افق گشایی با نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش راوه بلاگ، خبرنگاران ،نیایش سرامی، مدیرمسئول نشر باد: نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با فروش بیش از یک میلیون و 254هزار نسخه کتاب به ارزش بیش از 64 میلیارد تومان طی 10 شبانه روز به کار خود انتها داد. رخدادی که فرای انتظارها، خیلی ها را شگفت زده کرد. طبیعی است که نام فروشگاه برای آن بهتر است تا نمایشگاه. اطلاعات این فروشگاه یکی از دقیق ترین اطلاعاتی است که می توان آن را پایه سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خرد و کلان صنعت نشر و به ویژه برای تقاضای کتاب در کشور کرد.

افق گشایی با نمایشگاه مجازی کتاب تهران

تا پیش از این، قابل اتکا ترین آماری که از رفتار مصرفی خریداران کتاب داشتیم مربوط به طرح های فصلی خانه کتاب بود. طرح هایی که از گستره عرضه و تقاضایشان از محدوده حدود 700 کتابفروشی کشور که بیشتر متراکم در شهرهای عظیم بودند، فراتر نمی رفت.

بدیهی است که فراگیری نمایشگاه مجازی هم در عرضه و هم در بعد تقاضا بسیار بیشتر از آن طرح ها است، پس داده های کلان به دست آمده از آن از روایی و قابلیت تعمیم بیشتری برخوردار است.

آشکارا سال ها برای تحلیل وضع موجود تاکید بر آمار فراوری بوده است، مبنایی که تعمیم نتایج آن به رفتار مصرف فرهنگی جامعه ما چندان درست و دقیق نیست. از این رو با رویکردی داده محور می توان از دادگان به حاصل آمده از این نمایشگاه، الگوی تقاضا و مصرف مناطق مختلف کشور را استخراج کرد؛ منظور این است که با تحلیل اطلاعات فراوری کتاب در کشور نمی توان به اطلاعاتی درباره مصرف رسید؛ اما با تحلیل اطلاعات مربوط به مصرف می توان برداشت درست تری از تقاضای کتاب در کشور داشت.

به طور کلی، تـا زمانی کـه درباره خرید کتاب داده قابل تعمیم و اتکایی نداشته باشیم، نمی تـوانیم وضع موجود را آنچنان که هست تحلیل کنیم و تـا زمانی که نتوانیـم آن را تحلیل و ارزیابی کنیم نمی توانیم برای آن برنامه ریزی کنیـم و آن را بهبود دهیم.

بی راه نیست که از تاثیر این فروشگاه بر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سخن به میان آید. نمایشگاه مجازی کتاب تهران برخلاف نمایشگاه بین المللی بیش از آنکه ناشر محور باشد، کتاب محور بود. از این حیث به عدالت توزیع می انجامید. تفکری که انتخاب کتاب را به ارزش آن در نزد مخاطب گره می زند نه ارزشی که به وسیله برند به آن داده شده است.

به نظر می رسد با برگزاری این فروشگاه مجازی و استفاده از تجربیات به دست آمده از آن بهتر می توان نسبت به تفکیک فروش از نمایشگاه در نمایشگاه بین الملی کتاب تهران چونان که باید، برنامه ریزی و اقدام کرد. نمایشگاهی که از یک بازار 10روزه خرید خرد کتاب فراتر نمی رود.

فروشگاه مجازی کتاب در صورت تداوم، می تواند امکانی برای جبران نواقص شبکه توزیع کتاب در گستره جغرافیایی کشور باشد. پس دست تحول خواستار را برای تغییر نگرش به نمایشگاه کتاب تهران برای تقویت بعد نمایشگاهی اش برتر می نماید.

برای توسعه صنعت نشر، اقتصاد نمایشگاهی بودن نمایشگاه کتاب تهران باید چیزی فراتر از اقتصاد عرضه و تقاضای خرد کتاب باشد. جای تقاضای خرد، کتابفروشی های فیزیکی و اینترنتی است.

همچنانکه نمایشگاه های پیشروی دنیا برای دسترسی مستقیم به مصرف کننده نهایی برگزار نمی شوند بلکه رسالتی عظیم تر یعنی اصلاح، تقویت و بهبود سیستم توزیع و تسهیل ارتباطات تجاری و رونق مبادلات مالی را عهده دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: raveblog.ir شناسه مطلب: 1976

به "افق گشایی با نمایشگاه مجازی کتاب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افق گشایی با نمایشگاه مجازی کتاب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید