خرید پراید کارکرده؛ چه نکاتی مدنظر داشته باشیم؟
به گزارش راوه بلاگ، وبسایت ویرلن: پراید بیشترین سهم را از بازار خودرو در ایران دارد و با اقتدار برای خود در این بازار می تازد. مهم نیست که پراید از لحاظ فنی، ایمنی و کیفیت در چه جایگاهی قرار گرفته است، همین که با تمام کمبودها توانسته با بیشترین سهم بازار در رتبه نخست بازار خودروی داخل ایران بایستد کافی است.
البته نباید از قیمت این خودرو به راحتی گذشت. پراید هم اکنون مقرون به صرفه ترین خودروی بازار ایران است. خودرویی که نه تنها قیمتش کم است بلکه قیمت لوازم جانبی و خرج و مخارجش کمتر از تمام خودروهای دیگر است؛ یعنی هم خرید پراید کم خرجش است و هم نگهداری اش. بدین ترتیب هم اقشار کم عایدی و هم اقشار با عایدی میانه به پراید روی می آورند و این خودرو را برای خود تهیه می نمایند.
خرید پراید صفر که بازار خودش را دارد اما در این میان خرید پراید کارکرده نیز به وفور در بازار جریان دارد و هر کسی که سرمایه مالی کمی داشته یا نمی خواهد برای خودروی خود سرمایه بالایی کنار بگذارد، خرید پراید کارکرده را در برنامه های خود قرار می دهد.
برای خرید پراید کارکرده باید مواردی را رعایت و آنالیز کرد تا بعدها دچار مسائل نشد که در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم.
1- آنالیز سلامت بدنه
بدنه پراید یکی از مواردی که باید به دقت قبل از خرید آنالیز گردد. از آنجایی که بدنه این خودرو بسیار نازک و انعطاف پذیر است، به راحتی می توان اثر تصادفات جزئی یا خطرناک را به راحتی از بدنه آن محو کرد. در این مورد باید از یک کارشناس خبره یاری بگیرید. البته مسائل دیگری چون زنگ زدن بدنه، تعویض شدن در یا گل گیر و رنگ شدن سقف باید به وسیله این کارشناس آنالیز گردد تا دچار ضرر مالی در هنگام خرید نشوید و قیمت گذاری بر این اساس انجام گردد.
2- آنالیز جلوبندی
جلوبندی پراید یکی از مواردی است که در بیشتر خودروهای پراید حاضر در شهرهایی چون تهران دچار مشکل است. اگر بدون اطلاع از این مشکل سوار بر خودرو شوید و مسافت زیادی را طی کنید، محتمل است دچار حادثه شده یا در رانندگی خود با مسائلی همراه شوید.
3- فراوری قبل از 82 نباشد
خرید پراید فراوری سال های قبل از 82 سبب می گردد شما نتوانید خودروی خود را بیمه بدنه کنید. زیرا بر اساس قانون خودروهای با سن بالای 15 سال مشمول بیمه بدنه نمی شوند. هر چند پرایدهای فراوری شده قبل از 82 قطعات بهتری دارند اما به علت اینکه بیمه بدنه نمی شوند و مسائل دیگری چون کاربراتوری بودن و دریافت نکردن معاینه فنی، شما را به دردسر می اندازند.
4- پراید نیمه انژکتوری نخرید
در مقطعی از سال 83، سایپا اقدام به فراوری خودروهای پراید نیمه انژکتوری کرد که خط فراوری آنها پس از دوره کوتاهی جمع شد. این خودروها هم اکنون در شهرهای مختلف خرید و فروش می شوند اما قطعات آنها به سختی پیدا می گردد. با خرید پرایدهای انژکتوری هم هزینه های تان افزایش می یابد و هم در زمان خراب شدن خودرو به خاطر کمبود قطعات، شاید زمان زیادی بدون خودرو باشید.
5- از خرید پراید کاربراتوری بپرهیزید
تعمیر و شستشوی کاربراتور کار هر تعمیرکاری نیست و در حال حاضر تعداد کمی تعمیرکار و عیب یاب کاربراتور در سطح شهر حضور دارند. از طرفی در شهر تهران قرار است اجازه تردد به خودروهای کاربراتوری در محدود طرح زوج و فرد و طرح ترافیک لغو گردد و این خودروها عملا برای مالکان شان با یک خودروی ناسالم تفاوتی نخواهند داشت.
6- سینی صندوق عقب را چک کنید
وقتی پراید از ناحیه صندوق عقب با خودرویی دیگر تصادف می نماید، امکان دارد که درب صندوق، سپر و چراغ ها سالم مانده یا تعویض شوند اما تغییری در سینی صندوق عقب داده نگردد. پس بهتر است در زمان خرید با برداشتن موکت کف صندوق و درآوردن لاستیک زاپاس از سالم بدون سینی صندوق عقب کاملاً اطمینان پیدا کنید.
7- حتماً دیاگ بزنید
مسائل فنی خودروهای انژکتوری با دیاگ زدن به صورت کامپیوتری می گردد. هرچند این دیاگ زدن برای شما هزینه ای دارد، اما سبب جلوگیری از هزینه های غیرقابل جبران و ضررهای میلیونی می گردد.
پ
منبع: برترین ها