باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر باز می گردد
به گزارش راوه بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر باز می گردد.
جهت دریافت خدمات طراحی داخلی ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.
نشست خبری دو نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران)، شهریار حاتمی (کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان) و امیر راد (کیوریتور نمایشگاه پرسونا) در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، مدیرکل هنرهای تجسمی پیرامون اینکه باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر باز می گردد، گفت: نورپردازی مجسمه های موزه شروع شده و ظرف یک ماه آینده با اتمام نورپردازی، درهای باغ مجسمه به روی عموم مردم باز خواهد شد و بخش دیگری از آثار موزه در معرض دید علاقمندان هنر که همواره مشتاق دیدن آنها بودند، قرار می گیرد. این کار با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام می گردد و براساس مصوبه هیات مدیره سازمان زیباسازی، ساختمان موزه نیز در دستور کار نورپردازی نهاده شده و با این اتفاق موزه به صورت نگینی در شبهای تهران می درخشد.
او با بیان اینکه برنامه یک ساله موزه تنظیم شده و تا سرانجام سال 1400 هفت نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می گردد، گفت: پیش از این هر سه ماه یک نمایشگاه برگزار می شد و تعداد نمایشگاه ها در طول سال از چهار نمایشگاه تجاوز نمی کرد، اما با برنامه ریزی های صورت گرفته سالانه بین هفت تا هشت نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.
مظفری پیرامون اینکه باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر باز می گردد، ادامه داد: تا سرانجام تابستان کانون های موسیقی معاصر، نیومدیا، معماری و شهر، سینما و کانون دیزاین فعالیت خود را شروع می نمایند. علاوه بر این همانطور که وعده داده بودیم مراحل آماده سازی چاپ 6 جلد کتاب نفیس موزه در حال اجرا است و چاپ دو کتاب به اتمام رسیده و سایر کتاب ها زیر چاپ هستند. قصد داریم در مرداد این کتاب ها را رونمایی کنیم.
همچنین مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه از این پس موزه در ادوار مختلف میزبان دو نمایشگاه همزمان خواهد بود، گفت: یکی از این نمایشگاه ها به بخشی از گنجینه موزه اختصاص خواهد داشت و دیگری یک نمایشگاه پژوهشی است. دو نمایشگاهی که بزودی شروع به کار خواهند کرد زمان افتتاح متفاوتی خواهند داشت و به این ترتیب نمایشگاه نهان بر عیان روز 18 خرداد و نمایشگاه پرسونا روز 25 خرداد افتتاح می گردد.
پیوند علم و نگارگری در سده های 8 تا 11 هجری
در ادامه شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه نهان بر عیان گفت: این نمایشگاه حاصل یک پروژه پژوهشی است که از سال 96 کار روی آن را شروع نموده ام و به پیوند علم و هنر در سده های 8 تا 11 هجری و به صورت تخصصی در زمینه نگارگری می پردازد.
حاتمی ادامه داد: این نمایشگاه به صورت تخصصی بر روی هندسه تصویر کار می نماید و هدف از این پژوهش آن بود که بدانیم هندسه دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران در آن موقع از چه علمی در کارهای خود استفاده می کردند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد دستور زبان مشترکی در همه هنرهای ایران از نگارگری، قالیبافی، معماری و... وجود دارد که همگی ریشه در هندسه دارند.
او با بیان اینکه در این نمایشگاه ابتدا با تاریخ تصویری 300 ساله نقاشی ایران روبرو می شویم، گفت: اولین کتابی که در این نمایشگاه بررسی می گردد کتاب جامع التواریخ رشیدی است که ابتدای قرن 8 هجری در ربع رشیدی تصویر شد. این نقطه شروع پروژه ماست و تا شاهنامه شاه عباسی در ابتدای قرن یازده هجری پیش می رود. در بخش های مختلف این نمایشگاه لایه های متفاوت از این پژوهش در دسترس علاقمندان قرار می گیرد و معرفی ریاضیدانان و هندسه دانان ایرانی، ابزار کار آنها، رابطه هندسه درون تصویر، حضور گره در نقاشی ایران، بررسی رنگی و... از جمله مسائلی است که در بخش های مختلف نمایشگاه ارائه می گردد.
نمایش آثار موجود اندی وارهول در موزه هنرهای معاصر
امیر راد نیز درباره نمایشگاه پرسونا اظهار کرد: برای نمایش بخشی از گنجینه موزه تصمیم گرفتیم مجموعه ای از آثار اندی وارهول را بررسی کنیم. این نخستین بار است که همه کارهای وارهول که در موزه هنرهای معاصر موجود هستند در کنار هم و مستقل از سایر آثار گنجینه به نمایش درمی آیند. به عنوان کیوریتور پیشنهاد من این بود که وقتی قرار است آثار وارهول به تنهایی به نمایش درآید بهتر است خوانش دیگری از این مجموعه آثار برای مخاطبان ایجاد کنیم.
او با اشاره به نام نمایشگاه گفت: مفهوم کلی پرسونا تصویری است که ما در موقعیت های گوناگون از خودمان ارائه می دهیم و به معرفی خود می پردازیم. مانند ماسک و نقابی که بر چهره داریم. ایده خوانش آثار وارهول نیز چنین است که این آثار تکثیر پرسوناهای مختلف وارهول هستند و با خوانش دیگری از این آثار می توانیم به حقیقت او پی ببریم. این خوانش یاری می نماید لایه هایی که بطور معمول از وارهول می شناسیم را کنار بگذاریم و به تصویر درست تر و شناخت بهتری از هنرمند و آثارش برسیم.
نمایش برگ هایی از شاهنامه که تا بحال نمایش داده نشده
در ادامه حاتمی در پاسخ به سوالی در این باره که چرا باید رویداد پژوهشی با موضوع نگارگری در موزه هنرهای معاصر برگزار گردد، گفت: یکی از فعالیت های اصلی موزه ها فعالیت پژوهشی است و نمیتوان گفت چون اینجا موزه هنرهای معاصر است نمی توان کار غیر معاصر در آن نمایش داد. ضمن اینکه در کشور ما هیچ مکان مناسب دیگری برای ارائه این پروژه وجود ندارد. درعین حال با توجه به اینکه در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران شاهنامه شاه طهماسبی نگهداری می گردد ما در این پروژه توانستیم برگ هایی از این شاهنامه را که تابه حال نمایش داده نشده بودند و در ارتباط با این پژوهش هستند به نمایش بگذاریم.
حاتمی اضافه نمود: هدف این پژوهش معرفی علومی است که هنرمندان گذشته ما با آن در ارتباط بودند اما به مرور زمان استفاده از آنها در هنر ایران بسیار کمرنگ شده است و آگاهی عمومی از آنچه ما اسمش را نگارگری می گذاریم بسیار پایین است. هنر ایران در یک دوره 300 ساله به شکوفایی رسید و پس از آن که تحت تاثیر غرب نهاده شد نوع نگاه هنرمندان به تصویر نیز تغییر کرد. امروزه حتی اگر هنرمندی برداشتی از هنر کهن ایران داشته باشد صرفاً برداشتی سطحی است زیرا از ریشه ها و اصول آن نقاشی اطلاعی ندارد. این نمایشگاه می تواند به هنرمندان امروز یاری کند شناخت بهتری از ریشه های هنر ایران داشته باشند.
سپس احسان آقایی نیز در این زمینه گفت: ما باید خوانشی از هنر گذشته داشته باشیم تا بتوانیم به هنر مدرن و معاصر برسیم، اما در ایران ورود ما به مدرنیسم با شناخت نبود. هنر کهن ما را همواره غربی ها به ما معرفی نموده اند و در نتیجه ما نتوانستیم خوانش درستی از آن داشته باشیم که بتوانیم در هنر امروز خود از آن استفاده کنیم. کنار گذاشتن هنر کهن باعث شده ما با هنر معاصری روبرو باشیم که هیچ ریشه ای در تاریخ ما ندارد و این اتفاق در هنر هیچ کجای دنیا دیده نمی گردد.
آقایی ادامه داد: در ایران هنوز بسیاری از مردم با هنر معاصر ارتباط ندارند، زیرا اتصالی میان این هنر با گذشته و فرهنگ ما وجود ندارد. حتی گرته برداری هایی که هنرمندان معاصر از هنر گذشته نموده اند همراه با غلط هایی است که از سوی غربی به ما ارائه شده است. وقتی هیچ نهادی در کشور ما وجود ندارد که چنین فعالیت پژوهشی انجام دهد، موزه هنرهای معاصر به عنوان یک نهاد پژوهش محور باید این غلط ها را اصلاح کند تا هنرجویان و هنرمندان بتوانند با سابقه هنری کشور آشنایی پیدا نمایند و آن را در هنر معاصر استفاده نمایند.
راد نیز درباره این موضوع بیان نمود: اگرچه نام این موزه، هنرهای معاصر است اما آثاری که در گنجینه موزه وجود دارد کارهای مدرنیستی است و در زمان فعلی دیگر آثار معاصر نیستند. حال ما قصد داریم از کارهای مدرنیستی یک خوانش معاصر انجام دهیم. در نمایشگاه نهان بر عیان نیز همین اتفاق می افتد و از یک امر کلاسیک یک خوانش معاصر ارائه می گردد. این کاری است که در رویدادهای پژوهشی موزه های عظیم دنیا انجام می گردد و آن ها به خوانش های معاصر از دوره های مختلف هنری می پردازند.
او درباره صندلی کیوریتوری و نوع فعالیتی که در نمایشگاه پرسونا صورت گرفته، گفت: کیوریتور بطور معین ایده ای دارد که می خواهد آن را به دیگران منتقل کند و به واسطه آثار هنری که در اختیارش هست می تواند این کار را انجام دهد. یکی از ابزارهای کیوریتور در موزه ها ایجاد فضا است، یعنی تبدیل کردن یک مکان به فضایی برای انتقال ایده. این کار می تواند با استیتمنت ها، نحوه چینش آثار و... انجام گردد. یکی از کارهای رایج در تمام موزه های سراسر دنیا این است که یک خوانش جدید از مجموعه آثار یک هنرمند قدیمی اتفاق می افتد. بنابراین قرار نیست که در این نمایشگاه ها اثر جدیدی ارائه گردد بلکه چگونگی چینش آثار در کنار هم و پیشنهاد برای نحوه خوانش این مجموعه، نگاهی است که کیوریتور ارائه می دهد.
راد اضافه نمود: در این نمایشگاه 7 اثر از وارهول به نمایش درمی آید که البته برخی از آنها پورتفولیو و خود شامل چند اثر هستند. کتاب پژوهشی این نمایشگاه نیز حاوی جستارهایی است که توسط گروه نویسندگان به سرپرستی آیدا مرادی آهنی نوشته شده اند.
مظفری نیز در سخنانی بار دیگر بیان نمود: برای هر دو نمایشگاه کتابهای پژوهشی نیز منتشر می گردد و محمدرضا اصلانی، فرح اصولی و شهریار حاتمی شورای هنری نمایشگاه نهان بر عیان هستند.
او همچنین درباره بازسازی موزه نیز شرح داد: موزه ها موجودی زنده هستند و عقیده دارم کار بازسازی موزه هیچ وقت تمام نمی گردد، بنابراین همواره باید کارهای لازم برای ایجاد شرایط بهتر در موزه را انجام داد. یکی از وظایف دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد در سال 1400 این است که سیستم اطفای حریق موزه را تغییر داده و سیستم های جدید و بروز را نصب کند.
منبع: همگردی