی رؤسای جمهوری چین و امریکا چندان مثمرثمر نیست و هرگونه مذاکره ای در ابعاد چندجانبه باید انجام گردد اما در شرایط فعلی ضرورتی برای طرفین ندارد. شی و بایدن بخوبی یکدیگر را می شناسند اما این آشنایی قدیمی می تواند اثرات مثبت و منفی بسیار ویژه ای برای بایدن داشته باشد؛ چراکه با نگاه چین ستیز داخلی ممکن است به ضعف نشان دادن در برابر چین متهم گردد؛ بنابراین برای هر دو طرف بهتر است به جای مذاکرات مستقیم، دیدارهایی در حاشیه نشست های بین المللی مانند G20 یا نشست های مرتبط با کرونا انجام دهند.

ناظران بین المللی بر این باورند که چین برای تغییر روابط با امریکا و پاک کردن تصویری که مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ از حزب کمونیست به عنوان مرکز تهدیدات دنیا ساخته بود، بیش از امریکا مترصد فرصت مذاکره است.

سیاستی همسو با احزاب

ژانت یلن، گزینه منتخب وزیر خزانه داری امریکا نیز چین را مهم ترین رقیب استراتژیک خواند و همکاری امریکا را تنها با متحدانش میسر دانست: ما باید اقدامات متخاصمانه، غیرعادلانه و غیرقانونی چین را فراموش نکنیم. این یک گوشه از نگاهی است که امریکا بر روابط با چین دارد. گرچه به باور تحلیلگران رفتار عقلایی این است که دولت بایدن برای تغییر نگرش با چین کار نمایند اما شواهد غیر از این را نشان می دهد. محققان مرکز بیکان پالسی معتقدند: شرایط به گونه ای است که تیم بایدن را مشتاق تر از رقابت به ادامه تخاصم نشان می دهد. بواقع در حال حاضر سیاست غالب امریکا در میان احزاب عظیم جمهوریخواه و دموکرات بر پایه تخاصم با چین است و به نظر می رسد همین شرایط نیز سبب اظهارنظر دوپهلوی کابینه بایدن شده است: روابط با چین خصمانه خواهد ماند اما اولویت ما این نیست.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1932

به "دورنمای پرابهام روابط امریکا با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورنمای پرابهام روابط امریکا با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید