این بار مفصل سه بعدی چاپ سه بعدی برای انگشت های دست، ناتوانی بیماران را از بین می برد!

به گزارش راوه بلاگ، در خصوص مفصل لگن و زانوی مصنوعی زیاد می شنویم، اما مفاصل انگشتان؟ اما کمتر کسی فکر نموده که مفصل انگشتان مصنوعی پیشرفته و شخصی سازی شده بسازد بسازد. یک علت این است که توانایی آنها به میزان مفصل های بزرگ نیست و کسی روی ساختن آنها بودجه نمی گذارد و دیگری به خاطر شکل متنوع تر آنها.

این بار مفصل سه بعدی چاپ سه بعدی برای انگشت های دست، ناتوانی بیماران را از بین می برد!

اما گروه تحقیقاتی فراونهوفر آلمان با استفاده از مفاصل انگشت مصنوعی که به صورت سفارشی برای هر بیمار به صورت سه بعدی چاپ می شوند، قصد تغییر این روند را دارد.

اغلب اوقات، زمانی که مفصل انگشت به علت آرتروز یا جراحت به طور جبران ناپذیری آسیب می بیند، پزشکان به سادگی آن خشک می نمایند. واضح است که که انجام این کار مهارت بیمار را در انجام حرکات کاهش می دهد.

اما مفاصل انگشت مصنوعی رایج تر می شوند و معمولاً به شکل ایمپلنت های سیلیکونی یا استاندارد هستند.

با این حال، ایمپلنت های سیلیکونی اغلب از استخوان های انگشت شل می شوند و باید با جراحی دوباره وصل شوند، در حالی که ایمپلنت های استاندارد فقط در مقدار های خاصی ساخته می شوند که دامنه کامل حرکت را به هیچ بیمار باز نمی گرداند.

با در نظر گرفتن این محدودیت ها، پنج شعبه فراونهوفر اکنون در پروژه FingerKIt همکاری می نمایند.

اما در روند نو مراحل زیادی برای فراوری مفصل اختصاصی برای هر بیمار صرف می گردد:

نخست از بیماران عکسبرداری می گردد. نرم افزار سفارشی مبتنی بر هوش مصنوعی متعاقباً تصاویر دو بعدی را تجزیه و تحلیل می نماید و از اطلاعات برای ایجاد یک مدل کامپیوتری سه بعدی برای یک مفصل مصنوعی استفاده می نماید که به طور خاص برای آن انگشت مناسب است .

سپس این مدل یک چاپگر سه بعدی را راهنمایی می نماید که ایمپلنت تیتانیوم واقعی را می سازد. در یک فرآیند چاپ به نام جت بایندر فلزی، ایمپلنت در ابتدا یک لایه ساخته می گردد و با استفاده از یک چسب مایع روی پودر ذرات تیتانیوم ساخته می گردد. مفصلبه دست آمده بسیار دقیق اما نسبتاً شنماینده است، بنابراین در معرض یک فرآیند تف جوشی sintering process قرار می گیرد که ذرات پیوند خورده را به یک ماده جامد محکم تر تبدیل می نماید.

بعلاوه امکان ساخت ایمپلنت ها از سرامیک، به وسیله فرآیند ریخته گری لغزشی slip casting وجود دارد.

در هر دو مورد، تخمین زده می گردد که بیماران می توانند تا 60 درصد سریع تر از ایمپلنت های استاندارد، از مفاصل سفارشی برخوردار شوند، زیرا مفاصل می توانند در محل، بلافاصله پس از عکس برداری با اشعه ایکس چاپ شوند.

فراونهوفر اکنون در پی شرکای تجاری برای یاری به عرضه این فناوری به بازار است.

منبع: Fraunhofer

منبع: یک پزشک
انتشار: 11 آذر 1401 بروزرسانی: 11 آذر 1401 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 2974

به "این بار مفصل سه بعدی چاپ سه بعدی برای انگشت های دست، ناتوانی بیماران را از بین می برد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بار مفصل سه بعدی چاپ سه بعدی برای انگشت های دست، ناتوانی بیماران را از بین می برد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید