بیماری به وسیله بازدم به یاری نانوذرات هوشمند تشخیص داده می گردد

به گزارش راوه بلاگ، محققان MIT نانوذراتی ساختند که می تواند با ایجاد نشانگر هایی در بازدم، به تشخیص بیماری هایی نظیر ذات الریه یاری کند.

بیماری به وسیله بازدم به یاری نانوذرات هوشمند تشخیص داده می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، با استفاده از نانوذرات تخصصی شده، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ابزاری ساختند که می تواند بازدم بیمار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بیماری را تشخیص دهد. این فناوری که در آن نانوذرات تخصصی شده ایجاد سیگنال می نمایند، برای تشخیص بیماری هایی نظیر ذات الریه و بعضی بیماری های عفونی یا ژنتیکی قابل استفاده است. این فناوری روی موش ها مورد آزمایش قرار گرفته و محققان پیروز به رصد باکتری ذات الریه و یک اختلال ژنتیکی ریه موسوم به کمبود آنتی تریپسین آلفا 1 شدند.

سانگتا باتیا، عضو موسسه تحقیقات جامع سرطان MIT و موسسه مهندسی پزشکی، می گوید: ما پیش بینی می کنیم که این فناوری به شما اجازه دهد تا یک حسگر را استنشاق کنید و بعد از حدود ده دقیقه گاز هایی را در بازدم بیرون دهید که برای مشخص بیماری و سنجش شرایط ریه قابل استفاده هستند.

قبل از استفاده از این فناوری، باید آزمایش های ایمنی بیشتری روی این فناوری انجام گردد، هر چند که در آزمایش روی موش ها هیچ علائمی از سمیت دیده نشد.

سانگتا باتیا و همکارانش چندین سال است که روی حسگر های نانوذره ای کار می نمایند، حسگر هایی که می توانند به عنوان نشانگر های زیستی مصنوعی مورد استفاده قرار گیرند. این نشانگر ها پپتید هایی هستند که به طور طبیعی توسط بدن فراوری نمی شوند، اما هنگام مواجهه با پروتئین هایی به نام پروتئاز از نانوذرات آزاد می شوند.

پپتید های پوشش داده شده با نانوذرات را می توان به گونه ای تنظیم کرد که توسط پروتئاز های مختلفی که به انواع بیماری ها مربوط می شوند، بریده گردد. اگر یک پپتید از نانوذرات توسط پروتئاز ها در بدن جدا گردد، بعد به وسیله ادرار دفع می گردد و از آنجا می توان توسط تست های کاغذی آن را تشخیص داد.

سانگتا باتیا از این نوع آزمایش برای تشخیص ذات الریه، سرطان تخمدان و سرطان ریه استفاده نموده است. به تازگی او توجه خود را به نشانگر های زیستی موجود در تنفس معطوف نموده است یعنی به جای شناسایی نشانگر در ادرار، آن را در تنفس بیمار شناسایی کند. این کار موجب تسریع فرآیند تشخیص بیماری می گردد و هم برای بیمارانی که دچار کم آبی هستند، مناسب تر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1358

به "بیماری به وسیله بازدم به یاری نانوذرات هوشمند تشخیص داده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری به وسیله بازدم به یاری نانوذرات هوشمند تشخیص داده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید