باجه های عوارضی به آزادراه ها بازمی گردند؟
به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران: دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها ضمن تایید بازگشت دریافت دستی عوارض آزادراه تهران- شمال، از احتمال بازگشت باجه های عوارضی به سایر آزادراه های کشور به دلیل عدم پرداخت وجه از سوی مسافران اطلاع داد.

به گزارش خبرنگاران به نقل ایرنا، هم اکنون اخذ عوارض در چند آزادراه مهم کشور الکترونکی انجام می گردد که آزادراه تازه تاسیس تهران- شمال نیز یکی از آنها است. اما حدود یک هفته است که مسافرانی که از شمال کشور به تهران باز می گردند مجبور هستند با توقف نزدیک شهرستانک عوارض آزادراه را به صورت دستی پرداخت نمایند.
ایرنا سال گذشته در گزارشی بیان نمود که هنور 60 درصد افرادی که از آزادراه ها عبور نموده اند عوارض الکترونیکی خود را پرداخت ننموده اند که این ناهماهنگی موجب شده تا فرایند الحاق آزادراه های جدید به طرح اخذ عوارضی الکترونیکی کند گردد.
خدایار خاشع روز آدینه در مورد فعالیت مجدد باجه های اخذ عوارضی در آزادراه تهران-شمال گفت: تا به امروز تنها 30 درصد عوارض الکترونیکی پرداخت شده است و به همین دلیل شرکت سرمایه گذار تصمیم گرفت فعلا در جهت برگشت مسافران به سمت به طرف تهران عوارض را به صورت دستی اخذ کند.
وی با بیان اینکه قوانین بالادستی برای حمایت از پرداخت عوارض الکترونیکی وجود ندارد، گفت: مثلا عدم پرداخت الکترونیکی عوارض از سوی مسافران منجر به توقیف خودرو نمی گردد.
خاشع با بیان اینکه اخذ عوارض الکترونیکی خواسته همه شرکت های آزادراهی است، گفت: لازمه اجرای آن وجود قوانین بالادستی و حمایتی است که استفاده نمایندگان راه را ملزم به پرداخت عوارض کند و اگر تاخیر در پرداخت داشتند هزینه دیرکرد را نیز پرداخت نمایند. مثل عوارض خودرو که معمولا شهرداری از مردم دریافت می نماید یا اخذ جرایم، گلوگاهایی مانند فروش خودرو، تعویض پلاک، استرداد خودرو از پارکینگ و مانند آن وجود دارد که صاحب خودرو مجبور به تسویه بدهی و دیرکرد آن است.
دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها با بیان اینکه تا به امروز چنین الزامی برای پرداخت عوارض و دیرکرد آن وجود نداشته، گفت: درصد پایینی از عوارض عبور از آزادراه ها پرداخت می گردد و سرمایه گذاران آزادراه ها دیگر ظرفیت آنرا ندارند که بعد از این حجم سرمایه گذاری با این قیمت دلار، عوارض هم نگیرند.
وی اطلاع داد: وزارت راه و شهرسازی در حال عقد قرارداد با نیروی انتظامی برای اجرای چنین الزاماتی است ولی منطقی است که قوانین حمایتی لازم تصویب تا اجرای آن به صورت سلیقه ای و خواست دستگاه ها و یا افراد نباشد.
دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها گفت: اکنون آزادراه های در دست ساخت نیز که احساس می کردند دیگر با راه اندازی سامانه اخذ عوارض الکترونیک نیازی به احداث ایستگاه های اخذ عوارض ندارند مجدد آغاز به احداث این ایستگاه ها نموده اند. این درحالی است که ما ساخت باجه های عواراضی را متوقف نموده بودیم ولی از حدود سه ماه پیش ساخت ساختمان های عوارضی را آغاز کردیم. برای مثال در آزادراه کنار گذرجنوبی تهران تنها در یک قطعه ساختمان باجه را آماده نموده بودیم اما اکنون و با عجله در حال ساخت ساختمان عوارضی در سایر قطعات آن هستیم.
منبع: اقتصادنیوز